Vingroup излиза на световните пазари

Най-големият конгломерат във Виетнам Vingroup ще прави завод за електрически коли в САЩ

Виетнамският производител ще продава автомобили, докато отдава на лизинг батериите им, които представляват голяма част от цената на EV
Виетнамският производител ще продава автомобили, докато отдава на лизинг батериите им, които представляват голяма част от цената на EV
Виетнамският производител ще продава автомобили, докато отдава на лизинг батериите им, които представляват голяма част от цената на EV    ©  Reuters
Виетнамският производител ще продава автомобили, докато отдава на лизинг батериите им, които представляват голяма част от цената на EV    ©  Reuters

В разцвета на комунистическата икономика на Виетнам другарите можеха да очакват тяхното здравеопазване, образование, жилище и развлечения да бъдат осигурени от правителството. В днешния Виетнам на свободния пазар тези услуги все още се доставят от една доминираща структура - макар и капиталистическа. Vingroup, най-големият конгломерат в страната, и двете й регистрирани дъщерни дружества, Vinhomes (изпълняваща строителни проекти) и Vincom Retail (която предлага други услуги за недвижими имоти), заедно съставляват 28% от свободно търгуваните акции в индекса на фондовия пазар на Виетнам (виж графиката). Приходите им са равни на близо 2% от брутния вътрешен продукт (БВП) на Виетнам.

Глобални амбиции

След като превърна Vingroup в доминираща сила у дома, нейният основател и председател, Фам Нят Въанг, сега иска да го превърне в име, разпознаваемо и в чужбина. През декември групата обяви плановете си VinFast, подразделението за електрически автомобили, да стъпи на пазара в САЩ тази година, да отвори шоуруми на Запад и да продаде 42 хил. електрически превозни средства (EV) в световен мащаб през 2022 г., в сравнение с предишната цел - 15 хил. На 29 март в най-смелия ход досега компанията заяви, че ще инвестира 2 млрд. долара в първата си чуждестранна фабрика, която ще бъде построена в американския щат Северна Каролина с производствен капацитет 150 хил. електрически превозни средства годишно.

Това е страхотен успех за фирма, основана през 1993 г., правейки инстантна юфка в Украйна, където Вуонг се озова, след като учи геология в Съветския съюз. Впоследствие той разшири дейността в родината си и през 2010 г. продаде украинския бизнес на швейцарския хранителен гигант Nestlé за обявени 150 млн. долара. Виетнамският бизнес се превърна във Vingroup. Оттогава развива различни бизнеси и това превръща Вуонг, който запазва мажоритарен дял в компанията майка, в най-богатия човек във Виетнам.

Между 2011 и 2021 г. приходите на Vingroup нараснаха почти 50 пъти, до повече от 5 млрд. долара. Брутната оперативна печалба се е увеличила десет пъти през последното десетилетие до около 800 млн. долара. Цената на акциите на конгломерата също е 50 пъти по-висока от тази при първоначалното й публично предлагане през 2007 г. Тя отдели Vincom Retail през 2017 г. и Vinhomes година по-късно, запазвайки мажоритарните дялове и в двете. Тези доходоносни фирми за недвижими имоти генерират по-голямата част от печалбите на компанията майка.

Технологиите също са на прицел

Сега Vingroup иска повече от по-технологични сектори, казва Ле Ти Ту Туи, заместник на Въанг в компанията и главен изпълнителен директор на VinFast. По-конкретно, компанията е насочена към електромобилите. За тази цел групата преструктурира своите индустриални подразделения. Миналата година ликвидира VinSmart, дъщерно дружество, което държеше малко над 10% от вътрешния пазар на смартфони със собствените си модели, и стартира две нови високотехнологични начинания, фокусирани върху EV: Vin ES, дъщерно дружество за производство на батерии, и Vin AI, за машинно обучение, която се ръководи от бивш изследовател в DeepMind, отдела за изкуствен интелект на Google, и чиято задача е да разработи технология за самостоятелно шофиране. Като част от електрическата смяна VinFast също така ще спре производството на бензинови превозни средства до края на тази година.

Приходите на групата са равни на близо 2% от БВП на Виетнам.

Планът е да завладее глобалния пазар на EV с елегантни нови модели - и хитър нов бизнес модел. Виетнамският производител ще продава автомобили, докато отдава на лизинг батериите им, които представляват голяма част от цената на EV. Това намалява цената, както и облекчава опасенията за дългосрочен спад в мощността, тъй като батериите се разграждат (компанията ще замени тези, които вече не се презареждат адекватно). VF8 на VinFast за 41 хил. долара е един от най-евтините електрически SUV, дори след като вземете предвид месечните плащания за батерията от 100 долара.

Президентът на Виетнам Нгуен Суан Фук, когото Вуонг взе за кратко пътуване във VF8 във фабриката на компанията в Хайфон по-рано тази година, определено изглеждаше впечатлен. След това Фук повтори как бизнес целите на Vingroup съвпадат с икономическите цели на правителството. Те включват създаването на големи, международно конкурентни конгломерати по модела на южнокорейския chaebol като Samsung. Нито една виетнамска компания не отговаря на изискванията по-добре от конгломерата на Вуонг.

Амбицията обаче не гарантира успех. Индустриалните предприятия на Vingroup, от които производството на автомобили е най-голямото, регистрират нетна загуба от около 1 млрд. долара миналата година. Крис Робинсън от аналитичната компания Lux Research е скептичен относно способността на VinFast да се конкурира с утвърдени производители на автомобили като Volkswagen, който влага милиарди в достъпни електромобили, или Tesla, суперзвездата на индустрията. Той смята, че компанията ще се бори да спечели голям пазарен дял извън Югоизточна Азия. Ентусиазмът на Уолстрийт към нововъзникнали фирми за електромобили в последно време в Америка спада, което може да разбие надеждите на VinFast за хитово листване в Ню Йорк. Световните автомобилисти и инвеститори може да се окажат по-трудни за впечатляване от президента на Виетнам Фук.

2022, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар