Целите за електромобили са невъзможни без по-голямо производство на литий

Rio Tinto прогнозира, че през следващото десетилетие търсенето на метала ще расте с 25-35% годишно

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Производителите на батерии се изправят пред тежък недостиг на литий, което изтъква необходимостта да се преодолее китайската доминация върху веригите за доставки на суровини. Това предупреждава шефът на австралийския производител на литий Lake Resources Стюарт Кроу. Той смята, че западните компании и правителства не са успели да изградят подходящи вериги за доставка на литий, което прави неустойчива целта за покачване производството на електрически автомобили. Поради важната роля на литиево-йонните батерии за плановете на правителствата, надяващи се да намалят вредните емисии, те се опитват да отслабят китайския контрол над веригата за доставки и капацитета за преработка, съобщава Financial Times.

"В момента Китай притежава на практика 70-80% от цялата верига за доставки на електромобили и литиево-йонни батерии, а оттам и за съхранение на енергия, казва Кроу. Западът е изключително бавен в приемането на стратегия за подпомагане и осигуряване на веригата за доставки."

Lake Resources разработва завод за производство на литий в Аржентина. Там компанията ще използва технология, разработена от американската Lilac Solutions, за извличане на литий директно от солен разтвор, а не чрез по-разпространения метод на изпаряване. Въпреки че е бил построен през 2015 г., заводът все още не е произвел литиев карбонат.

"Прогнозите за недостига на литий през тази година варират от 50 хил. до 400 хил. тона на пазар, на който потенциално може да се произвежда 450 хил. тона годишно", каза Кроу.

Нереалистични цели

Миналата година Европейската комисия предложи намаляване на въглеродните емисии от автомобилите с 55% до 2030 г. спрямо нивата от 2021 г. и със 100% до 2035 г., което на практика ще направи невъзможно продажбата на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене, а САЩ искат до 2030 г. половината от всички продадени коли да са електрически. Големите автомобилни производители като Volkswagen, Ford, Stellantis, GM и Toyota също са обявили амбициозни цели за увеличаване на производството на електрически автомобили и постепенно премахване на бензиновите.

Според изчисления на Международната енергийна агенция световните продажби на електрически автомобили трябва да достигнат 47 млн. броя годишно, за да гарантират, че емисиите от автомобилите са в съответствие с нейния "сценарий за устойчиво развитие", който ще запази глобалното затопляне "значително под" 2 градуса по Целзий в съответствие с Парижкото споразумение. Минната група Rio Tinto прогнозира, че през следващото десетилетие търсенето на литий ще нараства с 25-35% годишно.

Даниел Морган, анализатор на минния бизнес в инвестиционната банка Barrenjoey, заяви, че е "невъзможно да бъдат постигнати целите за производство на електромобили, поставени от производителите на автомобили или правителствата". "Много обичаме да поставяме високи цели, но когато се стигне до реални резултати, това няма да се случи", казва той. Според него продажбата на 28 млн. броя електромобили годишно до 2030 г. е по-реалистична прогноза, но дори това няма да е възможно с досега обявените литиеви проекти, като производството на литий ще трябва да се увеличи шест пъти до края на десетилетието.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bfy36389039 avatar :-|
    кирил георгиев кирилов
    • + 1

    Щастлив съм ,че се доверих на Ennovaty за инсталацията на зарядна станция у дома. Помогнаха ми в избора на подходяща зарядна станция и ми показаха как да работя с нея.

    Доволен съм от коректното отношение и добрата комуникация с момчетата от Ennovaty.

    Нередност?
Нов коментар