Сертификатът TOP Employer: Lidl е №1 в ритейла в България

Катерина Шопова, директор "Човешки ресурси", "Лидл България"

Катерина Шопова, директор "Човешки ресурси", "Лидл България"
Катерина Шопова, директор "Човешки ресурси", "Лидл България"
Катерина Шопова, директор "Човешки ресурси", "Лидл България"
Катерина Шопова, директор "Човешки ресурси", "Лидл България"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Катерина Шопова е директор "Човешки ресурси" в "Лидл България". Има над 18 години опит и експертност в областта на HR, натрупани в компании с различни сфери на дейност. В тях неизменно е работила за позициониране на HR функцията като стратегически партньор на бизнеса при взимането на дългосрочни комплексни решения, включително свързани с трансформация на бизнес модела и културата в организация.

В Lidl Катерина Шопова е вече 6 години, където в контекста на експанзия на компанията има възможността да оглавява комплексна HR организация, която включва различни звена с обща мисия - да подпомага цялостно създаването на среда за пълноценно развитие на потенциала на служителите и за даването на най-висок стандарт в HR практиката (екип от професионалисти, перфектна среда за работа и развитие на хората - оптимални условия за работа в компанията, топ мениджмънта).

Катерина Шопова е избрана за HR мениджър за 2020 г. в наградите на Българската асоциация за управление на хора (БАУХ).

При сертифицирането с TOP Employer подобрявате общия си резултат в сравнение с миналата година. На какво се дължи това?

За четвърта поредна година "Лидл България" получава сертификата "ТОП работодател за България и Европа", като постигаме впечатляващия общ резултат 92.44%. Той ни нарежда под №1 в ритейл сектора в страната и в топ 3 на работодателите в страната. Едновременно с това е с 12% над средния за бранша в Европа и с над 7% по-висок от средния резултат на всички ТОП работодатели за 2023 г. от цял свят, което потвърждава, че прилагаме най-високите световни стандарти в областта на човешките ресурси.

Това, което допринася за постоянно повишаващите се резултати на компанията, са устойчивата инвестиция в създаването на силна и разпознаваема работодателска марка и оптимизираният процес по подбор.

Добрата работодателска марка се гради отвътре навън. Затова ключов наш приоритет е отличното служителско изживяване. Осигуряваме на всички наши служители сигурна работна среда. С конкретни мерки им показваме, че ги ценим и заставаме до тях не само в добри, но и в трудни времена, каквито бяха последните две години. Подкрепихме ги в кризата с различни антиинфлационни мерки, като два пъти осигурихме финансов бонус за всички.

Не спираме да инвестираме в тяхното обучение и развитие. През 2022 г. бюджетът ни за обучение и развитие на служителите е нараснал с 37%. Над 30 000 са и часовете в обучения за този период. Специален фокус поставяме върху развитието на лидерските умения, защото са важна част от подкрепящата вътрешна среда, в която всеки в екипа може да разгърне потенциала си. Правим го чрез таргетирани програми, като пример за такава е "Академия по Lidl-ство", която има специално разработен вариант за всички регионални мениджъри продажби.

Едновременно с това подобряваме и процеса по подбор, за да отговорим в още по-висока степен на очакванията на кандидатите. Като пример ще посоча реализирането на голям вътрешен проект за т.нар. recruitment excellence, с който повишихме квалификацията на всички мениджъри, ангажирани в подбора.

Всички тези работодателски практики дават сигурност и спокойствие на нашите служители и създават подкрепяща работна среда, което е в основата на доверието. Най-много ни радва фактът, че това се потвърждава и от тяхната обратна връзка - 90.2% от служителите в "Лидл България" биха препоръчали компанията като работодател, показа международно проучване, което Lidl проведе миналата година. Другият много силен показател е лоялността - голяма част от нашите служители са част от компанията в продължение на 5, 7, 10 и повече години. Това е най-автентичният показател за нагласата на хората и тяхната оценка за нас като работодател.

Как се променят очакванията на служителите към работодателя в условия на кризи, каквито имахме през последните години - първо COVID, след това войната?

- Кризите през последните години пренаредиха приоритетите на голяма част от хората, които се обърнаха отново към базови ценности като здраве, образование, сигурност във всеки аспект и достатъчно време за близките. Все по-отчетлива стана нуждата на хората да имат до себе си работодател, на когото могат да разчитат във всяко отношение. И докато преди кризите те бяха по-склонни да поемат кариерни рискове и да сменят относително често работата си, в момента нагласите не са такива.

За Lidl грижата и подкрепата за хората винаги е била ключов приоритет. За да го покажем на нашите служители, прилагаме конкретни и устойчиви практики. Да вземем например възнаграждението - от години Lidl осигурява едни от най-високите възнаграждения в сектора, защото знаем, че хората ценят високо финансовата стабилност и предвидимост. По данни на "Ефектът Lidl" през 2021 г. "Лидл България" е безспорен лидер в бранша по средни нива на заплащане - с 81% над средната в сектора работна заплата и с над 53% по-висока от тази за страната.

Постоянно обогатяваме и пакета с придобивки на база тяхната обратна връзка. През изминалата година увеличихме ваучерите за храна в размер на 200 лв. месечно и добавихме нова придобивка за служителите с ученици - отстъпка от онлайн платформа за обучение и подарък за първия учебен ден.

В отговор на променените очаквания на служителите са и мерките ни за по-добър баланс работа - личен живот. Най-новата ни придобивка тук е по един допълнителен ден отпуск за всеки 5 години стаж в компанията. Предлагаме и различни гъвкави предложения за работа в магазините ни - 4, 6 или 8 часа, възможност за работа само в събота и неделя или само нощни смени и, разбира се, една хубава работодателска практика, която първи въведохме - почивни дни за служителите в нашите магазини на Великден, Коледа и Нова година. Така отговаряме на различните предпочитания на хората и търсената от тях гъвкавост.

Как вашият бизнес отговаря на проблема с дефицита на кадри?

- За да отговорим на това предизвикателство, работим в две посоки. От една страна, стремим се за всяка отворена позиция да заговаряме правилната целева група и да отправяме към нея релевантно работодателско предложение.

От друга, работим за интеграцията на различните групи, защото това е един от начините да се справим с обективния дефицит на кадри в страната. Такъв е примерът с младежките ни програми, които са разработени за потребностите на поколението Z - ученици, студенти и млади специалисти. За всяка група имаме отделна програма, като например стажантска, практикантска и trainee програма. Само за 2022 г. в Lidl сме посрещнали 146 студенти и ученици, които са направили първите си професионални крачки при нас.

Друг такъв пример е програмата ни за украински граждани, която стартирахме през април миналата година, за да им подадем ръка и да им помогнем да се интегрират. Програмата продължава да е активна и днес. Над 60 украински граждани са преминали през нея, а 30 от тях работят и в момента при нас.

Работим заедно и с партньори като Тръста за социална алтернатива и фондация "Арете", с които имаме съвместни инициативи за подготовка и интеграция на пазара на труда на представителите на ромската общност.

Какви HR програми и инициативи планирате през тази година, с които да привлечете нови кандидати?

- Нашият екип продължава да расте заради експанзията ни в България. Продължаваме да търсим нови колеги за позиции в нашите магазини, склад и централния ни офис, както и за младежките ни програми.

Всички проучвания сочат, че най-силният канал за привличане на хора е препоръката от настоящи служители. Само за миналата година имаме 33% повече успешни препоръки в сравнение с година преди това. За да насърчим още повече хора да препоръчват Lidl като работодател, имаме специална програма. Постоянно я надграждаме, като тази година тя е с още по-атрактивни условия и допълнителни предимства.

Силен фокус продължава да бъде и интеграцията на поколение Z на пазара на труда. За целта надграждаме младежките си програми с още обучения и събития, за да постигнем оптимално служителско изживяване и добавена стойност за участниците в тях. Планирали сме и нови програми в областта на обучението, защото вярваме, че човек се учи през целия си живот и че всеки от нас може да допринася за подобряване на средата в България.