🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пазаруване без препятствия

След като се утвърди в Европа, шведската Klarna иска да покори САЩ с модела "купи сега, плати по-късно"

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

"Когато виждаш като дете твоите родители да се борят, това ти дава стимул", казва Себастиан Семятковски, главен изпълнителен директор и съосновател на Klarna. Семейството му се мести от Полша в Швеция през 1981 - годината, в която се е родил; баща му е с университетско образование и е безработен дълго време или работи като таксиметров шофьор. Всичко това амбицира Себастиан да оправи икономиката на семейството.

Днес, близо 40-годишен, г-н Семятковски е начело на една от най-големите финтех компании в Европа. В пореден инвестиционен рунд през септември компанията набра нови 650 млн. долара капитал, с което оценката й се покачи до 10.65 млрд. долара. Сред инвеститорите в нея са Sequoia Capital, фонд за рисков капитал, Visa, и Snoop Dogg, рапърът, който се представя като "Smooth Dogg" в реклама за компанията. След като се утвърди в Европа, Klarnа насочва вниманието си към САЩ.

Предимството на простотата

Klarna е една от няколкото платформи, предлагащи услугата "купи сега, плати по-късно" (buy now, pay later - BNPL), които бързо набират скорост през последните години. Предимството на Klarna както за онлайн търговците, така и за техните клиенти е в простотата. Вместо да въвеждат данните от картата си при плащане, те се регистрират в приложението на Klarna със своя имейл и адрес за доставка и отлагат плащането да бъде извършено след 14 или 30 дни. Междувременно Klarna плаща на търговеца на дребно, поемайки риска купувачите да не платят - нещо, което малко други финтех компании правят - докато взима такса от търговеца.

Клиентите се разпознават, когато използват приложението отново, без да е необходимо да въвеждат отново данните си. Алгоритмите използват публично достъпна кредитна информация и подробности за размера, вида и времето на покупката, за да изчислят шанса за измама, и предлагат планове с удължено плащане срещу заплащане.

Лекотата на процеса значително увеличава процента на "конверсия" - делът на клиентите, които продължават да купуват артикул, след като го поставят във виртуалната си кошница. Ето защо Klarna привлича търговци на дребно като пчели върху медена пита. Klarna е регистриралa над 200 000 търговеца в 17 държави и е завзела 10% от пазара на електронна търговия в Северна Европа. Etsy, онлайн платформата за ръчно направени и винтидж продукти, се присъедини на 26 октомври.

Миналата година приходите на Klarna скочиха с почти една трета до 7.2 млрд. шведски крони (840 млн. долара), след като стойността на стоките, продавани чрез платформата, нарасна с 32%. Търговските такси са основният източник на доходи за компанията; тя също така предлага инфраструктура за разплащания за някои търговци на дребно. Таксите от клиентите имат по-малък принос за формирането на приходите на шведския стартъп.

Успехът на Klarna във Великобритания, където има почти 10 милиона клиенти и тази година отворя около 95 000 нови сметки на седмица, я накара да смята, че може да завладее САЩ, където фирмите за онлайн плащания обикновено се борят да спечелят пазарен дял. Klarna стартира стратегията си през 2019 г. с рекламната кампания "Smooth Dogg" и пренасочи средства за своите операции в Ню Йорк, Лос Анджелис и Кълъмбъс, Охайо. Сега компанията има 9 млн. клиенти в САЩ и вероятно ще стане публична компания в не толкова далечно бъдеще.

Klarna се разширява и по други начини. В Европа тя получи банков лиценз през 2017 г. и пусна нови продукти като кредитни карти в някои страни. Klarna отвори технологичен хъб в центъра на Берлин, в който работят 500 души. Това помага да се обясни защо миналата година Klarna претърпя първата си загуба от създаването й през 2005 г. "Печалбата е за по-късно", казва г-н Семятовски.

Бурен ръст предстои

Търсенето със сигурност е на страната на Klarna. Според консултантската компания Kaleido Intelligence секторът BNPL ще нарасне до 680 млрд. долара в стойността на транзакциите през 2025 г. в световен мащаб от 353 млрд. долара през 2019 г., движени от младитe и жадни за кредити купувачи. COVID-19 само ускори нарастването на онлайн пазаруването.

И все пак бизнес моделът носи рискове. Единият идва от влошените финанси на някои потребители. Klarna отчете нетна загуба 522 млн. шведски крони между януари и юни, седемкратно увеличение от 73 млн. шведски крони за същия период на миналата година. Кредитните загуби почти са се удвоили до 1.2 млрд. шведски крони, повече от 25% от приходите в сравнение с 19% през първата половина на 2019 г. Индустрията също така предупреждава хората да не прекаляват. "Загрижен съм за всичко, което улеснява поемането на дългове", казва Мартин Джеймс от Resolver, британска група за защита на правата на потребителите. През септември британският орган за финансово поведение започна преглед на пазара на необезпечени кредити, който включва и сектора buy now, pay later. След като очарова купувачи и търговци на дребно, Klarna може да се наложи да спечели на своя страна и регулаторите.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар