🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Австрийските инвеститори искат предвидима икономическа политика

Проучване на Advantage Austria показва, че над половината от фирмите очакват да преодолеят кризата тази година

Според ръководителя на Advantage Austria Улрике Щрака резултатите от анкетата показват, че бизнесът вече излиза от кризата
Според ръководителя на Advantage Austria Улрике Щрака резултатите от анкетата показват, че бизнесът вече излиза от кризата
Според ръководителя на Advantage Austria Улрике Щрака резултатите от анкетата показват, че бизнесът вече излиза от кризата    ©  Advantage Austria
Според ръководителя на Advantage Austria Улрике Щрака резултатите от анкетата показват, че бизнесът вече излиза от кризата    ©  Advantage Austria
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Липсата на предвидима икономическа политика е изместила борбата с корупцията като основен проблем, с който австрийските инвеститори се сблъскват в България. Това показва годишната анкета на Търговското представителство на Австрия (Advantage Austria), в която са участвали 94 фирми. Макар че корупцията остава предизвикателство, промените в правната рамка без съгласуването им с бизнеса и без оценка за въздействието им вече създават повече трудности на компаниите.

Добрата новина от проучването е, че след като миналата година бизнесът изпита негативните ефекти от пандемията, през 2021 г. повече от половината фирми очакват да преодолеят кризата. Близо една пета от компаниите планират да увеличат персонала си, а 25% ще направят повече инвестиции.

Средата за бизнес

Докато предишни години борбата с корупцията и престъпността и правната сигурност бяха най-наболелите теми за австрийския бизнес, в последното проучване като ключов проблем излиза предвидимата икономическа политика (63% от анкетираните). "Фирмите биха желали да няма резки промени в правната рамка, да има широка дискусия, когато се предприемат промени, както и да се прави оценка на въздействието на новите норми", коментира ръководителят на Advantage Austria Улрике Щрака.

Борбата с корупцията все пак остава на второ място по важност за бизнеса (60%), а недостатъчната правна сигурност е посочена от 55% от анкетираните. По думите на Щрака това означава да има ясно определени компетентни органи и норми, които се тълкуват еднозначно, да има максимални срокове, които да се спазват, така че компаниите да могат да разчитат, че ще получат решение навреме, и да планират дейността си.

Като ключово предизвикателство на пазара за австрийските фирми остава квалификацията на кадрите (65%). "Този проблем не съществува само в България, но показва, че държавата трябва да инвестира повече в образованието, ако иска да привлича инвестиции и да подобрява инвестиционния климат", посочи Щрака. Другият проблем, с който се сблъскват 42% от фирмите, е нуждата от подобряване на инфраструктурата.

Икономически показатели

Общо 63% от австрийските компании са усетили влошаване на икономическия климат в България, което до голяма степен се дължи на кризата с COVID, посочи Щрака. По думите й нагласите за 2021 г. са доста по-положителни, като негативните прогнози намаляват до 45%, а останалите 55% от фирмите очакват ситуацията да се подобри или най-малко да остане същата.

Докато миналата година 55% от компаниите са отчели спад в оборота, понижение тази година прогнозират едва една пета от фирмите. Преобладаващата част от австрийските дружества (81%) не са прибегнали до съкращения през 2020 г. За следващите 12 месеца 91% очакват да запазят служителите си, а 19% дори ще наемат още хора. След като в разгара на кризата много от компаниите отложиха инвестиционните си планове, сега предпазливи са около една четвърт от фирмите, а още толкова пък планират ръст на инвестициите. Около половината от анкетираните ще запазят вложенията си на миналогодишното ниво. "Това показва, че вече излизаме от кризата и се вижда светлината в края на тунела", коментира Щрака.

Ефекти от кризата

Около две трети от австрийските фирми като цяло не са били засегнати сериозно от кризата с COVID, показват още данните от проучването. Ефектът, който са изпитали най-голяма част от анкетираните, е бил спад в оборота и намалено търсене от клиенти. В същото време по-сериозни затруднения с доставките или анулирани поръчки са имали едва 15-16% от компаниите. Най-малко фирми пък е трябвало да съкратят персонал. Незначителен обаче е и делът на компаниите, използвали някаква държавна помощ, като около три четвърти от анкетираните въобще не са кандидатствали.

Близо половината от фирмите (48%) очакват ефектите от кризата да се усещат до 2022 г., а за една пета те ще приключат още тази година. Останалите прогнозират, че негативите ще се чувстват и през 2023 г. и дори след това.