The Future of Retail: Все още голяма част от търговските вериги инвестира под 5% от своите бюджети в дигитална реклама

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Визитка

Огнян Попов е ритейл маркетинг визионер, основател и изпълнителен директор на "Проспекто Груп", водещата ритейл маркетинг платформа в ЦИЕ с офиси в София, Будапеща и Букурещ. Огнян е силен привърженик на възможностите, които мобилните устройства предоставят на търговските вериги и брандовете да достигнат до потребителите по един натурален начин, съобразен с локацията им и ориентиран към продажбите. Своя опит в дигиталния маркетинг той придобива по време на работата си в някои от водещите компании за афилиейт маркетинг в Европа. Преди да се завърне в България и да основе Prospecto, Попов работи като афилиейт мениджър във водещата дигитална агенция в Холандия, Blue Mango Interactive (част от световния лидер WPP ). Той ще е сред лекторите на конференцията The Future of Retail и ще говори за връзката между човека, мобилния телефон и магазина, и бъдещето на ритейл маркетинга.

Кои са последните глобални тенденции в развитието на ритейл маркетинга? Как според вас ще изглежда бъдещето?

Смятам, че глобалните тенденции не са се променили през 2019 и не очаквам нови и непознати такива през 2020 г. За всички вече е ясно, че дигиталния маркетинг канал предоставя страхотни възможности за ритейл сектора, но за съжаление все още голяма част от търговските вериги инвестира под 5% от своите бюджети в дигитална реклама. В България все още се изпращат над 700 милиона хартиени брошури на година, въпрос на време е това да се промени, особено чрез Европейска регулация. Вярвам, че това клиентите се променят и сме свидетели на този факт и в България, на промяната в нагласите на нашите клиенти от преди 2-3 години и сега. Основните тенденции като нужда от измеримост, все по-голямото разнообразие и достъпност от данни за потребителите, внедряването на интегрирано преживяване през всички точки на контакт с потребителя, всички тези тенденции продължават да държат ритейл сектора на нокти. И с основание: потребителите стават все по-изискващи, конкуренцията все по-ожесточена и все по-международна. Търговците, които разчитат на остарели практики и не реагират на време на тези промени, ги очакват сериозни предизвикателства и борба за оцеляване.

Можете ли да разкажете накратко за технологията, която разработва Prospecto за свързване на потребителите с търговските вериги и брандове?

Връзката между дигитално разгледаната брошура и посещението в търговския обект правим чрез т.нар. geofence технология. Създадохме над 3000 виртуални огради около физически ритейл обекти в страната и когато потребителите на мобилното ни приложение посетят някой от тези обекти, ние използваме множество алгоритми, за да отчетем неговия престой там. Също така бихме могли да изпратим нотификация, която е базирана на локацията на потребителя. Например в момента, в който влиза или излиза от търговския обект. В този смисъл предоставяме като единствени на ритейл сектора в България възможността да маркетират в реално време, спрямо локацията на потребителя в непосредствена близост до техен филиал.

На кои пазари е внедрена тя?

Към момента технологията ни е внедрена на почти всички Европейски пазари, като в България вече измерваме десетки хиляди посещения в търговски обекти месечно чрез потребителите на мобилното приложение на Broshura.bg. На практика разполагаме с дигитална карта на пазаруващите български домакинства, която ясно показва потребителското поведение за различните категории ритейл обекти: от супермаркети до магазини за мебели, дрогерии, дом и градина, както и бяла и черна техника. Всички наши клиенти търговски вериги вече се възползват от тези метрики. В същото време отчитаме и повишен интерес от страна на производителите на потребителски стоки, които искат да промотират своите продукти и промоции пред нашата аудитория в момента на планирането на покупките.

Каква информация ви дава използването на тази технология и какво отношение има тази информация към измерването на резултатите?

На първо място, прякото доказателство за връзката между дигиталната реклама (в случая брошурата) и посещението в търговски обект е революционно. За сравнение, хартиените брошури не предоставят никаква измеримост и е невъзможно да се докаже с точност каква е ефективността на инвестицията в тях. Благодарение на нашата технология, всеки търговец би могъл да измери колко посещения е реализирала дигиталната брошура и спрямо средната конверсия от посещение до касова бележка, както и средната кошница, би могъл да изчисли прихода от този канал (Return on Ad Spend). Други данни, които предоставяме, са свързани със средния престой, кои точно обекти са посетени, с каква честота. Вече започнахме и конкретни тестове за измерване на увеличението на посещенията, в резултат на по-агресивно промотиране на конкретна търговска верига: вярваме, че повече разглеждания на брошурите водят до повече посещения в обектите на клиента.

Повече информация за лекторите и програмата можете да видите на уебсайта на събитието и във фейсбук. Възползвайте се от цената за ранна регистрация до 21 октомври.