🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Иван Александров от eBag: Назначихме над 150 души за 2 месеца, сега търсим още 100

Основателят на компанията за онлайн търговия с храни очаква, че 2021 г. също ще бъде силно повлияна от пандемията

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Иван Александров e основател и изпълнителен директор на онлайн супермаркета eBag. Професионалният му път в годините преди това е свързан с дигитална агенция ilyan.com, към която се присъединява през 2008 г. В този момент екипът на агенцията се състои от четири души. Следват няколко години бурно развитие. През 2014 г. напуска агенцията и оставя екип от над 50 души с офиси в София, Лондон и Букурещ.

Заедно със свои партньори през 2013 г. създава платформата Capt'n Social, която позволява на бизнесите сами да създават свои facebook приложения.

Година по-късно се ражда идеята за eBag. През 2015 г. Александров започва съвместна работа с веригата "Фантастико" по своя проект, а през 2018 г. eBag стартира самостоятелна дейност. Днес компанията е лидер в България в областта на онлайн пазаруването на хранителни продукти.

Основателят й ще бъде сред участниците на форума на "Капитал" Ecommerce and Retail Summit: Restart, Reconnect, Rechain, която ще се проведе онлайн на 5 ноември. Събитието поставя акцент върху предизвикателствата, адаптацията и развитието на ритейла в един постпандемичен свят. Александров ще се включи в дискусията за успешните стратегии в условията на нарастващо търсене в електронната търговия.

Кои са най-големите предизвикателства след COVID-19 пандемията за вашия бизнес?

Пандемията не е преминала и очаквам 2021 г. да бъде също силно повлияна от нея. Пандемията ускори значително растежа на онлайн търговията и ние като търговци трябваше бързо да реагираме на нарастването в търсенето. Тези, които бързо успяха да увеличат капацитета си, спечелиха.

Забелязвате ли нарастващо търсене на хранителни продукти онлайн от март насам? Какво показва опитът на eBag - какъв е ръстът на поръчките за месеците на извънредното положение, какво се случи след тях, промени ли се профилът на вашите клиенти, промени ли се средната стойност на направената от тях поръчка?

Търсенето на хранителни продукти онлайн се увеличава с всеки изминал месец. Пандемията преобрази поведението и нагласите на клиентите за начина, по който пазаруват, и начина, по който избират доставчика на качествена храна, в условията на сигурност и безопасност. Това се отрази и ускори още повече този ръст на търсенето. Само за първите седмици от извънредното положение ние отбелязахме ръст в обслужените клиенти и поръчки от 100%, толкова, колкото беше възможно за нас към онзи момент. След това продължихме да работим усилено, за да развиваме и разширяваме своя капацитет, а най-високият ни оборот до момента постигнахме през май. През лятото имаше спад в продажбите, но това е нормален процес, който наблюдаваме всяка година.

Профилът на нашите клиенти не е променен. Ние сме предпочитаният избор за хора, които търсят разнообразие от висококачествени, чисти продукти. Асортиментът, който предлагаме, заедно с удобството от нашата услуга е едно от ключовите ни предимства. За да се сдобиете с продуктите, които желаете, вече не е необходимо да обиколите 3-4 специализирани магазина, един пазар и поне 1 супермаркет. Всичко това е налично при нас, а вие може да направите бързо, лесно и удобно своя избор, който ние можем да доставим само в рамките на няколко часа. Средната ни количка остава около 100 лв. През март и април се увеличи с около 20-30% в различни периоди, но след това се върна към нормалните й нива.

Как се адаптирахте към нарасналото търсене? Променихте ли бизнес процесите си и бяха ли нужни технологични нововъведения? Назначихте ли още хора в компанията? Появи ли се необходимост от по-големи складови площи?

Всяка година се стремим да растем с минимум 100%. Точно преди обявяването на извънредното положение бяхме увеличили капацитета си поради планирана експанзия. Целият ни капацитет се запълни за по-малко от 24 часа. Нямаше как да сме подготвени за това, което се случи. Ръстът беше толкова бърз и голям, че имахме проблеми навсякъде. Независимо от всички проблеми и предизвикателства дадохме едно обещание към нашите клиенти - че ще изпълним всяка направена поръчка. За щастие успяхме да го изпълним. Назначихме над 150 души в рамките на 2 месеца, започнахме да работим в режим 24/7, променихме работни процеси и практики, закупихме допълнително оборудване, така че промените засегнаха почти всеки аспект от нашата работа, за който може да се сетите. За 6 седмици станахме различна компания. След преминаване на това необичайно натоварване на хората и организацията направихме анализ на ситуацията, взетите решения, научените уроци и следващите стъпки. През летния период работихме усилено, за да се подготвим за предстоящата зима, като увеличихме с 1500 кв.м складовата площ, построихме допълнителни над 500 кв.м хладилни камери, изградихме нови рампи, продължаваме усилено да назначаваме нови хора и да увеличаваме капацитета си. В момента търсим да назначим над 100 души.

Наблюдавате ли изменения в търсенето на определени категории от стоки? Кои са сегментите, които отчетоха най-голям скок, и кои се сринаха?

Като изключим първите седмици на извънредното положение, когато основно се търсеха основни стоки в големи количества, след това нещата се нормализираха и продажбите по групи е както обикновено.

Смятате ли, че тенденцията за пазаруване на бързооборотни стоки онлайн ще се запази и в бъдеще?

Тенденцията е все повече хора да пазаруват онлайн. Това, което направи пандемията, е, че ускори този процес с няколко години.

Какви са стратегически цели на eBag за 2020 г. и 2021 г.?

Нашата цел е да продължим да подобряваме услугата. Работим усилено по увеличаване на асортимента, за да осигуряваме желаното разнообразие от качествена храна на още по-добри цени за нашите клиенти. Разширяваме районите на доставки, за да достигне нашата услуга до все повече хора. Ежедневно подобряваме нашата платформа.
Конференцията Ecommerce and Retail Summit се организира от "Капитал" и е наследник на предходните успешни формати Retail in Detail и Strategies for Ecommerce Success. Поради наложените около разпространението на COVID-19 ограничения форумът ще се проведе на 5 ноември в дигитална среда.

Участниците ще могат да гледат срещата онлайн. Виртуалната аудитория ще има достъп до digital goodie bag с ексклузивно съдържание от лекторите и спонсорите, както и до инструменти за ефективен нетуъркинг.

Повече информация за лекторите и програмата можете да видите на уебсайта на събитието и във фейсбук, а с различните възможности за включване можете да се запознаете на страницата за регистрация.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар