🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

КЗК не откри нарушение за кампанията на "Фантастико" "Вземи 2 на цената на 1"

Регулаторът обаче глоби със 160 хил. лв. дружество на търговската верига заради игра с награди

Фантастико    ©  Фантастико
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Решенията на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), свързани с поведението на търговските вериги, продължават. След рекордната глоба от 15 млн. лв., наложена за рекламен клип през февруари т.г. на "Метро Кеш енд Кери България" по жалба на "Лидл България енд Ко", сега комисията излиза с нови две решения, този път отнасящи се до "Фантастико".

Повод за първото решение, според което антимонополният орган не открива нарушения, е промоцията "Вземи 2 на цената на 1" в магазините на "Фантастико", а производството е образувано след жалба на "Лидл България енд Ко".

Второто решение е резултат от самосезиране на КЗК и е свързано с организирана от веригата томбола със специални награди. Регулаторът смята, че е налице заблуждаваща реклама и налага глоба от 162 256 лв. на организатора - "Ван холдинг" - дружество от групата на "Фантастико". Сумата е 0.1% от нетните приходи на компанията за 2018 г.. Решението подлежи на обжалване пред Административен съд – София област, в 14-дневен срок от съобщаването му.

"Вземи 2 на цената на 1"

През ноември 2018 г. в магазините на "Фантастико" се предлагат 22 продукта в кампания под надслов "Вземи 2 на цената на 1" и "Вземи повече, плати по-малко". Предложенията са разнообразни - тоалетна хартия, вафли, бисквити, колбаси и др., като вторият артикул е идентичен на първия.

"Лидл България енд Ко" изпраща сигнал до КЗК, тъй като смята, че кампанията осигурява безвъзмездно предлагане на добавка към продавана стока. С други думи - при закупуване на един промоционален артикул потребителят получава втори от същия вид безплатно, а това "с голяма степен на вероятност би довело до промяна на икономическото поведение на потребителите".

КЗК обаче приема, че в случая има продажба с отстъпка от цената на едни и същи продукти, предлагани за продажба заедно (като в брошурата на "Фантастико" изрично е посочен и процентът на намалението), а не даване на нещо допълнително. Още повече че такива продажби са обичайни и за други вериги, за които има примери в решението:

  • "Метро Кеш Енд Кери България" ЕООД (чрез брошура, валидна в периода 31.01-13.02.2019 г.): "Вземи 2 плати 1", "Повече от 230 - 100% изгодни оферти" "Вземете четен брой Метроединици от този продукт и платете на касата само половината".
  • "Кауфланд България ЕООД Енд Ко" КД (чрез брошура, валидна в периода 18-24.06.2018 г.): "Extra", "Вземи 2 на цената на 1". "Вземи четен брой от тези артикули и плати само половината на касата",
  • "Билла България" ЕООД (чрез брошура, валидна в периода 04-10.10.2018 г.): "1+1". "Купи 2 бр. на цената на 1 бр". "всеки ден гранде подаръци "1+1".
  • "Лидл България ЕООД Енд Ко" КД (чрез брошури, валидни в периода 01-07.10.2018 г. и от 21-27. 01.2019 г.): "1+1 подарък" "2+1 гратис", "2+1 безплатно".

Предлагане на два или повече продукта наведнъж на по-ниска цена (с посочен конкретен процент на намаление) за всеки в сравнение с цената им за един при закупуване поотделно по принцип е "широко използван на пазара подход при осъществяване на търговска дейност и един от основните методи за реклама и не противоречи на добросъвестната търговска практика", т.е. "не е налице непазарен метод и не се привличат клиенти по недобросъвестен начин", е заключението на антимонополния орган.

"Участвай в томболата със специални награди"

Регулаторът обаче взема друго решение за организираната томбола от дружество, свързано с веригата. През ноември миналата година "Фантастико" организира томбола със специални награди: 5 зимни семейни едноседмични почивки в България, 10 смартфона i-phone 8 и 100 ваучера за пазаруване на стойност 50 лв. Организатор на играта е "Ван холдинг", а изискване за участие е покупка на стойност най-малко 25 лв.

Информацията за наличие на праг за участие в провеждана игра обаче не е посочена изрично в брошурата на веригата - вестник "Фантастико пост", където има само препращане към сайта на компанията. Според КЗК липсата или неправилното посочване на праг за участие в играта "несъмнено е в състояние да доведе до заблуда" потребителите и може да доведе до "неправомерно изкривяване на потребителското търсене в полза на "Фантастико", а това е в състояние "да увреди и интересите на конкурентите по недобросъвестен начин".

Комисията налага санкция за заблуждаваща реклама, като смята, че извършеното нарушение е леко, защото условията за промотиране на играта не са били изчерпателно описани само в един от каналите за информация, а и срокът на провеждането не е продължителен.

Все още няма коментари
Нов коментар