Мехмет Рафет: Готвените храни на КЕНАР са без консерванти

Управителят на "Талар фуудс" ЕООД и член на УС на "Азира холдинг" EAД за развитието и бъдещето на компанията

Мехмет Рафет: Готвените храни на КЕНАР са без консерванти
Мехмет Рафет: Готвените храни на КЕНАР са без консерванти
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Мехмет Рафет е управител на "Талар фуудс" ЕООД (компанията зад бранда КЕНАР) и член на УС на "Азира холдинг" EAД. Има висше икономическо образование, специалност "Управление и администрация". Професионалният му път е свързан със ЗМК - Никопол, "Родина" АД и "КАИ груп".

На какъв етап от развитието си е "Талар фуудс" - компанията зад бранда КЕНАР?

"Талар фуудс", или както клиентите ни познават - КЕНАР, е най-големият производител на салати в България. Имаме дългогодишни отношения с почти всички магазини в модерната и традиционната търговия у нас, както и сме добър партньор на хорека сектора. На пазара сме с 19 марки в 17 различни вида опаковки и общо над 210 артикула. Имаме около 160 служители. Гордеем се с нашите награди. Тази година например получихме приза "Продукт на годината" в категория разядки за "КЕНАР тиро" и "КЕНАР урнебес". Изнасяме за Англия, Германия и Белгия. Започнахме по-сериозни продажби и в Румъния под марката KENA.

Компанията съществува от 30 години, кои са били най-големите предизвикателства и успехи досега?

- Пример за визионерството на нейния създател е, че "Талар фуудс" е първата компания в България, която започва да предлага на клиентите си традиционни салати в удобна опаковка с възможност за съхранение в рамките на месец. Новите инвеститори, които влизат в компанията преди 5 години, създават нова производствена база и преструктурират продуктовото портфолио, залагайки на висококачествени и полезни продукти. В края на 2018 г. заработва новият ни модерен завод близо до София на 11 000 кв.м площ, където произвеждаме при най-високи стандарти за хигиена и сигурност на продукта.

През 2018 и 2019 г. подобрихме значително качеството на продукция ни, брандът ни КЕНАР премина в нови удобни, разпознаваеми и рециклируеми опаковки с IML печат. Портфолиото ни оттогава се увеличи с над 25 нови вкусни продукта, основно в областта на готови храни - серията КЕНАР Green line - салати без консерванти, антипасти и др.

Какви са тенденциите в сектора? Доколко пазарът определя производството и обратното?

- Забелязва се постоянен ръст на категория салати и разядки. В България с годините е наложен модел на продажба на салати през насипни витрини. Извън България наблюдаваме предлагане почти изцяло в затворени опаковки. Смятаме, че и тук постепенно делът на насипните витрини ще намалява. Епидемията тази година ускори много този процес. Оценките ни са за спад в насипната търговия от 50% до май и поне 20% след това. Продажбите в затворена опаковка обаче растат. Тенденция е и засилващият се натиск за разработване и лансиране на частни марки в модерната търговия.

Очакваме и по-голям интерес към пакетирани готови храни. Пак за разлика от другаде в България продажбата на готови за консумация храни минава през насипна витрина. Тук засега предлагането е много малко. Ние ще направим пробив, предлагайки широка гама вкусни готови ястия с трайност от 12 до 30 дни. Към момента продаваме успешно "КЕНАР паеля", два вида "КЕНАР мусака", два вида "КЕНАР лазаня", "КЕНАР кюфтета" в бял и доматен сос, "КЕНАР зелеви сарми с месо в доматен сос", както и "КЕНАР печени чушки и патладжан в доматен сос". Скоро ще пуснем "КЕНАР лозови сарми с телешко", "КЕНАР пиле с броколи и сос от четири сирена" и "КЕНАР пиле с грах", както и "КЕНАР леща" и "КЕНАР боб яхния". Стремим се ястията ни да са с великолепен вкус и с високо качество, да са бързо и удобно решение за здравословна храна. Използваме най-добрите суровини, предимно от български производители; категорично избягваме глутамати, консерванти и оцветители; използваме рециклируеми опаковки и естествено разчитаме на опита на нашите талантливи технолози и готвачи. Началото е много окуражаващо и с много положителна обратна връзка от пазара. Нашите храни са не само по-бързо, но и по-икономично решение, с вкус на домашно сготвена храна. Все пак при нас готвенето е призвание, а не хоби.

Каква е перспективата пред компанията към днешна дата?

- Да работим, да въвеждаме нови технологии, да се развиваме. Ще разширяваме пазара на нашите вкусни български продукти и на световния пазар. С мотивиран екип от професионалисти, модерна база и вкусни продукти сме убедени в успеха си.

В сегашната световна епидемична обстановка и настъпваща икономическа криза какви са предизвикателствата, с които трябва да се борите?

- Като социално отговорна компания и за нас е изключително важно здравето на нашите служители и полагаме сериозни усилия в тази посока. Предизвикателствата са предимно два вида - от една страна, огромен натиск върху производството - взимаме скъпо струващи мерки за превенция от заразяване. Налага се да работим на две смени и да изразходваме сериозни средства за предпазни материали. Допълнителен и много неприятен ефект от епидемията е и свиването на консумацията. Досега и у нас, и в Европа хранителният сектор се е свил с около 10%. Ако кризата се задълбочи, ще трябва да се готвим за работа в условия на по-ниска консумация.

Има ли промяна в потребителското поведение и онлайн магазините успешно тържище ли са за бързооборотните стоки?

- Ограниченията за достъп до магазините, наложени през март - юни, дадоха много силен тласък на онлайн търговията. Нашите продажби в този канал скочиха около 6 пъти. Онлайн търговията е още с много малък обем на родния пазар, но очакваме да расте. Ние сме готови да посрещнем този растеж.

"Талар фуудс" настъпва по-сериозно към нов пазар. Склонни ли са румънците да приемат една чисто нова за тях марка и да я сложат на трапезата си така, както българите са свикнали да я потребяват?

- Това предстои да разберем. Работим усилено по румънския пазар повече от година. Предизвикателствата са много - различни вкусови предпочитания и почти тоталното отсъствие на пакетирани салати. Но предизвикателствата са тези, които ни правят още по-добри в нашата работа. Напредваме добре, но вероятно ще отнеме време, докато ни възприемат с цялата ни гама продукти.