Бъдещето на храните след пандемията
Какви са ефектите на COVID-кризата в сектора разказват мениджърите на "Данон Сердика" Даниела Узунова и на "Нестле България" Петър Стоилов
Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща
Четиринадесетата класация на "Капитал" за най-големите компании в България - "Капитал 100", показва, че миналата година е върхова за фирмените приходи и печалби. Оборотите на топ 100 дружествата в страната са във възходящ тренд вече десета година след потъването по време на световната финансова криза през 2009 г. Пандемията ще пречупи тенденцията, но добрата новина е, че компаниите влизат в новата криза здрави.
Развитието на бизнеса след пандемията е интересно, затова в серия от онлайн уебинари "Капитал" покани представители на няколко ключови сектора да разкажат как им се отразява COVID кризата и какви са прогнозите им за бъдещето.
В следващото видео можете да проследите дискусията с Даниела Узунова - изпълнителен директор на "Данон Сердика", и Петър Стоилов, изпълнителен директор на "Нестле България":
Петър Стоилов
изпълнителен директор на "Нестле България"Пандемията наложи две фундаментални индустриални промени: затваряне и ограничаване на канала за незабавна консумация (хорека) и дистанционна форма на работа. И всичко това последвано от т.нар. паническо пазаруване.
"Нестле България" оперира в страната в 7 продуктови категории, които показаха различно поведение по време на извънредното положение. Положително повлияни са кулинарните продукти, зърнени закуски, бисквити, какаови напитки, кафета - особено в капсули. Резистентни са бебешките и детските храни и храните за домашни любимци. До известна степен повлияни са захарните изделия и в частност импулсното портфолио. Фабриката на "Нестле България" произвежда и изнася над 10 000 тона продукти в над 40 държави, но експортът ни също пострада. Пандемията се отрази изключително негативно на продажбите на кафе, особено на пазара за незабавна консумация. Nestle в световен мащаб е силен играч в категорията "минерални води", която също бе сериозно засегната.
Пандемията създаде нови трендове: ясно изразена увеличена консумация вкъщи; очевиден ръст на онлайн покупките, който за нашата компания е не в проценти, а в пъти; покупки от търговски обекти в близост до дома като алтернатива на големите хипермаркети.
Според данните на Nielsen пазарът на храни и напитки отбелязва общ ръст от над 5% за април, май, юни. Всички подкатегории в сектора са по-скоро в растящ тренд. През втората половина на годината, при положение че кризата не се развие изключително негативно, хранителната индустрия общо няма да отбележи спад, защото хората имат необходимост да се хранят и да консумират напитки.
Даниела Узунова
изпълнителен директор на "Данон Сердика"С извънредното положение промяната дойде от днес за утре. Хората се събудиха затворени вкъщи. Начинът на пазаруване също се промени. Хората все повече имат нужда от продукти, които са вкусни, но и носят здравословни ползи. Това обяснява защо продуктите ни с марката Alpro например, които са на основата на соя, бадеми и други ядки и са новаторски за българския пазар, са сред най-бързо растящите. В същото време продажбата на други продукти, като айрян например, паднаха значително и обяснението е в това, че бяха затворени обекти за хранене, училища, детски градини.
През първото тримесечие отчетохме двуцифрен ръст на продажбите, през април обаче отчетохме едноцифрен спад. Лятото започва тепърва и ние сме изправени пред ново предизвикателство - няма туристи.
Индустрията за храни и напитки е късметлия, защото хората няма да спрат да се хранят. Но клиентите ще са все повече фокусирани върху продукти със здравословна добавена стойност.
Очаквам, че приходите в целия сектор за храни и напитки ще отбележат лек спад в края на 2020 г. И тук е въпросът коя компания ще успее да увеличи пазарния си дял и да завърши годината с ръст.
1 коментар
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.