🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Бъдещето на храните след пандемията

Какви са ефектите на COVID-кризата в сектора разказват мениджърите на "Данон Сердика" Даниела Узунова и на "Нестле България" Петър Стоилов

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Статията и видеото са част от проекта К100: Най-големите компании в България. Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.

Четиринадесетата класация на "Капитал" за най-големите компании в България - "Капитал 100", показва, че миналата година е върхова за фирмените приходи и печалби. Оборотите на топ 100 дружествата в страната са във възходящ тренд вече десета година след потъването по време на световната финансова криза през 2009 г. Пандемията ще пречупи тенденцията, но добрата новина е, че компаниите влизат в новата криза здрави.

Развитието на бизнеса след пандемията е интересно, затова в серия от онлайн уебинари "Капитал" покани представители на няколко ключови сектора да разкажат как им се отразява COVID кризата и какви са прогнозите им за бъдещето.

В следващото видео можете да проследите дискусията с Даниела Узунова - изпълнителен директор на "Данон Сердика", и Петър Стоилов, изпълнителен директор на "Нестле България":

Петър Стоилов

изпълнителен директор на "Нестле България"

Пандемията наложи две фундаментални индустриални промени: затваряне и ограничаване на канала за незабавна консумация (хорека) и дистанционна форма на работа. И всичко това последвано от т.нар. паническо пазаруване.

"Нестле България" оперира в страната в 7 продуктови категории, които показаха различно поведение по време на извънредното положение. Положително повлияни са кулинарните продукти, зърнени закуски, бисквити, какаови напитки, кафета - особено в капсули. Резистентни са бебешките и детските храни и храните за домашни любимци. До известна степен повлияни са захарните изделия и в частност импулсното портфолио. Фабриката на "Нестле България" произвежда и изнася над 10 000 тона продукти в над 40 държави, но експортът ни също пострада. Пандемията се отрази изключително негативно на продажбите на кафе, особено на пазара за незабавна консумация. Nestle в световен мащаб е силен играч в категорията "минерални води", която също бе сериозно засегната.

Пандемията създаде нови трендове: ясно изразена увеличена консумация вкъщи; очевиден ръст на онлайн покупките, който за нашата компания е не в проценти, а в пъти; покупки от търговски обекти в близост до дома като алтернатива на големите хипермаркети.

Според данните на Nielsen пазарът на храни и напитки отбелязва общ ръст от над 5% за април, май, юни. Всички подкатегории в сектора са по-скоро в растящ тренд. През втората половина на годината, при положение че кризата не се развие изключително негативно, хранителната индустрия общо няма да отбележи спад, защото хората имат необходимост да се хранят и да консумират напитки.

Даниела Узунова

изпълнителен директор на "Данон Сердика"

С извънредното положение промяната дойде от днес за утре. Хората се събудиха затворени вкъщи. Начинът на пазаруване също се промени. Хората все повече имат нужда от продукти, които са вкусни, но и носят здравословни ползи. Това обяснява защо продуктите ни с марката Alpro например, които са на основата на соя, бадеми и други ядки и са новаторски за българския пазар, са сред най-бързо растящите. В същото време продажбата на други продукти, като айрян например, паднаха значително и обяснението е в това, че бяха затворени обекти за хранене, училища, детски градини.

През първото тримесечие отчетохме двуцифрен ръст на продажбите, през април обаче отчетохме едноцифрен спад. Лятото започва тепърва и ние сме изправени пред ново предизвикателство - няма туристи.

Индустрията за храни и напитки е късметлия, защото хората няма да спрат да се хранят. Но клиентите ще са все повече фокусирани върху продукти със здравословна добавена стойност.

Очаквам, че приходите в целия сектор за храни и напитки ще отбележат лек спад в края на 2020 г. И тук е въпросът коя компания ще успее да увеличи пазарния си дял и да завърши годината с ръст.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар