🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

БДЖ планира инвестиции от 140 млн. лв. за 2020 г. в подвижен състав

Отчетът на компанията показва още, че през изминалата година са регистрирани 3474 различни проблема с влаковете

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

БДЖ планират инвестиции от 140 млн. лв. в подвижен състав през тази година, показва отчетът на държавното дружество за изминалата 2019 г. От тези средства 74.2 млн. лв. ще са за закупуване на 30 вагона втора употреба и авансово плащане за доставката на 40 нови вагони, 10 нови електрически локомотиви и 16 нови електомотрисни влакове.

Планирани са още 55.6 млн. лв. за капитални ремонти на 145 пътнически вагони, 75 локомотива и електормотрисни влакове серия 32, 4 електромотрисни влакове Siemens и на 5 дизелови мотрисни вакове Дезиро. От тези инвестиции 40.9 млн. лв. ще са за капитални ремонти във външни заводи, за което има сключени договори или предстои провеждането на процедури и сключването на договори. А в цеховете и локомотивните депа на дружеството ще се извършат капитални ремонти за 14.7 млн. лв.

Такива поне са официалните планове на компанията, без да се отчита кризата заради коронавируса. БДЖ обаче страда от хроничен недостиг на подвижен състав, като липсата на достатъчен брой локомотиви често е причина за невъзможността на компанията да изпълни разписанието си, за което има договореност с държавата. До това състояние се стигна, след като години наред компанията не успя да организира нормално търговете си за ремонт и покупка на състав, като в момента вече има подписани поръчки.

Отчетът на дружеството показва още, че през изминалата година са регистрирани 3474 проблема с подвижния състав или инсталации в него, като това са 943 случаи повече в сравнение със същия период на 2018 г. В тази група попада и хигиената на вагоните, водеща до некомфортно пътуване на клиентите.

Финансовото състояние

Приходите на компанията за 2019 г. са 266.2 млн. лв., като 175 млн. лв. са субсидия, а от продажба на билети са дошли 61.6 млн. лв., което е ръст от 1% спрямо предходната година. Финансовият резултат е отрицателен, като от печалба в размер на 1.8 млн. лв. за 2018 г. през миналата дружеството отчита загуба от 5.1 млн. лв.

При нетния марж също има влошаване и от 0.03% през 2018 г. той е -0.08% по отчет за 2019 г. - това е намаление с 369%, главно от влошаването на финансовия резултат на дружеството.

Къде са пътниците

Пазарният дял на превозените пътници по жп се свива, като според официалната статистика на НСИ за 2019 г. той е едва 4.56% и отчита спад от 0.24 процентни пункта. През 2019 г. с БДЖ са превозени 21.3 млн. пътници.

Слабо място на железопътния транспорт се оказват превозите на къси разстояния до 60 км. При тях се отчита намаление на основните показатели. Една от причините за по-малкия брой пътници е отливът на редовните клиенти (работещи и ученици) поради неспазване на разписанието и закъсненията на влаковете, като показателен е спадът на пътуванията с абонаментни карти.

"В този сегмент автобусният транспорт има водеща позиция", признават от самото БДЖ. "Превозите се извършват с микробуси с голяма подвижност, което им позволява да поддържат малък интервал от време между отделните курсове. Автобусите и микробусите спират в непосредствена близост до железопътните гари и спирки и по този начин пътниците се пренасочват към автотранспорта", продължават от там.

Основни конкуренти на железопътния превозвач в крайградската зона на София са големите автобусни превозвачи като "Юнион Ивкони", "Хеброс бус" и редица малки регионални транспортни фирми: "Автотранспорт Перник", "Пътнически автотранспорт", "Марио 95 Макс Транс", "Маке Транс", "Волан Транс", "Пътнически превози Добрич", "Варна бус 2000", "Варна Бус 2000".

Пренаселени и непристигащи

За всичко това вина има и БДЖ. Средната маршрутна скорост на пътуването с влак на БДЖ е 50.36 км/ч (61.32 км/ч за бързите влакове и 43 км/ч за пътническите). Основна причина за намалените скорости са закъсненията на влаковете породени от повреди на тяговия подвижен състав по време на пътуване, както и заради ремонтите на железния път.

През 2019 г. се отчита влошаване на изпълнението на графика за движение на влаковете в сравнение с предходната година по отношение на точност на транспортната услуга. През 2019 г. 20.78% от бързите влакове са закъснели над 5 минути в крайна гара при отчетени 17.4% през 2018 г. При пътническите и крайградски влакове закъснение над 5 минути в крайна гара е отчетено при 8.31% за 2019 г., докато за 2018 г. е 7.07%.

През миналата година са регистрирани 640 случая на пренаселени влакове при 538 през 2018 г. Над 57% от случаите се дължат на намаление на съставите или отмяна на влакове. Най-натоварени участъци на железопътната мрежа са София - Своге - Враца (38% от всички случаи), София - Елин Пелин (20%), София - Перник (16%).

Все още няма коментари
Нов коментар