Дигитализация в ускорител

Няколко примера как бързото преминаване към онлайн бизнес е нова възможност за много компании

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Киносалон, ама онлайн



В ерата на карантината едно изкуство и бизнес от края на XIX в. е на път да претърпи може би най-голямата промяна в историята си. В момент, когато кината в много държави са затворени за поне месец, много от лидерите в киноиндустрията променят начина, по който филмите ще достигат до зрителите. Холивудските студиа започнаха да пускат онлайн филми, които вече трябваше да са по екраните и да им носят стотици милиони приходи. Например собственикът на Universal Pictures Comcast обяви, че "Тролчетата: световно турне" ще бъде едновременно по кината и във VoD платформи, на цена от около 20 долара за 48-часов наем. И други филми на компанията като "Ема" и "Невидимият човек" ще бъдат разпространявани по този начин.

В същото време Disney обяви, че пуска по-рано онлайн един от най-печелившите си филми - "Замръзналото кралство 2". Най-печелившият филм по игра "Соник" също беше пуснат преждевременно във VoD модел в САЩ.

Сегашната реалност може да доведе до коренни промени в бизнеса на Холивуд. Досега в повечето случаи студията чакаха около три месеца, преди да пуснат продукциите си онлайн, а очакванията са това да става далеч по-бързо. Най-ударени естествено ще бъдат киносалоните. Големи щатски вериги като AMC Theatres и Regal Cinemas обявиха, че затварят за между един месец и неопределено време.

В същото време Холивуд не е готов да се откаже от най-скъпите си филми с бюджети от стотици милиони долари, от които очакват огромни приходи от киноразпространение. Следващите продукции от дългогодишни поредици като Джеймс Бонд и "Бързи и яростни" бяха отложени с месеци. Това показва, че бизнесът все пак очаква края на епидемията. Въпреки това няма гаранция, че потребителите са готови да се върнат в салоните. Независимо проучване в САЩ показа, че около 61% от анкетираните казват, че са ходили на кино преди епидемията, а почти 37% отговарят, че "гледат филми в кината далеч по-малко отпреди". В същото време Nielsen очаква потреблението на стрийминг услуги да нарасне с 60% по време на карантината.

В разгара на епидемията в Китай едно местно студио показа как се действа бързо в кризисен момент и демонстрира, че финансов успех може да бъде постигнат и онлайн. Huanxi Media Group трябваше да пусне хитовото си заглавие "Изгубени в Русия", в което беше инвестирала десетки милиони долари, по време на Китайската нова година. Но заради избухналата епидемия в Ухан кината бяха затворени. В Huanxi решиха фундаментално да променят модела си и се обърнаха към неочакван партньор - собственикът на приложението TikTok ByteDance. Макар и да има стотици милиони потребители, компанията не изглеждаше най-вероятният съдружник в случая, тъй като залага на кратки видеа, създадени от потребителите. Анализаторите тогава съветват Huanxi да се обърне към местни дигитални гиганти като Alibaba или Tencent, които обаче също имат филмови студиа. В крайна сметка ByteDance се съгласява на разговори и бързо се стига до сделка . Компанията получава ексклузивен достъп до Lost in Russia заедно с други кино- и тв продукции на Huanxi, като плаща за портфолиото 630 млн. юана (91 млн. долара) плюс дял от бъдещите рекламни приходи. След пускането в платформата "Изгубени в Русия" е гледан от 600 млн. души. Според китайските медии вече има договорка между двете компании за съвместен онлайн киноканал и копродуциране на съдържание.

Очаквайте доставката на яйца и месо



Във време на глобална пандемия търговците на хранителни продукти в цял свят са в състояние на кръгова отбрана заради голямото търсене и невъзможността навреме да заредят магазините си. Много потребители преминават към онлайн пазаруване или поне на местата, където това е възможно. Защото "опашките" в интернет веригите са още по-големи дори и от тези във физическите магазини. Британският ветеран Ocado например в един момент спря да приема поръчки, за да може да изпълни досегашните. Същото се случи и в България с бизнеса на ebag.bg.

"Търсенето е безпрецедентно. Най-голямата ни трудност е изпълнението на поръчките от логистичните ни центрове", заяви финансовият директор на Ocado Дънкан Тейтън-Браун в разговор с инвеститорите миналата седмица. Според него компанията е щяла да прави пет до десет пъти по-висок обем поръчки от обичайните, ако е имала нужния капацитет в момента.

Преминаването към пазаруването на храни онлайн може да има далеч по-дълготраен ефект от сегашната вирусна криза и да продължи и след края й, смятат анализатори. Американските потребители например отдавна пазаруват всичко през интернет, но предпочитат да ходят до супермаркета за месо, мляко и яйца - според Nielsen през миналата година едва 4% от покупките на бързооборотни стоки в САЩ са онлайн. В глобален план делът на пазаруването на храни е около 1.7% oт цялата е-търговия.

Въпреки това сега този бизнес избухва. Свалянията на щатски приложения за покупка на храна като Instacart и Shipt са нараснали с над 120% през миналата седмица спрямо година по-рано. "Все по-голям процент възрастни хора на възраст над 60 години пазаруват в интернет", казва пред CNN Джей Джей Флиймън, директор за електронната търговия на Ahold Delhaize в САЩ.

За да отговорят на търсенето, големите вериги като Walmart, Albertsons, Stop & Shop, Meijer, Hy-Vee и други трябва да променят бизнес модела си. През последните години те експериментират с нови начини за изпълнение на онлайн поръчките - най-вече чрез инвестициите в нови технологии. Например гигантите изграждат автоматизирани минискладове в собствените си магазини. Друга тенденция са тъй наречените тъмни магазини - локации, които приличат на супермаркети, но са затворени за клиенти, а само изпълняват поръчки. Но сегашното търсене тотално надвиши възможностите на системите им и някои продължават и в момента да инвестират в сървъри, които да поемат новите поръчки. Секторът е един от малкото, където в момента има увеличено наемане на нова работна ръка.

Преходът към онлайн пазаруване в момента може да преобрази индустрията и според експерти големите търговци ще консолидират водещите си позиции. "Този неблагоприятен период ускорява структурните промени в потребителското пазаруване с около пет години. Именно оттук идват и многото нови клиенти на Walmart", казва пред CNN Сет Сигмън, анализатор в Credit Suisse.

В същото време по-малките компании нямат нужния капитал за инвестиции в собствена инфраструктура, което в настоящата обстановка може да ги избута още повече в периферията.

Фитнес за домошари



Спортът също премина в онлайн режим, като много фитнес и други клубове след затварянето на залите си опитаха да запазят връзката с клиентите си и да качват съдържание на платформите си. Eдно от най-големите йога студиа - Yoga Vibe в София, например започна да предлага йога практики на Facebook страниците си, които са активни около час след публикуването им, като онлайн класовете на инструкторите на йога студиото са достъпни чрез абонамент в платформата. Предложенията са за цена на месец и на година. Други клубове и зали излъчват онлайн тренировки в различни стилове и са дали сметка за "благодарни" фенове, които по преценка могат да внесат сума.

И в България, и по света сезонът е добър за онлайн търговците на спортно оборудване за дома - от гирички до постелки за йога и аеробика. Търсенето явно е огромно, защото в "Декатлон" някои продукти бяха изчерпани.

Бизнесът се промени и за групата на т.нар. еднорози - start-up компаниите, оценени над 1 млрд. долара. Компанията за спининг уроци онлайн Peloton дебютира на фондовия пазар през 2019 г. Тя предлага велоергометри и онлайн уроци с инструктор, както и други онлайн уроци. Покрай кризата с коронавируса компанията започна да предлага на новите си абонати 90 дни свободно ползване на app-a вместо стандартните 30 дни.

Компанията от Сан Франциско OrangeTheory Fitness, която започна да навлиза в Европа и залага на измерването на пулса и на други показатели на посетителите в залите си, показвайки им в реално време резултатите от техните усилия, също премина на временни онлайн уроци.

Спорт от дивана

Бъдещето на спортните събития изглежда неясно на този етап след спрените първенства в цял свят и отложените големи форуми като европейското по футбол и олимпиадата в Токио. Дори и при възстановяване на мачовете след време, все още не е ясно дали на тях ще бъдат допускани зрители и дали самите фенове ще искат да присъстват. Ето защо според анализатори технологиите могат да играят все по-голяма роля в гледането на спортни събития, които обичайно събират десетки хиляди зрители във физически зали и стадиони.

Само допреди няколко години виртуалната реалност (VR) беше сочена за една от най-важните технологии на бъдещето, след което позагуби блясъка си. Но сега експерти смятат, че тя може да е важна част от гледането на спорт на живо заедно с добавената реалност (AR). С помощта на двете технологии зрителите ще могат да наблюдават любимия си отбор от дивана си у дома, но ще се чувстват все едно са на стадиона. Технологията вече е готова - Intel тества възможностите си във виртуалната реалност в мач от миналогодишните финали в NBA, когато, освен 20 000 зрители в залата, даде възможност и на други да гледат чрез VR-очила като Oculus Go. В случая технологията излъчва не само мача, но и добавя много други възможности. Потребителят може да следи статистиката за всеки играч, да избира коя камера да следи и да използва само нея през целия мач, или само даден играч, и т.н.

Доставчиците на спортно съдържание също са в трудна позиция, защото няма спорт на живо, който да показват. По тази причина те измислят иновативни начини да запазят потребителите. През миналата седмица платформата FloSports трябваше да излъчва велосипедната обиколка Милано - Сан Ремо. Вместо това изпълнителният директор Марк Флореани обяви, че тя си партнира с компанията Zwift, която прави приложение-симулация за каране на колело в домашни условия чрез използване на велоергометри и други уреди. Така FloSports излъчи миналогодишното състезание, а потребителите можеха да се включат виртуално чрез софтуера на Zwift и дори да участват в обиколката, да комуникират помежду си и да споделят постиженията си.

Сателити за земеделие



Земеделието често не се приема като високотехнологичен сектор, но през последните години в него все повече се използват иновативни решения като дронове, автоматизирани машини и др. Кризата с коронавируса може да ускори тези процеси, а за това може да помогне и сателитната програма на ЕС "Коперник". Ежедневно тя "произвежда" 12 терабайта данни от спътници, наземни, морски и въздушни сензори и на практика е най-голямата в света система за наблюдение на земята с граждански цели и безплатен достъп. Най-широкото и приложение към момента може да бъде в селското стопанство. "И в момента има уеб портали, които дават възможност да се наблюдават посеви на база сателитните изображения", дава пример Васил Василев, специалист дистанционни методи и обработка на сателитни снимки в "Технологика", членуваща и в българския цифров иновационен хъб за земеделие.

Сателитното заснемане всъщност се извършва на една и съща територия по един и същ начин, което дава възможност да се натрупва информация във времето, която да показва тенденции, включително и да се прави сравнение. Това пък дава възможност да се взимат решения и да се правят прогнози на база математически модели, включително за сеитба, жътва, наблюдения на различни процеси.

По темата работиха Калина Горанова, Деница Ватева и Константин Николов

Все още няма коментари
Нов коментар