🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Ивайло Иванов: Моделът със забавено плащане след покупка работи успешно навсякъде и България няма да е изключение

Основателят на NewPay пред "Капитал"

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Ивайло Иванов е основател и изпълнителен директор на NewPay - компания, която работи по модела BNPL, който предлага на потребителите да заплатят дадена стока след реалното ѝ закупуване. Този модел се налага все по-устойчиво в редица западни пазари и вече се предлага като услуга и от български търговци. Иванов ще бъде един от участниците в събитието Ecommerce and Retail Summit, организирано от "Капитал". Повече информация за конференцията можете да намерите тук.

Как конкретно работи BNPL (buy now, pay later; купи сега, плати по-късно - бел. ред.) моделът за потребители и бизнеси?

На чекаут страницата на онлайн търговеца купувачът избира метод на плащане NewPay. Той бива препратен на наш екран, където въвежда своите данни, верифицира се с личен документ и след това избира нашия продукт, с който желае да плати. След това автоматично бива върнат на страницата на магазина, където може да продължи пазаруването си.

Чрез интеграцията ни с магазина ние разбираме кога стоката е изпратена към клиента и веднага задействаме плащането към търговеца. От този момент нататък купувачът има задължение към нас и това е наша грижа и на наш риск. За търговеца сделката вече е приключена в момента, в който изпрати поръчката.

Как оценявате интереса от страна на бизнеси, откакто сте на пазара?

Търговците, които следят световните тенденции, нямаха голяма нужда от убеждаване - BNPL услугите са тотален хит в света на електронната търговия в момента. Постепенно и останалите магазини, с които влязохме в контакт, започват да се ориентират. Списъкът ни с търговци тепърва ще расте до края на годината, като очакваме някои доста големи и интересни имена.

Как и доколко се приема BNPL моделът от потребителите в България?

От наша гледна точка е все още рано да се каже, тъй като тепърва стартираме маркетинга на услугата. Но това е метод, който работи изключително успешно навсякъде, където е въведен. Не виждаме причина България да е изключение.

Виждате ли риск в модела и как очаквате той да се развитие?

Както всяка финансова услуга, така и BNPL моделът трябва да балансира растеж и толерантност към риск. Доставчиците, които имат добре изпипани процеси и достатъчно организирани риск модели, ще са в позиция да завземат лъвския пай от пазара. Правим всичко възможно и вярваме, че ще сме сред тях.

На 11 ноември (четвъртък) ще се проведе годишната конференция Ecommerce and Retail Summit, която традиционно се организира от "Капитал". В рамките на събитието български и международни специалисти от сектора на онлайн търговията и ритейла ще представят тенденции в индустрията и успешни практики от региона. Сред темите на конференцията ще бъдат още бъдещето на шопинга, промените в поведението на потребителите, дигиталната трансформация и успешните маркетингови решения. Ecommerce and Retail Summit ще се проведе в хибриден формат. Повече за програмата може да видите тук, а билети за събитието да закупите от тук.