Раздвижване на пазара на готови храни

Най-големите компании в сектора увеличават продажбите си както на местния пазар, така и в чужбина

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от специалното издание на "Капитал" "Регал 500". Всички текстове по темата може да откриете тук.

Само 17% от българите готвят всеки ден, а близо 39 на сто никога не го правят. Тези данни бяха оповестени от компанията за маркетингови изследвания GfK през миналата година и от тях лесно може да се заключи, че на българския пазар има потенциал в една специфична ниша - пазарът на готови храни. По рафтовете в магазините лесно може да се забележи, че през последните години асортиментът все повече се разнообразява - готови салати, макаронени изделия, замразени пици, консервни продукти с ястия, бебешки и детски храни и др. Все по-голямо е и присъствието на вносна продукция.

Класацията на "Регал 500" обаче показва, че през 2017 г. има сериозно раздвижване и при българските производители. След не много добрата 2016 г., която завърши с около 1% спад на годишна база, през миналата година бе постигнато сериозно увеличение. В категорията на готовите храни продажбите на вътрешния пазар са нараснали с над 14%, а при износа увеличението е дори по-голямо - над 16 на сто.

Активните в сектора

През миналата година в сектора на готовите храни са били активни 62 компании, което е с една повече от предходната година. При част от тях производството на готови храни е основно занимание. При други това е допълващ сегмент, който носи до половината от приходите на дружествата, които иначе работят в други сфери на хранителната промишленост или търговия на дребно, кетъринг и др.

Има няколко характеристики на лидерите в категорията на готовите храни. Макар в последните години да расте делът на чуждите инвеститори в него, по-голямата част от компаниите са с български капитали. До голяма степен продукцията се реализира на вътрешния пазар, като само при шест от 25-та дружества приходите от износа превишават тези от износ. И през 2017 г. в челните позиции попадат компании, които произвеждат основно готови салати, а най-големите 25 в сектора реализират над 90% от продажбите.

Един изявен лидер

Както и в предходните години, в категорията на готовите храни има един изявен лидер, чиито продажби превишават двойно тези на втория в класирането. Става въпрос за българското дружество на гръцката "Палиррия Сулиотис" - "Палиррия България" (1), което с приходи 27.6 млн. лв. държи около една четвърт от продажбите в категорията. "Палиррия България" произвежда зеленчукови консерви в Нова Загора и е най-голямото предприятие от хранителната промишленост в града. Тя започва дейността си в България през 2000 г., като първоначално се занимава основно с производството на постни лозови сарми, а впоследствие увеличава асортимента си, включително с лютеница, айвар, зеленчуци в доматени заливки и др. Данните за приходите показват, че през миналата година компанията е реализирала ръст на продажбите от 2.7%. Традиционно те са основно в чужбина - износът на "Палиррия България" е за над 40 държави и за миналата година е бил за 27 млн. лв., което е ръст 2.2% на годишна база. На вътрешния пазар са реализирани продажби за над 620 хил. лв., което също е увеличение спрямо предходната година с близо 2.2 на сто. През 2015 г. компанията направи инвестиции в разширение на производството и изграждане на нови складови бази, които са за 1.6 млн. евро.

От 6 млн. лв. нагоре

През 2017 г. няма размествания в компаниите, които влизат в топ 5 на най-големите дружества в категорията. В същото време прагът за влизане в челните позиции на класацията се увеличава – за първите пет компании той е 6.6 млн. лв. при 5.9 млн. лв. година по-рано.

На второ място в категорията на готовите храни попада компанията "Талар фуудс България" (2) с близо 12 млн. лв. приходи, което е повече от два пъти по-ниско от лидера "Паллирия България". "Талар фууд България" е производител на готовите салати "Кенар" и през миналата година има ръст на вътрешния пазар над 10%. Интересното при дружеството е, че за 2017 г. една шеста от приходите му идват от износ - 2.1 млн. лв. През предходната година такъв въобще не е имало.

Топ 3 на най-големите производители на готови храни се допълва от още един производител при готовите салати - "Веселина трейд" (3), която произвежда продукти с търговската марка "Веселина". В портфолиото на компанията от Добрич освен готови салати има още месни продукти, а основната дейност е насочена към корпоративните клиенти и заведения. За 2017 г. дружеството има приходи 7.8 млн. лв., които идват изцяло от вътрешния пазар.

Сред най-големите в категорията попада и друг производител на готови салати - "Денито" (4), който е популярен със същата търговска марка. И при тази компания приходите за 2017 г. растат с над 12% до 7.8 млн. лв. Интересното е, че годината е била успешна за износа - той е нараснал с близо 200% спрямо предходната година и вече заема близо една седма от общия оборот.

Топ 5 се допълва и от плевенската "Фиеста 13" (5), която за 2017 г. е реализирала приходи над 6.6 млн. лв. изцяло на вътрешния пазар. Това е увеличение над 11 на сто на годишна база. Дружеството се занимава с производство на сладкарски изделия и има ръст на продажбите за трета поредна година. Компанията има още и магазини за хранителни стоки в Плевен.

Другите в топ 10

Сред най-големите в производството на готовите храни за поредна година попада и дружеството, свързано с групата "Олинеза", "Олинеза премиум" (6) с приходи 6.1 млн. лв. за миналата година. Групата произвежда майонеза, лютеница, готови салати, консерви, конфитюри и др. През 2017 г. "Олинеза премиум" е и сред компаниите с най-голям ръст на приходите – над 40% увеличение на общите продажби и над 32% на износа.

За втора поредна година сред най-големите десет попада и дружеството "Колор фууд" (7), класирано на седмо място, с приходи 5.9 млн. лв. и ръст на годишна база 16.7%. Компанията е собственост на Йоанис Цесис и има предприятие за производство на консерви със сарми в гърменското село Огняново. Компанията е на българския пазар от края на 2014 г., като работи изцяло за гръцкия пазар.

В топ 10 попадат още компаниите "Мастър пик" (8), "Зорница комерс" (9) и "Конекс тива" (10). Първите две дружества имат около 10% ръст, а класираното на десето място запазва нивата от миналата година.

В топ 25 през 2017 г. за пръв път влиза компанията "Руска кухня" (19) с оборот 1.2 млн. лв., което е ръст над 620% спрямо предходната година. Дружеството е свързано с групата, която управлява руските магазини "Берьозка", и инвестира в цех за готови храни в столицата.

Движение при детските храни, спад при тестените

Двете подкатегории - производството на детски храни и макаронени изделия, през миналата година са с полярни резултати. Лидерите при производството на храни за деца имат продажби за над 11 млн. лв. за 2017 г., което е увеличение с 18% спрямо не особено успешната 2016 г. за сектора. И през 2017 г. най-големият играч при детските храни е производителят на пюрета "Ганчев" (1) с приходи 3.4 млн. лв. Компанията, която работи изцяло на българския пазар, обаче регистрира спад над 2% на годишна база.

В сектора на тестените изделия годината е била тежка. Най-големите десет компании в сектора са реализирали заедно увеличение над 2% на годишна база, но същевременно спадът общо за подкатегорията е близо 50%. Лидер за миналата година е дружеството "Бъргър груп" (1) с приходи 1.5 млн. лв., което е реализирало спад на годишна база над 15%. Компанията работи изцяло на местния пазар и основният й предмет е производството на готови сандвичи.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал