🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Заводът на Schneider Electric в Пловдив става демонстрационна "умна" фабрика

Предприятието е второто на групата в Европа, което въведе системи за оптимизация на производството

Над 65% от процесите в пловдивския завод са изцяло автоматизирани
Над 65% от процесите в пловдивския завод са изцяло автоматизирани
Над 65% от процесите в пловдивския завод са изцяло автоматизирани    ©  ''Шнайдер електрик''
Над 65% от процесите в пловдивския завод са изцяло автоматизирани    ©  ''Шнайдер електрик''
В момента над 65% от процесите в производствената база в Пловдив са изцяло автоматизирани.

Пловдивският завод на Schneider Electric стана второто предприятие на френската група в Европа, където могат да се видят технологии на "умна" фабрика, които оптимизират производството чрез различни системи за дигитализация и автоматизация. Наскоро компанията получи вътрешногрупов сертификат, който гарантира, че покрива критериите за smart factory. Това я прави единственият демонстрационен център за общо 14 държави в Източна Европа. Беше подписано и споразумение с Агенцията за инвестиции, което ще позволи заводът на "Шнайдер електрик България" да бъде показван на потенциални чуждестранни инвеститори като пример за наличието на високи технологии в страната.

За самия завод въведените нови системи означават оптимизиране на ресурсите и намаляване на разходите. А цялата инвестиция е под 500 хил. евро и ще се изплати най-много за година и половина.

Новите системи

Изпълнението на целия проект е отнело по-малко от година. Поддръжката на машините и съоръженията в завода сега става със софтуерното приложение Augmented Operator Advisor, което е част от IoT платформата на Schneider Electric EcoStruxure. Чрез добавена реалност приложението позволява на персонала по поддръжка да вижда техническа информация и да получава предложения за смяна и профилактика на различни части. Опитът в предприятието досега показва, че това спестява 7-10% от времето.

Заводът разполага също с Autonomous Guided Vehicle или т.нар. безпилотен вътрешен транспорт. При повикване от оператор "превозното средство" пристига, товари и след това транспортира готовата продукция, като само избира най-прекия маршрут в производственото помещение. Като част от програмата е внедрен и кобот (колаборативен робот), който се различава от другите роботи по това, че може да работи близо до човек, без да има опасност от нараняване. Една от новите машините например спестява 40 хил. часа ръчен труд на година, а още една такава се предвижда да бъде инсталирана догодина.

Като цяло в момента над 65% от процесите в производствената база в Пловдив са изцяло автоматизирани. През 2020 г. компанията планира да продължи да работи по въвеждането на още IT системи, изграждане на специален център за обучение, където ще се използват холограмни изображения, автоматизация на част от ръчния труд в края на производствения цикъл, който за момента ограничава по-голямо разширение на производството. По принцип всяка година предприятието увеличава продукцията си с 3-5%.

Smart Factory сертификат

Smart Factory е най-високият вътрешен стандарт на групата Schneider Electric за индустриално производство, автоматизация и ефективно управление на процесите, който показва най-високото ниво на технологична зрялост на производството. Единственият друг завод в Европа, който притежава такъв сертификат, е този във Франция.

За да бъде сертифицирана една фабрика като "умна", тя трябва да покрива определени критерии. Един от тях е да притежава стандарт за енергийно управление ISO 50001, какъвто пловдивският завод получи преди няколко години. По думите на Радослав Кошков, който в началото на тази година стана първия българин регионален мениджър на Schneider Electric за България, Албания, Северна Македония и Косово, самият стандарт изисква от фирмата, която го притежава, всяка година да прави 3% допълнителна оптимизация на енергийните си разходи и "Шнайдер електрик" го постига.

Според изискванията на групата за сертифициране като "умна" фабрика инвестициите, които прави предприятието, трябва да се изплатят за не повече от година и половина. "Ние може да направим и други оптимизации, но ако възвращаемостта им е по-дълга, на този етап не ги правим", уточни Кошков и даде за пример въвеждането на соларни панели, които не са част от проекта, тъй като за момента не отговарят на изискването за възвращаемост.

По думите му целта на проекта е била да се оптимизират процесите и производството в самата фабрика, но подобни системи могат да се прилагат в различни сектори. Автоматизацията и новите системи няма да доведат до намаляване на персонала, но със сигурност ще доведат до нужда от повишаване на компетенциите на персонала. "Ставаме все по-дигитални, използват се все повече системи и затова в момента правим специален център за обучение", добави той.

Компанията

Френската група Schneider Electric направи първата си инвестиция в България през 1999 г., когато купува част от завода за електроапаратура в Перущица. През 2007 г. изгради нов завод в Пловдив с инвестиция за 22 млн. евро. Предприятието произвежда основно автоматични прекъсвачи, а годишният му капацитет е около 40 млн. броя. Според схемата на работа в завода се правят частите за прекъсвачите, самото сглобяване се извършва от външни подизпълнители - пет фирми в България, след което продуктите се връщат за пълни тестове в завода. Чрез дистрибуторски центрове продукцията се продава в 26 държави по света.

Общо в "Шнайдер електрик България" заедно с търговския офис в София работят около 730 души по данни от АПИС. За 2018 г. продажбите на компанията нарастват със 7% до 224 млн. лв., а нетната печалба скача над 10 пъти до малко под 4 млн. лв.
Все още няма коментари
Нов коментар