🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Съдът отмени рекордната глоба от 15 млн. лв., наложена на "Метро" от КЗК

Поводът беше рекламен клип, предизвикал жалба от конкурента "Лидл"

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Административен съд – София-област, отмени рекордната глоба от 14.97 млн. лв., наложена на "Метро Кеш енд Кери България" от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Компанията беше санкционирана в началото на тази година заради рекламен клип след жалба на конкурента "Лидл България енд Ко". Решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Според съда провежданите от "Лидл" рекламни кампании под формата на "тематични седмици" не са изключителни и не се провеждат само от тази верига.

Поводът: "Не сменяй вкуса, смени магазина"

Поводът за производството е видеоклип на "Метро Кеш енд Кери България" с послание "Не сменяй вкуса, смени магазина. При нас италианската седмица е през цялата година. Метро. Имаме го."

КЗК установи, че рекламната кампания на "Метро" продължава от 5 март до 25 юни 2018 г. и включва телевизия, радио, интернет, билбордове, Facebook, YouTube. Регулаторът смята, че в рекламните клипове е налице косвено идентифициране на конкурента "Лидл", който организира тематични седмици от 2012 г. досега, по време на които се предлагат продукти, типични за кухните на някои държави, известни с традиции в кулинарията.

В своето решение комисията беше преценила също, че "Метро" извлича за себе си нелоялно предимство от известността на отличителния за "Лидл" белег – тематичните седмици. "Дори самият начин на представяне на това послание във видеоклиповете - с хумористичен, дори снизходителен елемент, противоречи на добрите нрави и уврежда доброто име и доверието към "Лидл" и предлаганите от него продукти в представите на потребителите", обобщи антимонополният орган.

Съдът: "Липсва изключителност"

Съдът обаче приема, че провежданите от "Лидл" рекламни кампании под формата на "тематични седмици" не могат да се характеризират с "изключителност", не са характерни единствено и само за този търговец и поради това "средният потребител" не би могъл да ги възприеме като негови "индивидуализиращи и уникални отличителни характеристики".

През 2018 г. в магазини "Лидл" са проведени 24, а в две от конкурентните вериги ("Фантастико" и "Кауфланд") общо 10 тематични промоционални кампании, свързани с традиционни кухни. Други търговци на дребно също предлагат различни промоции както и рекламни кампании за продукти, някои от които са свързани и обичайни за различни традиционни кухни, аргументира се съдът.

Нещо повече - прави впечатление, че след 2015 г. в нито едно от рекламните послания, насочващи клиентите към т.нар. "тематични седмици" на "Лидл", не се съдържа времевото понятие "седмица", а посланията към потребителите са: "Открий Азия в "Лидл", "Наслади се на френския чар", "Изживей духа на Америка" и др., се посочва в съдебното решение.

Съдът: "Липсва дискредитираща информация"

Според съда рекламната кампания на "Метро" не би могла да бъде квалифицирана и като неразрешена, защото в посланията не се съдържа дискредитираща или опетняваща информация. Това произтича от установеното вече от съдебния състав, че в клиповете "не би могъл да бъде идентифициран конкурент и в този смисъл те не могат да създадат в потребителите негативна нагласа спрямо него".

В хода на производството не са установени "компрометиращи, осмиващи, неверни или необосновани твърдения" по отношение на конкретен участник на пазара, обобщава съдебното решение.

Според съда не може да се приеме също, че чрез използваните рекламни подходи "Метро" извлича нелоялно предимство от известността и отличителните белези на конкурентите. Този извод също е резултат от липсата на "отличителност, известност и уникалност" на модела, който да се свърже с конкретен участник на пазара.

КЗК неправилно е квалифицирала осъществяваната от "Метро" рекламна дейност като сравнителна реклама, а още по-малко и като неразрешена сравнителна реклама по смисъла на закона, обобщава съдът.

Съдебният състав постанови също направените в хода на производството разноски от 10 050 лв. за възнаграждение на един адвокат плюс 50 лв. държавна такса да бъдат платени солидарно от КЗК и "Лидл", като остави без уважение претенцията на "Метро" за заплащане на разноски от 53 402 лв.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    storm avatar :-P
    Storm Of Change
    • - 2

    Ма каква съдебна реформа, ето че съдът може да си работи ОК.

    Нередност?
  • 2
    sheynn avatar :-|
    sheynn

    "... наложена на "Метро Кеш енд Кери България" от Комисията за защита на конференцията (КЗК). ...."

    Нова комисия ли има?

    Нередност?
Нов коментар