🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Tesla планира втори гигазавод в Шанхай

С новата фабрика компанията би удвоила производствения си капацитет в Китай

Tesla се опитва да задоволи увеличеното търсене.
Tesla се опитва да задоволи увеличеното търсене.
Tesla се опитва да задоволи увеличеното търсене.
Tesla се опитва да задоволи увеличеното търсене.

Американската компания за електрически автомобили Tesla сериозно обмисля изграждането на втори гигазавод в Шанхай, твърдят източници на Reuters. Базираната в Остин, Тексас, компания иска по този начин да успее да задоволи търсенето и в Китай, и глобално. Ако планът се осъществи, Tesla би удвоила производствения си капацитет в Китай от малко под 1 млн. автомобила до 2 млн. Двата източника на агенцията твърдят, че започването на строежа е планирано за края на март.

Tesla вече има един завод в Шанхай, който носи името Gigafactory 3. Той започна работа през 2018 г., като строежът й отне по-малко от година. В него се извършва окончателното сглобяване на седана Model 3 и кросоувъра Model Y. Новият завод се очаква да бъде в близост до вече работещия, но потвърждение за плановете все още няма. И Tesla, и общината в Шанхай са отказали да коментират въпроси по темата.

Ако вторият завод бъде изграден, то продукцията на Tesla в Китай ще е сравнима с тази на други големи автомобилни производители. За сравнение, Toyota е произвела 1.6 млн. превозни средства в Китай през 2021 г., а General Motors - 1.4 млн. съвместно със своя основен китайски партньор SAIC Motor. Volkswagen планира да има капацитет за производство на 1 млн. електромобили в Китай до 2023 г.

Отношенията между градската управа в китайския град и американската компания са добри, като Tesla дори успя да си спечели и невиждано до момента право. Когато планирането на Gigafactory 3 започна, общината даде право на Tesla да е едноличен собственик на завода. Практиката в Китай до този момент беше чуждестранните компании за производство на автомобили да сформират предприятие с местна компания.

Продажбите на Tesla значително се увеличиха в Китай, което превърна фабриката в Шанхай във важен износен център за пазари като Германия и Япония. Миналата година автомобилите на Tesla, произведени в Китай, представляват около половината от 936 хил. превозни средства, доставени в световен мащаб, сочат данни на Китайската асоциация за пътнически автомобили.

По-рано този месец Tesla обяви, че приходите й в Китай са се увеличили повече от два пъти през 2021 г. Финансовите постъпления за миналата година възлизат на 13.8 млрд. долара. Собственикът и основател на компанията Илън Мъск през октомври обяви, че Шанхай е надминал фабриката във Фримонт, Калифорния, по производство.

Тази седмица стана ясно, че компанията планира да разшири производството на части в гигазавода си в Шанхай, за да отговори на нарастващото търсене на износ, според документ, който е бил подаден в градската управа. Автомобилната компания ще добави производствени цехове, ще увеличи броя на работниците и ще удължи времето за експлоатация на оборудването, се казва в документа, който е бил видян от репортери на Reuters.

Отварянето на завода в Берлин може отново да се отложи

Не е ясно дали плановете за нов завод в Шанхай са повлияни от забавеното отваряне на гигазавода на компанията в Берлин. То се дължи на факта, че властите в момента все още проверяват предпазните мерки на фабриката. Това означава, че не може да се очаква производството да започне навреме за планираното посещение на Илън Мъск в средата на февруари. Първоначално заводът трябваше да започне работа през юли 2021 г.

Освен това Tesla може да загуби договора за водоснабдяване за завода в Берлин, ако екологични групи спечелят съдебно дело, което е насрочено за 4 март. Административният съд във Франкфурт ще разгледа жалба, подадена от местни групи, които твърдят, че Министерството на околната среда на Бранденбург е извършило недостатъчни проверки, преди да предостави лиценза на компанията Wasserverband Strausberg-Erkner (WSE).

Ако групите спечелят, WSE обяви, че трябва да анулира договора си с Tesla и преговорите ще започнат отново за това откъде фабриката може да си набавя вода. Това може да се окаже дълъг процес, чиято продължителност не може да бъде предсказана. Мъск се надяваше заводът да бъде ключова част от реализацията на амбициите му да завладее европейския пазар. Volkswagen в момента има надмощие с 25% дял от продажбите на електрически превозни средства спрямо 13% на Tesla.

Все още няма коментари
Нов коментар