🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Smart factory на "Шнайдер Електрик" доказва предимствата си по време на криза

Степента на автоматизация на производствените процеси в компанията е нараснала от 55% на повече от 67%

Smart factory на "Шнайдер Електрик" доказва предимствата си по време на криза
Smart factory на "Шнайдер Електрик" доказва предимствата си по време на криза
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

В "Шнайдер Електрик" оцениха ползите от собствената си умна фабрика по време на коронавирусната криза. В пловдивското предприятие работата не спря нито за ден. Нещо повече - "Шнайдер Електрик" е сред много малкото компании в региона, която не уволни нито един от своите над 600 работници и служители, не намали работното време или заплащането на нито един човек. Заводи в други страни от групата на "Шнайдер" спираха работа за до няколко седмици. Благодарение на това, че пловдивското предприятие е високо автоматизирано и достатъчно гъвкаво, то поемаше и тяхното производство.

"Отначало оценявахме високата степен на дигитализация на повечето от технологичните процеси в предприятието (освен повишаване на производителността, ефективността и качеството) по това, че и работниците, и специалистите можеха да придобиват знания и умения самостоятелно или с малко помощ отвън. По време на кризата оценихме още едно предимство - гъвкавостта в работното време, което дава дигитализацията на служителя, и възможността да се работи от вкъщи. Наскоро например имахме случай, когато помагахме от дистанция на наши колеги от фабрка в Мароко, които са получили машини от нас, произведени по наши изисквания. Поради дигитализацията вече разстоянието не е основен фактор в такъв тип поддръжка", разказа Георги Трончев - ръководител на Иновейшън хъба (Innovation Hub) на "Шнайдер Електрик" в Пловдив.

За по-малко от 2 години работа на умната фабрика степента на автоматизация на производствените процеси тук е нараснала от 55% на повече от 67 на сто. Произвеждат се 45 милиона миниатюрни прекъсвачи. Компанията произвежда и търгува с електрически компоненти, компоненти за автоматизация, както и системи, обединяващи електроразпределение, автоматизация и интелигентни функции.

"Шнайдер Eлектрик България" участва в глобалната верига за доставки на фирмата. В момента произведената тук продукция се доставя в 7 дистрибуционни центъра, които я пласират в 30 държави предимно в Европа. "Прекъсвачи на "Шнайдер Електрик България" достигат до Швеция на север и до Мароко на юг", обясни Калина Петкова - специалист маркетингови комуникации в Schneider Еlectric за България, Албания, Северна Македония, Косово.

Как го постигнаха

Освен хората в производствените халета се трудят два вида роботи - AGV (автономно транспортно средство) и Cobot (колаборативен робот). Коботът е робот, който e безопасен за хората, с които заедно работи на две поточни линии. Коботът е "обучен" да изпълнява неергономичните операции, извършвани от хората, а AGV да помага в логистичните дейности. Но докато роботите са "по-атрактивната" част в умната фабрика, най-трудоемката част от операциите извършват напълно автоматизирани машини, които са вече над 120.

За работещите тук е важно, че машините не "уволняват" хората. "Нарастващата автоматизация се отразява върху професионалните качества на хората при нас. Все повече ни трябват квалифицирани специалисти - търсим ги на пазара на труда и преквалифицираме собствените си кадри. Нямаме нито един съкратен работник или служител заради това, че сме повишили нивото на автоматизация", коментира Елена Ватрачка - мениджър "Човешки ресурси" в умната фабрика и търговските офиси на "Шнайдер Електрик" в страната, както и за клоновете в Северна Македония, Албания и Косово.

В края на 2020 година и през следващата 2021 "Шнайдер Електрик България" ще продължи да внедрява нови производствени мощности.

"Това ще бъде ново поколение автоматизация - ако първоначално сме автоматизирали ръчните процеси, сега новите машини ще заменят "старите" автоматизирани процеси. Също така продължаваме да повишаваме степента си на автоматизация. Пътят, по който сме избрали да се развиваме, ни води и до нови методи на обучение на персонала, нови начини на комуникация между отделните звена и съответно повишаване качеството на продуктите и услугите на "Шнайдер Електрик". Вече сме в ерата, в която машините ни се "обаждат" по телефона и казват какво се е случило с тях или какво предстои да се направи по тях. Накратко, дигитализацията ни дава възможността да имаме достъп до цялата информация, по всяко време, от всяко място по света", категоричен е Георги Трончев.

Политика на отворени врати

С българския проект на групата "Шнайдер Електрик" са постигнати стандартизирани критерии за Индустрия 4.0, затова през 2019 година корпорацията "Шнайдер" приема, че предприятието в Пловдив може да носи значката "Smart factory". Критериите са свързани с висока степен на автоматизация на процесите, енергиен мениджмънт, начин на поддръжка на машините и съоръженията чрез приложение с добавена реалност и внедряване на услуги за оптимизация, ефективност и управление на машините и технологичните процеси. Оказва се, че всички тези стандарти и фактът, че могат да бъдат постигнати в България, представляват бизнес интерес за предприятия от цялата страна. Затова пловдивският завод стартира политика на отворени врати за всички, които искат да научат повече.

"Имаме споразумения с професионални и търговски камари, браншови организации, които искат да видят нашия опит. Вече имаме съгласие за сътрудничество с Българската агенция за инвестиции, като ние гарантираме, че ще отворим врати за чуждестранни инвеститори - гости на агенцията, които искат да видят индустриално ниво, постигнато в България", казва Калина Петкова.

В пловдивския завод се случва да приемат на посещение по две компании всеки ден. Най-често тук идват представители на индустриални предприятия, които искат да видят как са решени сложни технически и технологически задачи. Например как се събират данни от различни процеси, тяхната визуализация и употребата им за вземане на бизнес решения. Идват и компании, които също искат да направят свои собствени умни фабрики.

Например съседите на "Шнайдер Електрик" в "Тракия икономическа зона" - фирма "Либхер" - са и клиенти за внедрените системи в умната фабрика. От компанията съобщиха, че основният пакет от продукти и системи, чрез който е постигнат стандарт за Smart factory, са собствени. Но пловдивският завод демонстрира и опита си в интеграция на автоматизирани системи, които не са на "Шнайдер Електрик".

"Гостуват ни специалисти в различни сфери, които се интересуват от начина на управление на тяхната специфична работа. Във всеки един отрасъл имаме различни отдели като "Финанси", "Поддръжка", "Процеси" и т.н. За да функционират правилно, те трябва да си говорят на разбираем език. Ние в "Шнайдер Електрик" им помагаме да постигнат точно това, а именно - реални данни, в реално време, обобщени и представени по разбираем начин. А най-хубавото е, че са защитени и достъпни навсякъде, по всяко време. Представете си, че можете да прогнозирате колко би ви струвал единица продукт от вашето производство, ако външната темппературата е с два градуса по-висока спрямо същия ден предходната година. Това е само малка част от възможностите, които се разкриват когато си "умна фабрика", заключи Георги Трончев.