Конкуренцията в доставките на храна се ожесточава

Надпреварата за по-голям пазарен дял засега трудно носи печалба

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Португалският готвач Хосе Авилез получава две звезди "Мишлен" за иновативното му представяне на традиционни ястия като пудинг, който дръзко съчетава шоколадов ганаш с мастило от сепия. На 29 юни той експериментира отново: неговият ресторант Bairro do Avillez в Лисабон започва да сервира гурме ястия у дома с помощта на Uber Eats. Ресторантът се присъединява към популярните Hakkasan в Лондон и Claro в Бруклин, които преди коронавируса не биха си мечтали за услуга, свързана с бургери и пица. През май главният изпълнителен директор на Uber Дара Косровшахи сподели, че набирането на луксозни ресторанти за доставка на храна ще разшири индустрията. Промяната Ветеранът в нея е англо-нидерландската компания Just Eat Takeaway.com, която се разрасна през юни, след като придоби американската Grubhub за 7.3 млрд. евро. И двете предлагат онлайн достъп до ресторанти, които в по-голямата си част вече имат доставчици (въпреки че всяка също инвестира в собствен автопарк). За разлика от нея триото на по-късно появилите се на сцената - Uber Eats и американските конкуренти Postmates и DoorDash, разчита на армии от доставчици, наети за кратък период от време. Uber, изглежда, има амбицията да доминира индустрията. На 29 юни компанията отново предложи 2.6 млрд. долара, за да купи четвъртата по приходи в Америка Postmates. Потенциална сделка може да рестартира плановете за първично публично предлагане, които Postmates отложи миналата година след нисък инвеститорски интерес. По това време доставката на храна се превърна в "детето с увреждания" на технологичния бизнес - това действие за реалния свят означава, че разходите на тези компании растат толкова, колкото приходите, дори повече. Пандемията отново промени настроението. Търсенето от потребители, останали у дома, се увеличава. Grubhub наскоро обяви 50% ръст на приходите на годишна база, което може би се е увеличило през последните месеци. Приходите на Uber Eats, която оперира в 45 държави, са се покачили през април с 89% спрямо същия месец на миналата година.

Все още се печели трудно

Според Марк Шмулик от анализаторската компания Bernstein общият пазар в Америка се удвоява през последните седмици. Въпреки че продължава да губи пари, DoorDash наскоро беше оценена на 16 млрд. долара в сравнение с 12.7 млрд. долара в края на 2019 г. Въпреки че продажбите се увеличават, печалбите остават ниски. В началото на миналата година фирмите намалиха разходите за привличане на потребители. Настоящото силно търсене обаче отново увеличи глада за пазарен дял. По данни на Bernstein печалбата на Grubhub за поръчка плавно намалява. Uber Eats все още губи около 1.10 долара средно от всяка поръчка, въпреки че резултатът е подобрен. Оперативната й загуба от 313 млн. долара през първото тримесечие на годината се разминава с амбициите й да постигне оперативен марж от 30%. Могат ли сметките да излязат? Според Марк Шмулик е твърде рано да се каже. Сливанията могат да намалят разходите и с течение на времето да позволят увеличение на цените. Въпреки това ставащият все по-популярен бизнес привлича вниманието на "разбивачи на тръстове" и политици, които са загрижени за отношението към куриерите и независимите ресторанти, които разчитат на тях, за да достигнат до клиентите си. През юни британският регулатор за защита на конкуренцията позволи на Amazon да инвестира в Deliveroo. Но по-ранните преговори на Uber с Grubhub бяха отчасти блокирани заради антитръстови проблеми, които може би не биха се появили, ако го нямаше цялото това внимание. Инвеститорите трябва да изчакат да видят дали сладките съставки на доставката на храна превъзхождат киселите.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved