🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Камионите като символ на икономиката

Българският пазар на нови тежкотоварни машини е на рекордни нива

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Пазарът на камиони в България е много точен индикатор на икономическата активност в страната. И логично, с растежа през последните години пораснаха и продажбите на нови товарни превозни средства. През 2018 г. те са били на рекордни нива, а през тази растежът продължава, макар и под сянката на възможното забавяне през 2020 г.

Според данните за регистрациите в КАТ продажбите на нови тежкотоварни камиони над 12 т (категория N3) през 2018 г. са 3401 спрямо 2543 през 2017 г. За първите девет месеца на 2019 г. положителната тенденция се запазва с регистрираните 2542 нови превозни средства от N3. Най-търсени са влекачите с над 85% от общите продажби.

Познати марки

За последната година и девет месеца лидер остава DAF с общо 1312 регистрации (677 през 2018 г. и 633 през деветмесечието на 2019 г.). Компанията е и единствената, която надхвърля продажби от над 600 бройки. След нея е Mercedes-Benz с 985 (557 за 2018 г. и 428 през 2019 г.) и Scania с 966 (съответно 547 и 419). Известно забавяне има при MAN, която преди година е била втора, но сега отстъпва до пето място по пласирани нови машини (виж таблицата). Впечатление прави изкачването на Mercedes-Benz, която по различни причини през последните години изоставаше в продажбите си в България, но успя да възстанови представянето си. Като група лидер е Volvo Group, която обединява тежкотоварните Volvo и Renault Trucks.

Въпреки положителната тенденция продажбите на нови камиони все още изостават от тези на употребявани машини, като новите регистрации при тях са общо 4720 през 2018 г. (категория N3), макар в тази бройка да има и по-стари (над 10 години), докато основното търсене е на превозни средства до 5-годишна възраст. Все пак видимо е, че новите все повече доближават втората ръка и през 2019 г. очакванията са разликите да са още по-малки. А и само преди пет години разликата в продажбите беше 4 на 1 в полза на употребяваните машини.

Повече превози в ЕС

Нарасналото търсене на камиони през последната година и девет месеца е предопределено от бизнес нуждите на всяка транспортна и логистична компания.

В тази среда българските превозвачи също продължават да растат в последните години и съответно да купуват камиони. Най-големите два играча отчитат по-високи резултати за 2018 г. Лидерът ПИМК, който е сред водещите десет и в Европа, е увеличил приходите си с 30 млн. лв. до 279 млн. лв., а вторият - "Дискордиа", с 36 млн. лв. до 128 млн. лв. С нарасналия бизнес идват и повече сделки за товарни машини - в края на 2018 г. ПИМК например обяви, че купува 50 камиона на природен газ - IVECO Stralis Natural Power, и вече има около 1500 машини в автопарка си. Сред клиентите му от години са гиганти като Zara и Kaufland.

"Дискордиа" също продължава да увеличава броя на машините си, като само през 2019 г. е закупила над 100 машини и вече общият им брой е над 600. В края на 2018 г. компанията обяви плановете си за мащабни инвестиции - 350 млн. лв. за пет години, с които камионите й да достигнат 1400 към 2022 г.

Несигурност на хоризонта

Според няколко независими проучвания превозът на товари в ЕС се е повишил с около 5% през 2018 г., макар очакваното забавяне на икономиката през 2019 г. да води до несигурност. След златните години на хоризонта се задават облаци в няколко основни направления - очаквана рецесия в най-големите европейски икономики, Brexit, високи цени на горивата, търговски войни и др. Цялостните по-дългосрочни прогнози обаче все пак остават положителни.

Данните за регистрациите на тежкотоварни автомобили в ЕС също показват несигурност. От януари до август има общ растеж от 7.7%, но продажбите през лятото отчитат силно забавяне (през юли -25.1% и август -21.8%).

Несигурност има и около далеч по-положителни тенденции за индустрията като дигитализацията и очакваното навлизане на нови технологии като електрическите камиони, които ще направят транспортните компании по-ефективни. В целия сектор тече невиждана трансформация, но на този етап неяснотите са повече от плюсовете - как технологиите ще се отразят на регулациите, а оттам и на производството на камиони и пазара на труда. Въпреки това в бранша са наясно, че именно иновациите и промените ще са в основата на растежа на добавената стойност в индустрията.

Все още няма коментари
Нов коментар