🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Ryanair съкращава 3000 служители

Авиокомпанията прогнозира възстановяването на пазара да отнеме поне 2 години

Спасителната дискриминация през държавни помощи за милиарди към национални превозвачи очевидно е в нарушение на правилата за държавна помощ и конкуренцията, отбелязват от компанията
Спасителната дискриминация през държавни помощи за милиарди към национални превозвачи очевидно е в нарушение на правилата за държавна помощ и конкуренцията, отбелязват от компанията
Спасителната дискриминация през държавни помощи за милиарди към национални превозвачи очевидно е в нарушение на правилата за държавна помощ и конкуренцията, отбелязват от компанията    ©  Надежда Чипева
Спасителната дискриминация през държавни помощи за милиарди към национални превозвачи очевидно е в нарушение на правилата за държавна помощ и конкуренцията, отбелязват от компанията    ©  Надежда Чипева

Нискотарифната авиокомпания Ryanair съобщи, че кризата заради COVID-19 и приземяването на самолетите за периода от средата на март до поне юли може да доведе до съкращаване на 3000 служители, главно пилоти и кабинен състав. Това е 15% от 20-хилядния персонал на превозвача.

Към сложната обстановка за нискотарифната авиокомпания се прибавя и държавната помощ към редица национални авиопревозвачи, която изкривява пазара. А предвижданията на превозвача са, че възстановяването на търсенето на авиационната услуга до нивата от 2019 г. ще отнеме поне 2 години - до лятото на 2022 г.

Колкото до цените - очакванията са те да бъдат на по-ниски нива заради по-ниското търсене, и компанията отправя призив към правителствата за намаляване на таксите по летищата.

Съкращенията

От авиокомпанията съобщават, че скоро ще уведомят синдикатите за своята програма за преструктуриране и загуба на работни места, която ще започне от юли 2020 г., като ще засегне почти всички. Освен загубата на 3000 работни места ще включва и неплатен отпуск и намаляване на плащанията до 20%, както и затваряне на редица самолетни бази в цяла Европа, докато трафикът не се възстанови, написаха от компанията. Изпълнителният директор на групата Майкъл О'Лиъри, чието заплащане бе намалено с 50% за април и май, сега се съгласи да удължи това намаление от 50% за остатъка от финансовата година до март 2021 г.

Българският бизнес на ирландския нискотарифен авиопревозвач е към поделението на групата в Полша и под марката Buzz, като Ryanair беше започнала да ребрандира част от структурата си. Звеното в Полша пое още базите в Прага и Будапеща. Очакваше се и голяма промяна за служителите на авиокомпанията, като пилотите започнаха да се наемат като самоосигуряващи се лица с възнаграждение на извършен полет и работодател - Warsaw Aviation, ангажирана с набирането на персонала за Buzz.

Авиокомпанията води и преговори с Boeing за намаляване на направените поръчки за следващите 24 месеца.

Срещу държавната помощ

Ryanair ще се обърне и към съда във връзка с нарушаването на равнопоставеността, тъй като по сметки на авиокомпанията националните авиопревозвачи в Европа получават "над 30 милиарда евро държавна помощ в явно нарушение както на конкуренцията на ЕС, така и на правилата за държавна помощ", пишат от компанията, като определят държавната помощ като незаконна.

Данните на Ryanair показват държавна помощ към групата на Lufthansa в размер на 12.4 млрд. евро, към Air France-KLM - 10.1 млрд. евро, Alitalia - 1.7 млрд. евро и т.н., като списъкът продължава. Това според ирландския превозвач ги поставя в удобна позиция да продават на цени под разходите си, изкривявайки пазара.

Ryanair припомнят, че многократно са призовавали всяка държавна помощ да бъде прозрачна и недискриминационна, като например намаляване на летищни такси, от което да се облагодетелстват всички авиокомпании, а не само местният авиопревозвач. Във Франция например държавата възстановявала авиационни такси, но само за "френски" авиокомпании, коментират от Ryanair. "Тази спасителна дискриминация очевидно е в нарушение на правилата за държавна помощ и конкуренцията", завършват от там.