🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Brexit се превърна от лош в по-лош за корпоративна Германия

Германските компании усещат ефекта от напускането на Великобритания на ЕС

"Чувстваме се предадени", оплаква се германката Петра Браун, която заедно със съпруга си Петър Венгеродт управлява кулинарния магазин Hansel & Pretzel в лондонското предградие Ричмънд. След като напусна Европейския съюз преди малко повече от месец, някога приветливото правителство на Великобритания усложни и оскъпи внасянето на колбаси, марципан, сирене кварк, ябълков сос и други автентични продукти. Браун все още не е получила нито една от седмичните доставки на стоки от родината си през тази година.

Обратната страна на проблемите на Браун, в чийто малък бизнес работят 15 души, е главоболие за големите германски износители, някои от които я снабдяват с нужните й продукти. Корпоративна Германия никога не е била голям почитател на Brexit. Но търговската сделка влезе в сила, преди преходния период, който приключи на 31 декември, да успокои умовете на германските шефове. Месец след новия режим "проблемите с веригата на доставки удрят силно германските компании", казва Йоахим Ланг от основната асоциация на германската индустрия BDI.

Ще става по-зле

И ще става все по-зле. Търговията се забавя заради коронавируса. Ланг предупреждава, че щом тя се възстанови, търговските връзки ще бъдат подложени на "масивен стрес тест". Британските митници ще въведат нови правила (като предварително известяване и здравни документи за продукти от животински произход), които през юли ще бъдат последвани от физически проверки.

"Проблемите с веригата на доставки удрят силно германските компании"

Йоахим Ланг, Асоциацията на германската индустрия BDI

На 9 февруари Асоциацията на германските индустриално-търговски камари заяви, че 60% от анкетираните 1200 германски компании, търгуващи с Великобритания, считат бизнес ситуацията с Обединеното кралство за лоша. Почти толкова очакват тя да се влоши през годината. Една от шест фирми вече или е преместила инвестициите си от страната, или обмисля да го направи. Бизнесът вижда бюрокрацията, свързана с митниците, като най-големия риск, следван от логистика и правна несигурност.

Прекъсвания на доставките

Ако не беше пандемията, тези проблеми щяха да се превърнат във водещи заглавия в Германия, казва Улрих Хопе, който ръководи Германско-британската индустриално-търговска камара в Лондон. През януари германският логистичен гигант DB Schenker спря да доставя пратки до Великобритания за седмица. Максимилиан Флогел от компанията обяснява, че 90% от тях са с непълни или неточни митнически документи. Основната спънка е доказателството за произход от Европейския съюз, което се изисква съгласно търговската сделка между блока и Обединеното кралство. Документът се получава трудно - да речем, че обувки, произведени в Италия, имат подметки, внесени от Китай. DB Schenker създава работна група, която да помогне на клиентите да се справят с митническата бюрокрация. Но Флогел казва, че "проблемът остава труден".

BMW, който превантивно премести производството си на двигатели от Великобритания в Германия през 2019 г., предупреди през декември, че Brexit без сделка ще струва стотици милиони евро, които автомобилният производител би прехвърлил на клиенти в Обединеното кралство и континента. Поне BMW имаше ресурси да се подготви за митническите проверки през януари и да се запаси с автомобилни части на Острова. Малките германски мултинационални компании са изправени пред дори по-големи трудности отвъд Ламанша.

Да вземем например Schott, 250-годишен издател на музика, за когото Великобритания е вторият най-голям пазар. Семейната компания започна да се притеснява в края на миналата година, когато тарифите за всяко класическо произведение започнаха да се увеличават. Забавянията на границата могат да оставят британските оркестри, които поръчват музиката си, да не могат да получат партитурите си навреме за репетиции. Това няма да е последната непредвидена последица от Brexit.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved