🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Белла България" влага 3 млн. долара за производство на деликатес от Индонезия

С продукция от фабриката на групата в село Костиево ще се снабдяват над 2000 индонезийски ресторанта в цяла Европа

Фабриката край Пловдив ще е първата в Европа, която ще произвежда индонезийския деликатес ренданг-паданг
Фабриката край Пловдив ще е първата в Европа, която ще произвежда индонезийския деликатес ренданг-паданг
Фабриката край Пловдив ще е първата в Европа, която ще произвежда индонезийския деликатес ренданг-паданг    ©  Георги Куманов
Фабриката край Пловдив ще е първата в Европа, която ще произвежда индонезийския деликатес ренданг-паданг    ©  Георги Куманов
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • "Белла България" е купила нови хранителни технологии и производствени мощности за проекта
  • Месечният капацитет ще е 30 тона продукция, която ще е достатъчна, за да покрие нуждите в Европа и Близкия изток
  • Проектът се осъществява със съдействието на посланика на Индонезия в България Иван Богананта и е в подкрепа на програма Indonesia - Spice Up the World

Във фабриката си в село Костиево край Пловдив "Белла България" започва да произвежда индонезийския деликатес ренданг-паданг. Той е традиционен продукт от региона на остров Суматра, който се приготвя от бавно приготвено телешко месо и специфични за Индонезия и региона на острова подправки. Предприятието ще е първото и засега единственото място в Европа, в което ще се произвежда деликатесния продукт, обясни за "Капитал" Димитър Митев, главен оперативен директор на компанията. Инвестицията от 3 млн. долара в производството е изцяло на "Белла България" и "включва закупуване на нови хранителни технологии, производствени мощности и логистично партньорство за разпространението на продукта в Европа и Близкия изток".

Проектът се осъществява със съдействието на посланика на Индонезия в България Иван Богананта и е в подкрепа на програма Indonesia - Spice Up the World по инициатива на президента на Индонезия Джоко Уидодо. Като част от сътрудничеството посещение във фабриката край Пловдив направиха министърът на туризма на Индонезия Сандяга Уно и посланик Богананта.

От Суматра през Пловдив до Европа

"Този проект е поредната нова тенденция в месния пазар на Европа, в чието задаване "Белла България" има водеща роля", коментира Митев. Той разкри, че като четвъртата най-голяма страна по брой на населението (273 млн. души) в света Индонезия има голяма диаспора в цяла Европа. Това е причината на Стария континент да има над 2000 от около 4000 индонезийски ресторанта по света. Те са и основните клиенти, в които се цели "Белла", за да предлага произвеждания от нея ренданг-паданг. Освен това чрез индонезийското президентство и мрежата му от контакти ще се стреми да достигне до всичките дипломатически мисии на европейския континент. Не на последно място Димитър Митев изтъква наличието на "хъбовете на най-големите авиокомпании от страни като Сингапур, Индонезия и Малайзия от Далечния изток", а желанието на "Белла" е да снабдява с продукта кетъринга на полетите им.

Партньорството е обявено още през 2021 г., но тестовото производство на продукта е започнало преди около шест месеца с помощта на рецептите на шеф Уилям Вонгсо, който е работил с британския топ готвач Гордън Рамзи и е автор на книгата "Вкусовете на Индонезия: кулинарните чудеса на Уилям Вонгсо". В момента предстои да започне същинското производство, като месечният капацитет ще е 30 тона продукция, която според Митев ще е достатъчна, за да покрие нуждите в Европа и Близкия изток. При необходимост "имаме възможност за увеличение, тъй като в помещението, което сме заделили за производство на ренданг-паданг, имаме място да бъдат поставени още машини, а и сме много гъвкави в това отношение". Директорът изтъква още, че "хубавото на този проект е, че по отношение на реализацията на готовата продукция ще имаме пълната подкрепа и съдействие от индонезийското правителство и цялата тяхна мрежа по света".

Амбицията на "Белла" е да разпространява произведената продукция от индонезийския деликатес чрез собствената си логистична компания "Фреш лоджик", чиято централа също е край Пловдив. По думите на Димитър Митев чрез нейната мрежа "достигаме до всички европейски точки с транспорт за охладени и замразени продукти и това ни даде самочувствието не само, че ще го произвеждаме, а и че ще го дистрибутираме".

Коя е "Белла България"

Основаната през 1997 г. "Белла България" произвежда различни хранителни продукти като тестени изделия, колбаси, маргарин, картофено пюре като извършва директна дистрибуция до над 12 хил вериги, магазини и складове. Групата произвежда над 200 продукта под собствени и частни марки като сред тях са "Орехите", "Леки", "Народен", "Сачи", "Перелик", "Белла", "Фамилия", "Тракийски кори", "Флора" и "Томи".

Храните се произвеждат в 12 предприятия в България с капацитет 350 тона дневно. Холдингът притежава три фабрики за месопреработка ("Идеа" - Пловдив, "Фермата" - с. Костиево (отново до Пловдив), "Орехите" - гр. Добрич), както и мощности за тестени изделия в Ямбол и Свиленград. В Ямбол компанията има цехове за растителни масла и мазнини. "Белла България" разполага и със собствена физико-химична лаборатория Foodscan, която е с основно приложение в месопреработвателната дейност. В нея се изследват суровините, полуфабрикатите и крайните месни продукти и се определя съдържанието на мазнини, протеини, колаген, вода, сол.

През пролетта на 2016 г. групата обяви началото на консолидиране и опростяване на производствената и търговската си структура, в резултат на което намали броя на юридическите лица в структурата си.

За действителни собственици на "Белла България" в Търговския регистър са посочени съоснователят Жорж Веселинов и гръцкият гражданин Димитриос Винтзилеос чрез "Импала холдинг", в което двамата имат по 50% участие. През 2014 г. имаше разместване в собствеността - единият съосновател на дружеството - Венцислав Георгиев, напусна компанията, като продаде дела си за 30 млн. лв.

Според данните в КАПИ приходите на "Белла България" за 2021 г. са 277 млн. лв., а пред "Капитал" Димитър Митев разкри, че за 2022 г. те са достигнали 360 млн. лв., или ръст с близо 30%. С приходите на гръцката Creta Farms, която през 2020 г. премина към групата на българската компания оборотът нараства до около 800 млн. лв.

Митев разказа, че от началото на годината "Белла" е инвестирала около 8 млн. лв. във своя фабрика за тестени изделия в Свиленград, която не е работила близо 10 години. "Тя ни позволява да посрещнем като капацитет и като качество международните проекти, по които работим" и дава пример с тези за Lidl и Kaufland.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    deeron avatar :-|
    Бай Стоен
    • - 2

    предпране, пране, изсушаване

    Нередност?
Нов коментар