Tencent скришно се превърна в гейминг суперсила

Как фирмата остана далеч от икономическата война между Китай и САЩ

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Tencent, най-голямата гейминг компания в света, дава повечето си игри безплатно. Ако някой си мисли, че китайският технологичен гигант с пазарна капитализация 580 млрд. долара го прави, защото има сърце от злато, дълбоко греши. Прави го, защото повечето приходи на компанията идват от окуражаване на играчите да си купят виртуални дрехи, оръжия, експлозиви и други. Те обичайно са евтини, но цената расте според привлекателността и ефективността на експлозията спрямо опонент. Поради причини, които само геймърите разбират, те плащат. По време на карантината в Китай приходите от гейминг скочиха.

Разрастване

В истинския свят Tencent използва същия модел, за да създаде скришно мост към глобалната гейминг индустрия. През тази година тя успя да купи част от два японски разработчика на игри. Миналата година пое контрола над финландския производител Supercell, в който вече е инвестирала около 8.6 млрд. долара. Притежава и 100% от Riot Games, американският разпространител на League of Legends. През последното десетилетие китайският гигант придоби дялове в над дузина от най-успешните гейминг компании по света, включително Epic, който разработва хитовата Fortnite.

Според изданието Technode, което пише за китайски технологични фирми, в същия период компанията е направила над 100 други инвестиции във финансови технологии, изкуствен интелект и други, и то конкретно в САЩ. В момента Tencent има дялове в имена като Tesla, Uber, Snapchat и Spotify, а вече отваря портфейла си и за Индия и останалата част от Азия. За разлика от други китайски компании, като глобалните Huawei и TikTok, фирмата рядко се среща с враждебни реакции, типични за американските отношения с Китай. Уникалният подход на фирмата към международната гейминг индустрия обяснява защо.

Колко е важен геймингът

Доскоро придобиванията на Tencent извън Китай изглеждаха по-скоро като малко вероятни залози, отколкото като стратегически план, което им позволи да останат незабелязани. Основният фокус на Tencent винаги е бил Китай, където чат приложението WeChat, което впоследствие се превърна в приложение за всичко, вече има 1.2 млрд. потребители. Апликацията вдига трафика на игрите, стрийминга на музика и видео, дигиталните разплащания и бизнес услугите, както и носи приходи от реклама. Геймингът винаги е бил най-големият генератор на пари за Tencent, макар делът в микса от приходи да пада заради диверсификацията на фирмата във финтех и бизнес услуги. Въпреки това геймингът остава високопечеливш и особено важен за поддържането на темпото на дигиталния левиатан. Компанията контролира над половината от гейминг пазара в Китай - на стойност 33 млрд. долара, и е един от пионерите в игрите за смартфони, където Китай е лидер. За чуждестранните компании, които получават парите на Tencent, основен магнит е възможността да вкарат игрите си в Китай.

Без да броим скока от първото тримесечие, ръстът в гейминга в Китай вече не е на нивото отпреди няколко години и както често се случва в тези географски ширини, държавата навлезе в сектора. През 2018-2019 г. гейминг индустрията беше ударена от инициативата на президента Си Цзинпин срещу онлайн зависимостите, показването на кръв, гърди и задни части (вече има правила колко точно от тялото може да показват женските герои). Предвид проблемите у дома Дейвид Дай от Bernstein казва, че Tencent ще вдигне петкратно приходите си от игри извън Китай до 3.5 млрд. долара през 2021 г. Това ще се случи чрез партньорства с външни фирми, където компанията има дялове и за които прави мобилни игри. Миналата година едно от студиата на фирмата създаде мобилна версия на Call of Duty, хита на Activision Blizzard за компютри и конзоли. Събитието се превърна в най-големия дебют за мобилна игра в историята. Тази година Tencent работи с Riot по създаването на смартфон версия на League of Legends, най-популярната игра за настолни компютри в историята. Крайната цел на Tencent е - както казва вътрешен източник - фирмата да може да прави всичко това сама и да създаде свой блокбастър.

Различният подход

Ако това се случи, голямото име на Tencent ще донесе със себе си и по-голям риск от геополитически сблъсък, дори гейминг индустрията да е далеч от стратегически важна за когото и да било. Начинът, по който фирмата оперира обаче, може да се окаже добро прикритие. Tencent се различава от много китайски фирми заради свободата, която дава на компаниите, в които инвестира - те работят автономно и се конкурират една срещу друга, както и срещу самата Tencent. Обещанието е, че данните на играчите остават далеч от ръцете на фирмата. Обещанието се спазва, казва Стивън Меснер от изданието PC Gamer. "Tencent не е в бизнеса с диктуване на правила."

Някои инвеститори искат да видят по-активно събиране на едно място на отделните активи на фирмата, за да може тя да се възползва по-лесно от данните на потребителите и да прави повече пари от реклама. Някои пишат в социалната мрежа Reddit - където Tencent също има дял - относно рисковете, които създават придобиванията на фирмата заради тежките регулации в Китай. Но досега инвестициите в игри на компанията я спасяват от американските политически удари, които други китайски фирми поемат. Ако фокусът въобще някога пада върху Tencent, то е заради приложението WeChat и обвиненията, че следи и цензурира населението. WeChat не се използва за гейминг от останалата част от света. Една от причините ястребите спрямо Китай да гледат по-меко на Tencent се крие в либералния подход на фирмата към гейминг активите си.

Tencent може да свърши нещо добро, като рекламира мобилните игри на глобално ниво. Повече от две трети от китайските геймъри играят на смартфоните си спрямо едва една трета от американските. Tencent има и амбицията да създаде своя облачна гейминг платформа, която ще се възползва от 5G смартфоните и тяхната по-бърза връзка, повече виртуална и добавена реалност в мобилните игри. Проблемът е, че партньорът и на двете места се казва Huawei, което ще доведе до проблеми в САЩ. Очаквайте да чувате името на Tencent в гейминг средите все по-често в бъдеще. Самата Tencent, разбира се, се надява това внимание да не дойде, защото е засегната от експлозиите на студената война между Китай и САЩ.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар