🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Деари фууд България" инвестира над 6 млн. лв. в разширяване на производството и ВЕИ

Млекопреработващата компания държи 70% от пазара в обем на УХТ млека в страната

Деари фууд България    ©  Деари фууд България
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Млекопреработвателното предприятие "Деари фууд България", разположено в Севлиево, инвестира над 6 млн. лв. в нова производствена сграда, оборудване и енергийна ефективност. Проектите се финансират със собствени средства, с банков кредит и със субсидия по Програмата за развитие на селските райони, съобщи за "Капитал" Никола Филипов, миноритарен собственик и финансов директор.

"Повечето компании в сектора срещат все по-големи трудности в това да прехвърлят постоянно повишаващите се производствени разходи върху крайните клиенти. Нужни са значителни инвестиции, за да оптимизираме разходната структура и да поддържаме възможно най-ниски цени при максимално качество на продуктите", коментира за "Капитал" Огнян Ганев, мажоритарен собственик, който отговаря за оперативната дейност и пазарите на дружеството.

Повече продукция, по-добра логистика

Новата производствена сграда, в чието изграждане са вложении 1.5 млн. лева, ще се простира на 1800 кв. метра разгъната застроена площ и ще е готова през пролетта на 2023 г. Инвестицията се извършва със собствени средства и банков кредит. Тя ще позволи на компанията да разшири складовото си стопанство и да инсталира нови технологични линии, които ще увеличат капацитета за производството на УХТ млека със 150%.

За да оптимизира производствените разходи, "Деари фууд България" е договорила покупката на два робота за палетизиране, които ще бъдат доставени през октомври. Те ще осигурят максимална компактност и ефективност при работа, тъй като ще ускорят всички вътрешни процеси по подготовка на палетите за експедиция.

Предстои и покупката на нова линия за стерилизация на течни продукти.

По-малко разходи за енергия

Пред завършване е изграждането на фотоволтаична централа с капацитет от 0.5 MW, в която са инвестирани над 560 хил. лв. "Със своето пиково потребление от 2000 куб. метра, нашият млекокомбинат е вторият по големина консуматор на природен газ в Севлиево. С изграждането на солари ще отимизираме разходите за електроенергия, които за юни 2022 се покачиха три пъти спрямо юни 2021 година и то след компенсации. Целта е при слънчево време централата да задоволи изцяло нуждите от електрическа енергия на предприятието в светлата част на денонощието, коментира за "Капитал" Огнян Ганев.

"Фотоволтаиците, роботите и линията за стерилизация се финансират с 80% авансов банков кредит. В началото на годината обаче подадохме документи по подмярка 4.2 "Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти" от Програмата за развитие на селските райони, при която грантът е до 50%. След подписване на договор с фонд "Земеделие" с размера на получената субсидия ще погасим останалата част от кредита", уточни за "Капитал" Никола Филипов.

Движението в цените на енергийните ресурси подтиква компанията да предприеме и други енергоспестяващи мерки. "Инвестирахме 370 хил. лв. без ДДС собствени средства в преправянето на горелките на природен газ, за да могат да работят на дизелово гориво и мазут. Целта е да намалим зависимостта си от природния газ и евентуално дори да постигнем спиране на доставките му", обобщи Огнян Ганев.

Компанията

"Деари фууд България" е специализирана в производството и продажбата на млека и млечни продукти. Предприятието преработва краве, овче, козе и биволско мляко. Продуктовата му гама включва пастьоризирано краве мляко, класическите бели саламурени сирена, кашкавал, кисели млека, сметана. Сред марките на фирмата, която има собствена логистика, са "Терра" (премиум клас, в търговските вериги), "За гости", "Белчо и Сивушка", "Манчо и Румка", натурална и растителна сметана Cremle и Cream Alle и др.

Основен дял заемат стерилизираните UHT млека, при които, по данни на компанията, тя е с около 70% пазарен дял в обем, както и натуралната млечна сметана. "Деари фууд България" е специализирана и в производството на продукти под чужди марки, като в този сегмент също е сред най-големите в България. "Произвеждаме за 52 марки за България и чужбина, като нашите продукти достигат до клиенти от 4 континента", уточняват от дружеството.

"В производството на традиционните млечни продукти като кисело мляко, всички видове сирена и кашкавали има огромна конкуренция. Поради тази причина преди години възприехме дългосрочна оперативна стратегия за производство на високотехнологични продукти като UHT млека и всички видове сметани, където има и огромен експертен потенциал", обобщава Никола Филипов.

През 2020 фирмата инвестира 3 млн. лв. в модернизиране на млекопреработващите мощности. Над 80% от продукцията е предназначена за експорт за цяла Европа, Нова Зеландия, Австралия, Ливан и др.

Финансови резултати и очаквания

Заетите в компанията са около 100. За 2021 година "Деари фууд България" отчита 17.942 млн. лева общи приходи спрямо 16.038 млн. лева за 2020. Печалбата за миналата година е 717 хил. лева при 679 хил. лв. за 2020. "За тази година очакваме 20% ръст на приходите, като този скок не е функция само на инфлацията, но и на по-големи обеми на производство", обобщи Никола Филипов.

Той припомня, че инфлационните процеси са довели до свиване на маржовете заради повишението на всички ключови преки разходи в производството - енергоносители, суровини, опаковъчни материали. "За пример само ще дам, че за последните 6 месеца поскъпването при суровините достига до 25%. Наложи се от юни да актуализираме и работните заплати с над 15%. Ако инфлационните процеси продължат, всички компании в сектора ще срещат все по-големи трудности да реализират готовата си продукция, което в крайна сметка ще доведе и до спад в приходите", прогнозира Филипов.

Все още няма коментари
Нов коментар