🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Германски сблъсък: КЗК глоби Metro с рекордните 15 млн. лв. по жалба на Lidl

Поводът е един рекламен клип, излъчен за четири месеца, който има негативно внушение срещу дискаунтърската верига

Безпрецедентната глоба е за един рекламен клип, който призовава клиента да смени магазина с "Метро", защото има разнообразие
Безпрецедентната глоба е за един рекламен клип, който призовава клиента да смени магазина с "Метро", защото има разнообразие
Безпрецедентната глоба е за един рекламен клип, който призовава клиента да смени магазина с "Метро", защото има разнообразие    ©  Цветелина Белутова
Безпрецедентната глоба е за един рекламен клип, който призовава клиента да смени магазина с "Метро", защото има разнообразие    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) глоби с 14.97 млн. лв. "Метро Кеш енд Кери България" за рекламен клип, който внушава сравнение с конкурента "Лидл България".

Това е рекордна глоба за нарушение, свързано с реклама. Досега КЗК има две гигански санкции: на "Булгаргаз" за злоупотреба с монопол от 23 млн. лв. и на вносителя на "Хюндай" за ограничения към дистрибутори за 16 млн. лв. В сферата на нелоялната конкуренция глобите са били от по няколкостотин хиляди, а рядко по 1-2 млн. лв. В случая с "Метро" за една рекламна кампания регулаторът решава да накаже търговеца с 2% от оборота и тъй като приходите са гигантски (749 млн. лв. за 2017), се стига до близо 15 млн. лв. глоба.

Самата "Лидл" на няколко пъти през годините беше глобявана от КЗК и имаше усещане за тенденциозност от страна на регулатора. Сега активната страна е германският дискаунтър. Който от дни има и жалба за нелоялна конкуренция срещу "Фантастико".

Поводът: "Смени магазина"

Производството е образувано по молба на "Лидл България енд Ко". Поводът е, че на 5 март миналата година по телевизия, а впоследствие и в Youtube и Facebook, започва излъчване на рекламен видеоклип на "Метро Кеш енд Кери България" с послание "Не сменяй вкуса, смени магазина. При нас италианската седмица е през цялата година. Метро. Имаме го." В профилите на "Метро" в социалните мрежи под клипа е поставен пост: "Заповядай от 1 януари до 31 декември на италианска, азиатска, испанска, мексиканска, вегетарианска и каквато още седмица се сетиш. МЕТРО. Имаме го."

В клипа има ясна и дори пряка идентификация на "Лидл", тъй като поставя акцент върху силно специфичен бизнес подход на веригата с нейните т.нар. "тематични седмици", по време на които се предлагат продукти, типични за кухните на някои държави, известни с традиции в кулинарията, смятат от "Лидл".

В искането до КЗК от веригата посочват, че излъчването на рекламния клип по телевизията, в Youtube и Facebook започва непосредствено след приключване на седмицата 26 февруари – 4 март 2018 г., в рамките на която в "Лидл" са се предлагали характерни за италианската кухня продукти под надслов "Влюби се в Италия". От веригата са убедени, че посланието "Италианска седмица свърши, сега е азиатската" и "Не сменяй вкуса, смени магазина. При нас италианската седмица е през цялата година", не остава съмнение, че магазинът, който трябва да бъде сменен според клипа е "Лидл".

Налице е и извличане на нелоялно предимство от известността на тематичните седмици, които са отличителни белези на "Лидл". Не е спазено изискването за обективно сравнение, доколкото бизнес моделите на "Метро" и "Лидл" са различни заради големината на търговската площ, а оттам и на броя предлагани артикули, твърдят от "Лидл". Според веригата в рекламната кампания са направени необективни сравнения, без да са необходими, а чрез заблуждаващите послания, комбинирани с директния призив за "смяна на магазина", се прави опит за нелоялно привличане на клиентите на конкурента, което нарушава или най-малкото застрашава интересите и стопанската дейност на "Лидл".

"Метро": Не е срещу "Лидл"

В отговора до КЗК "Метро Кеш енд Кери България" оспорва всички твърдения в искането на "Лидл" като погрешни и неоснователни и посочва, че в обсъжданата реклама не се идентифицира конкретен конкурент. От "Метро" изразяват резерви за наличието на преки конкурентни отношения с "Лидл", тъй като се определят като търговец на едро, прилагащ специфична система "кеш и кери".

От "Метро" определят "тематичните седмици" като опит за монополизиране на рекламния и бизнес подхода. От веригата смятат също, че твърдението за пряка асоциация между въображаемия магазин от клипа и обектите на "Лидл" е напълно неоправдано, тъй като липсва визуално сходство и не са налице доказателства, че единствено "Лидл" следва бизнес стратегия със седмична цикличност на продуктовите предложения. Доколкото има някакво сравнение с конкурент, то е с обобщен образ на всички вериги супермаркети, а освен това в клипа не се сравняват определени стоки, които се предлагат от "Лидл", с еквивалентни стоки, продавани от "Метро". От компанията дават примери с други търговски вериги, които също организират дни с продуктите от различни национални кухни.

В клипа не е посочено фирменото наименование на "Лидл" или на друг търговец на бързооборотни стоки, не са използвани лога, търговски марки или друга интелектуална собственост на "Лидл", посочват от "Метро". И уточняват още една особеност - в магазините на търговеца на едро може да се пазарува само с клиентска карта, клипът не е насочен към "обикновените потребители", а цели да привлече вниманието на клиенти с по-специфични вкусове и търсения - като любители готвачи, собственици на заведения за хранене и др.

КЗК: Засегнат е имиджът на "Лидл"

Комисията установява, че рекламната кампания на "Метро" продължава от 5 март до 25 юни 2018 г. и включва телевизия, радио-, интернет, билбордове, а рекламните послания присъстват във Facebook страницата на "Метро" и в Youtube и към настоящия момент.

Регулаторът смята, че във въпросната рекламна кампания е налице косвено идентифициране на конкурента "Лидл", който организира тематични седмици от 2012 г. досега. При тях стоките се предлагат без намаление на цената и под собствени марки на "Лидл", като в преобладаващата си част са едни и същи от 2012 г. досега. В същото време тематичните кампании, провеждани от други търговски вериги, включват продукти, които са част от обичайния асортимент на магазините, и по същество представляват промоции с намаление на цените, важащо за съответен период, посочва регулаторът. Затова организирането и провеждането на тематични седмични кампании, свързани с предлагането на определени продукти, обединени от общ признак (традиционни кухни и др.), може да се определи като "важен и индивидуализиращ елемент от маркетинговата дейност и рекламната стратегия на "Лидл", заключава комисията.

КЗК смята също, че използваните рекламни послания налагат внушението, че в "Метро" се предлагат целогодишно продукти, типични за определени традиционни кухни, докато "Лидл" не предлага и не осигурява постоянен асортимент на подобни стоки. "Това внушение почива на необективно и преиначено интерпретиране на редица факти и обстоятелства и пряко засяга изградената с години репутация и имидж на "Лидл" и засяга бизнес концепцията на веригата с нейните специфични особености. Нещо повече - с конкретното послание "Не сменяй вкуса, смени магазина" потребителите пряко се приканват да се преориентират от "Лидл" към "Метро" именно защото в "Метро" е наличен постоянен асортимент от такива продукти", се посочва в решението.

Според КЗК не е необходимо конкретната реклама пряко и непосредствено да съдържа неверни, несъществуващи или неотговарящи на действителността факти и обстоятелства за конкурента. Достатъчно е по своето съдържание, смисъл или внушение, поради необективно, неточно или непълно представяне на обективно съществуващи в действителността факти, свързани с конкурента, да създаде съмнение или негативна нагласа по отношение на един или някои от характерните му и определящи го белези, или дейността и положението му като стопански субект.

Комисията смята, че "Метро" се стреми да привлече потребителите и по този начин извлича за себе си нелоялно предимство от известността на отличителния за "Лидл" белег – тематичните седмици. Дори самият начин на представяне на това послание във видеоклиповете - с хумористичен, дори снизходителен елемент, противоречи на добрите нрави и уврежда доброто име и доверието към "Лидл" и предлаганите от него продукти в представите на потребителите, преценява регулаторът.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд – София-област, в четиринадесетдневен срок. От "Метро" отказаха коментар по темата и не съобщиха дали ще обжалват.

15 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    daking avatar :-|
    daking
    • - 3
    • + 12

    Ъпсурдна глоба. По-никъкъв начин не се уронва пресижа на някой. Опитват да изтъкнат, че са по-добри от конкурентите си - нормално, затова е рекламата. Ако подлежи въобще на санкции - размера е неадекватен за нарушението.

    Нередност?
  • 2
    njt1426861816395296 avatar :-|
    George S
    • - 3
    • + 11

    Нещо не разбирам кой закон са нарушили Метро, и с какво точно са нарушили престижа на Лидл? Пълни глупост, с един добър адвокат и некорумпиран съд, тая глоба веднага ще падне. Да видиме второто дали ще е налично, обаче.

    Нередност?
  • 3
    glh451118348 avatar :-|
    J. J.
    • - 2
    • + 13

    Нещо много баровски го дават КЗК с милионните глоби. Няма лошо, ако е за действителни груби нарушения. В конкретния случай, обаче, е смехотворно - като конструкция и мотивация на обвинението срещу Метро. Отделно, размерът на глобата е абсурдно несъответстващ на каквато и да е тенденциозност в рекламата на Метро, засягаща конкуренцията, в случай, че при определени субективни тълкувания изобщо би могла да се формулира такава тенденциозност. Предполагам, че след обжалване, Съдът ще отсъди безпристрастно и справедливо.

    Нередност?
  • 4
    Rosko avatar :-|
    Rosko
    • - 3
    • + 12

    Е, просто от Lidl са схванали идеята на бизнес средата в България, веднага след като са погледнали статистиката относно корупцията в страната ни и най-вече параграфа - съдени/осъдени.
    На някой буден мениджър му е дошла гениалната идея да де бутнат - на една от най-доверените личности на Бойко Борисов и въобще ГЕРБ - Юлия Ненкова, малко кинти (или част от глобата), плюс разбира се доживотно намаление на суджука за нея и цялата й рода от Lidl... Леля Юлия вечеря с Борисов като му предлага да опита от лидълския суджук. На бате Бойко му харесва лекотата с която го прегръща и леко с пълна уста е казал - "Действайте по обичайната схема. За мене 40% и нещо за ядене на кучетата да пуснат. На Ангела аз ще й се обадя."
    Това е. Винаги е било това. И ще бъде...

    Нередност?
  • 5
    fkr55482911 avatar :-|
    султана глаушева
    • - 2
    • + 8

    Пълен абсурд! На базата на някакви си тълкувания, предположения и алабализми такава астрономическа глоба за нищо и никакво! А и целевите групи на Метро и Лидл са различни. Едните са предприемачи, другите - широката публика.

    Нередност?
  • 6
    pellmel avatar :-|
    Ивелина Митева
    • - 1
    • + 6

    Да не говорим, че Лидл по скоро е спечелил с тази реклама на Метро.

    Нередност?
  • 7
    uid28575369 avatar :-|
    Ивайло Московски
    • + 4

    Ето и самият документ от Комисията за защита на конкуренцията, глобяващ Метро http://reg.cpc.bg/AllNewResolutions.aspx?dt=1&ot=2

    Нередност?
  • 8
    saandonov avatar :-|
    Напреднал
    • - 1
    • + 4

    Защо това е възможно? Можете да прочетете в моя коментар „Разрешена ли е сравнителната реклама в България“.
    http://stanimir.bg/%D1%81%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%BD%D0%B0-%D1%80%D0%B5%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D0%BC%D0%B0

    Нередност?
  • 9
    chichi01 avatar :-?
    Чичи (Ice Man's fan)
    • + 5

    Рекламата е без съмнение изцяло "покриваща" кампанията на Лидл и е съвсем съзнателно създадена по този начин. За професионалистите в бранша е кристално ясно.
    Доколко обаче може да се докаже в съд това, като някакво уронване на престиж, от който Лидл фактически са претърпели финансови загуби, които могат също да се докажат по безспорен начин, точно заради тази кампания на Метро, е висш юридически пилотаж както по света, така и у нас. А това, че КЗК си мисли, че е наложила някаква глоба и това, какво и дали изобщо накрая Метро ще плати нещо си е трети въпрос.

    Нередност?
  • 10
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • - 1
    • + 1

    Още като го видях ми беше ясно, че така ще стане. Друг е въпросът защо трябва подобни глупости изобщо да се водят нелоялна конкуренция и защо трябва да убиват едни от малкото адекватни, забавни и оригинални реклами.

    Нередност?
Нов коментар