🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Белла България" купи унгарската Marathon Foods за 12 млн. лв.*

Сделката ще позволи на българското дружество да продава в McDonald’s, BurgerKing, Aldi, Tesco и др.

Част от продуктовата гама на Marathon Foods    ©  Marathon Foods
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Белла" купи унгарския производител и доставчик на храни Marathon Foods. Сделката е за 12 млн. лв. и с нея българската компания дава заявка за активно присъствие на пазарите в Западна Европа, съобщиха официално от дружеството.

* На 4 януари 2021 г. в редакцията пристигна писмо от Димитриос Ладас - управляващ директор на Marathon Foods. В него той заявява, че Marathon Foods не е закупена от "Белла", че сделката е била само за някои машини и за отдаване под наем на част от фабриката до 1 юли 2020 г. и че Marathon Foods все още съществува и работи като компания. След запитване до "Белла България" на 5 януари 2021 г. от българската компания изпратиха официално становище, в което потвърждават, че никога не са придобивали Marathon Foods като юридическо лице и че са придобили производствени линии и техническо оборудване, както и че са наели фабрични площи заедно със свързана инфраструктура. Първоначалният текст от 2019 г. е подготвен въз основа на официално съобщение от българското дружество.

Продавачът

Marathon Foods Ltd, която е учредена през юли 1991 и оперира на пазара от 1992 г., е производител и дистрибутор на бързо замразени храни. Производството е в завод в град Сентендре, близо до столицата Будапеща.

Дружеството оперира в няколко категории: парти и снакс продукти (мини хотдог и др.), пролетни рулца с различни пълнежи (зеленчуци, пилешко месо, пуешко месо, свинско), щрудели и други десерти, хамбургери и кюфтета, продукти на скара (сувлаки, гирос и др.), рибни предложения (октоподи, скаради).

Продуктите се продават не само в Унгария, но и в 14 европейски държави, включително Русия, става ясно от фирмения сайт. Marathon Foods е доставчик на храни в международни вериги за търговия на дребно и за бързо хранене, сред които McDonald's, BurgerKing, Aldi, FamilyFrost, O'Cool, Tesco, Iceland, Spar, Auchan, Metro. За 2017 г. компанията отчита нетни продажби за близо 2.565 млн. евро.

"Вярваме, че разширяването на производствената ни дейност в централната и западната част на континента е правилният бизнес подход", коментира изпълнителният директор на "Бела България" Елза Маркова, цитирана в прессъобщението.

Продължаващи инвестиции

Това е поредна инвестиция на българската компания. През февруари от "Белла" съобщиха, че ще вложат над 15 млн. лева в автоматизирани производствени линии и системи за контрол на качеството, изграждане на две нови логистични бази и откриване на търговски филиал в Сърбия. Част от средствата ще бъдат насочени към фабриките за тестени изделия на компанията.

"Белла България", която развива експортна дейност от 2006, тази година изгражда собствена търговска структура и в Сърбия, където ще продава в големите търговски вериги пълната си гама от продукти. Това е третото външнотърговско представителство на дружеството на територията на Балканите след Румъния (2007) и Гърция (2012).

До края на годината предстои и изграждането на две нови логистични бази. Новост е и партньорската мрежа с български животновъди, чрез която групата ще осигурява суровина за месопреработвателната си дейност.

Купувачът

"Белла България" произвежда колбаси, тестени изделия, маргарин, картофено пюре и извършва директна дистрибуция до над 12 000 точки на продажба в страната (вериги, магазини, складове). Групата произвежда над 200 продукта под собствени и частни марки, сред които са: "Леки", "Сачи", "Народен", "Орехите", "Перелик", "Фамилия", "Тракийски кори", "Белла", "Флора", "Томи".

Храните се произвеждат в девет завода с капацитет 350 тона дневно. Холдингът притежава три фабрики за месопреработка ("Идеа" - Пловдив, "Фермата" - с. Костиево, "Орехите" - гр. Добрич), както и мощности за тестени изделия в Ямбол и Свиленград. В Ямбол компанията има и цехове за растителни масла и мазнини.

През пролетта на 2016 групата обяви началото на консолидиране и опростяване на производствената и търговската си структура, в резултат на което намали броя на юридическите лица в структурата си.

Акционери в "Белла България" са регистрираната в Амстердам "Импала инвест Б.В." (93.268% от капитала), "Фреш лоджик" (6.723%), "Импала холдинг" (0.004%), съоснователят Жорж Веселинов (0.004%), Ивета Балиева (0.001%). Краен собственик на дружеството майка е кипърската "Импала капитал лимитед", става ясно от последния публикуван в Търговския регистър консолидиран доклад за дейността на компанията за 2017 г.

През 2014 г. имаше разместване в собствеността - единият съосновател на дружеството - Венцислав Георгиев, напусна компанията, като продаде дела си за 30 млн. лв. и я остави във владение на гръцкия бизнесмен Димитриос Виндзилеос и Жорж Веселинов.

Според данните в "Капитал Топ 100" на най-големите компании в страната нетните приходи на групата за 2017 са 209.291 млн. лв. (10.05% ръст спрямо 2016), а печалбата след данъци - 16.543 млн. лв. (9.76% спад).

Все още няма коментари
Нов коментар