Wizz Air не планира затваряне на бази и е в готовност за ръст на полетите

Пътуванията ще се възстановяват поетапно, като се започне с тези по важни причини и после - с цел туризъм

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Не планираме затваряне на бази, а ще наблегнем на някои от тях, където очакваме повече растеж и ще пренасочим самолети." Това обяви на видеопресконференция Андраш Радо, мениджър "Корпоративни комуникации" на Wizz Air.

По думите му българският пазар остава важен. Планира се постепенно възстановяване на линии, които първоначално ще са с по-малко честоти, като превозвачът смята да реагира бързо на повишаването на търсенето. Компанията обаче все още не може да каже докъде ще са първите възстановени полети.

Очакванията на базираната в Унгария авиокомпания е бизнесът да се върне във въздуха с ниски цени и битка за клиенти. Според Радо първо на борда ще се върнат клиентите, които пътуват по съществени причини, и едва след това туристите. Авиокомпанията има 9 базирани тук самолета, като лети по 51 маршрута до 19 държави.

"Искаме да си отворим базите възможно най-бързо след падането на рестрикциите", каза Радо, като компанията в момента поддържа форма с карго полети от Китай и прибиране на граждани от Канада и САЩ.

97% надолу

Летателният капацитет на авиокомпанията по време на пандемията се е свил с безпрецедентните 97%. Причините са, разбира се, много свито търсене или рестрикциите и невъзможността на хората да пътуват, както и защото хората се страхуват, казаха от авиокомпанията.

В момента авиокомпанията разполага със 121 самолета, но очаква през идната година доставка на още 20, като не планира поръчката да бъде отказана. Огромна част на флота на практика е приземен, като тъжните гледки на самолети, паркирани по летищата, са масови.

Радо обяви, че компанията е една от малкото с доста свободни средства, като е влязла в кризата с 1.5 млрд. евро, от които 1.3 млрд. евро са кеш без никакви рестрикции. Компанията съкрати средно около 25% от служителите си, като плановете й са да ги възстанови поетапно на работа. Мениджмънтът е с нулеви заплати за април, като всички служители са с намалени възнаграждения до края на финансовата година. Те получават базовите си заплати без добавки за летателни часове, продажби на борда на самолета и т.н.

Компенсиране на клиентите

Заради отменените полети от авиокомпанията обявиха, че има огромен брой искания от клиенти за възстановяване на парите по предплатени полети. Възможностите за това са две - възстановяване на 120% от сумата в профила на клиента, които могат да се използват за резервиране на следващ полет, или възстановяване на 100% от сумата по банкова сметка, което обаче поради многото искания може да отнеме до 2 месеца. От авиокомпанията обаче увериха, че всеки, чийто полет е бил отменен, ще получи парите си.

Нови хоризонти

За да не трябва да стартира от нулата, когато паднат рестрикциите, Wizz Air е започнала от седмица да вози карго от Китай за Унгария. Авиокомпанията е извършила и полети от САЩ и Канада със спирка в Исландия, за прибиране на европейски граждани, неуспели да се приберат навреме, като разходите за тях са платени от правителствата.

Подготвят се още полети за закъсали граждани. От авиокомпанията са се надявали да получат разрешение за извънредни полети между България и Великобритания, за да могат българите да се приберат, но след инициатива на варненския кмет Иван Портних това, изглежда, няма да може да се случи.

Как ще се промени индустрията

"Светът няма да бъде същият. Може да работим с някои постоянни рестрикции и мерки след това", каза още Радо. От компанията няма да забраняват само използването на средните седалки, но и ако самолетът не е пълен, ще е възможна смяна на мястото с по-свободна зона.

По отношение на мерките, свързани със здравето, от компанията обясниха, че самолетът се дезинфекцира всяка нощ. Кабинният състав от 1 май е с маски и ръкавици, като за пътниците също ще се изискват маски, въпреки че въздухът на борда се пречиства. Дезинфектанти ще има, но не и списания - те временно ще бъдат премахнати. Там където е възможно, ще се ходи пеша от самолета до терминала, но при нужда от автобуси те ще се пълнят наполовина. Приветстват се безконтактните плащания, както и електронната бордна карта, а не принтираната. За в бъдеще се очаква да се развие и самостоятелно чекиране на багажа по повече летища.

Друго, което ще промени пазара по по-непредвидим начин, са огромните субсидии, които ще получат сега редица национални традиционни неефективни превозвачи от държавите, което според Радо изкривява пазара.