Daimler и Volvo създават компания за горивни клетки за 1.2 млрд. евро

Съвместното предприятие има за цел да пусне на пазара камиони с водородни горивни клетки през втората половина на десетилетието

Водородните камиони, които се движат с енергия, преобразувана от електричество или природен газ, са много по-скъпи за производство от дизеловите модели, които съставляват по-голямата част от европейските автопаркове
Водородните камиони, които се движат с енергия, преобразувана от електричество или природен газ, са много по-скъпи за производство от дизеловите модели, които съставляват по-голямата част от европейските автопаркове
Водородните камиони, които се движат с енергия, преобразувана от електричество или природен газ, са много по-скъпи за производство от дизеловите модели, които съставляват по-голямата част от европейските автопаркове    ©  Shutterstock
Водородните камиони, които се движат с енергия, преобразувана от електричество или природен газ, са много по-скъпи за производство от дизеловите модели, които съставляват по-голямата част от европейските автопаркове    ©  Shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Германският автомобилен производител Daimler ще си партнира с шведския конкурент Volvo Group в разработването на горивни клетки за камиони, съобщава Financial Times. Целта на двете компании е да пуснат превозни средства с водородни горивни клетки на пазара на тежкотоварни автомобили през втората половина на това десетилетие.

За да се случи това, Daimler ще създаде ново дружество на стойност 1.2 млрд. евро, което ще консолидира 25-годишния опит на компанията в областта на водородното задвижване. Volvo ще осигури близо 50% от финансирането, или повече от 600 млн. евро в брой, във все още неназованото съвместно предприятие. В допълнение представител на Daimler съобщи, че двете страни незабавно ще инвестират "деветцифрена сума" в новата компания, както и че ще увеличават сумата постепенно, докато не бъде създаден търговски рентабилен продукт.

Съвместното начинание на двата най-големи производителя на камиони в света бележи и една от най-големите инвестиции в технология за горивни клетки в сектора, който е в процес на приспособяване към новите строги регулации на ЕС за вредните емисии. Новата компания, в която първоначално ще работят 250 души, ще бъде базирана в германската провинция Баден-Вюртемберг, където брандът на Daimler Mercedes проучва технологията от десетилетия.

Новата технология

Водородните камиони, които се движат с енергия, преобразувана от електричество или природен газ, са много по-скъпи за производство от дизеловите модели, които съставляват по-голямата част от европейските автопаркове. Новите европейски разпоредби обаче изискват от производителите да намалят въглеродния отпечатък на камиони с 30% в рамките на десетилетие, а литиевите батерии, използвани в електрическите превозни средства, обикновено не предлагат обхвата, необходим за извършване на търговски превози.

"За да могат камионите да се справят с тежки товари и дълги разстояния, горивните клетки са една добра възможност. Необходими са и мерки като въвеждането на система за пътни такси, базирана на отделяните емисии въглероден диоксид, която да стимулира използването на водородни превозни средства", коментира главният изпълнителен директор на бизнеса с камиони на Daimler Мартин Даум.

Той добави, че камионите с двигатели с вътрешно горене ще бъдат по-евтини за производство поне още 10 до 15 години и ще останат такива дори след увеличаване на производството на водородни горивни клетки. Същевременно главният изпълнителен директор на Volvo Group Мартин Лундстед призова правителствата да подкрепят развитието на горивните клетки на целия континент. "Електрификацията на автомобилния транспорт е ключов елемент за постигането на т.нар. "Зелена сделка", въглеродно неутрална Европа и в крайна сметка въглеродно неутрален свят", коментира Лундстед. Той предупреди, че за да се превърне тази визия в реалност, други компании и институции също трябва да подкрепят и да допринесат за това.

Задвижването с водород е подкрепяно от ЕС и от правителството на германския канцлер Ангела Меркел, но въпреки това технологията остава в начален стадий на развитие и ще изисква специална нова система за доставки, за да се превърне в жизнеспособна алтернатива на изкопаемите горива.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    pontif avatar :-|
    Pontif
    • - 1
    • + 4

    Доста тъпо. Освен клетката която е голяма ти трябва още и Н2 - водород, който е скъп за производство. И понеже клетката няма капацитет да произведе голям ток, който да бъде дръпнат при ускорение или изкачване следва че са ти необходими и батерии.

    Нередност?
  • 2
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko
    • - 1
    • + 1

    До коментар [#1] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

    Епа, оди им сипи малко акъл. Оти они само репи ручат.... И у Даймлеро и у Волвото...
    .... дее тоа

    Нередност?
Нов коментар