🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

В кухнята на склада

Lidl разширява складовата си база в с. Равно поле с 16 000 кв.м - какъв е ефектът от това

В кухнята на склада
В кухнята на склада
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

В основата на успешния ритейл бизнес важно място заема складът. Това е отправната точка, от която стоката тръгва към магазините. Затова и неговата роля за удовлетворения клиент е ключова. За Lidl едно такова място е складовата база на веригата в с. Равно поле, София. От тук се зареждат 59 магазина в Централна и Западна България.

Това е първият логистичен център на компанията, построен през 2010 г. В началото на тази година той бе разширен с 16 000 кв.м. Така общата му застроена площ достигна 53 000 кв.м и се превърна в най-голямата складова база на Lidl в страната, изпреварвайки по площ втората база на веригата в с. Кабиле, Ямбол.

Инвестицията в разширението

достигна 90 млн. лв., а крайната цел е една - още по-ефективни и оптимизирани процеси, с които да се гарантира ежедневната доставка на свежи и висококачествени продукти на изгодна цена.

"Само през изминалата година открихме шест нови магазина. Това разширение ще подсигури успеха на бъдещата ни експанзия и ще ни позволи да бъдем все така ефективни", обяснява Чавдар Михайлов, директор "Продажби и логистика" в регионален център - Равно поле. "Изградени са 47 нови рампи, с което общият брой става 163. Така партньорите ни ще бъдат обслужвани по-бързо, а стоката ще се приема и изкарва по-целесъобразно и по-комфортно", уточнява той.

Добавена полза ще има и за служителите. "Те ще имат повече място за работа и за тях ще бъде много по-лесно, ефективно и удобно да се грижат за стоката", добавя Чавдар Михайлов. "Така подсигуряваме навременни и редовни доставки на свежи продукти до нашите магазини, а най-големият печеливш от това е клиентът", казва той.

Над два пъти по-голяма площ за плодовете и зеленчуците

В новопостроената част са разположени зоните за свежите сектори - плодове и зеленчуци, прясно месо, охладени и дълбоко замразени продукти. Над два пъти е увеличена площта за плодовете и зеленчуците, прясното месо и охладените продукти. Най-впечатляващо обаче е в зоната за дълбоко замразените продукти. Нейният капацитет е с над три пъти по-голям - измерено в палети, от 1250 броя преди до 4500 днес.

"Търговията с бързооборотни стоки е като часовников механизъм с множество зъбчати колела. Ние сме едно от ключовите и много важни колела в него. Ако се развали и спре да работи, всичко останало също ще спре." Така Георги Чичиков, ръководител на логистичния център в Равно поле, описва ролята на складовата логистика за успеха на ритейла.

Складът е разделен на зони,

всяка от които с различна температура. "Най-голяма е зоната за сухия асортимент. В нея се складират най-много артикули - над 1600 от асортимента, като там се поддържа температура между 18 и 23 градуса", разказва Георги Чичиков. "Шоколадовите изделия се складират в отделна зона, където се поддържа температура между 14 и 19 градуса. В зоната за млечните продукти и месото е 1 градус, а най-студено е при дълбоко замразените продукти - минус 24 градуса." Там и правилата на работа са различни. Влиза се със специално работно облекло и винаги по двама души, като в тази зона работят само мъже.

Проверката на свежестта е друг интересен процес. Регулярно плодовете и зеленчуците се изследват за различни качествени показатели, а ако някои от тях не отговарят на критериите, не стигат до магазина. "Веднъж седмично измерваме сочността на портокалите, като се изстисква техният сок. При ябълките се мери твърдостта. Ползваме специален уред, с който ябълката се подлага на натиск, и по това кога уредът пробива кората, се определя нейната твърдост", разказва Чичиков. Със специални пръстени пък се измерва големината на картофите.

"За първи път влязох в складовата база през септември 2010 г. Неговата големина впечатляваше още преди да си влязъл в него, но когато си вътре, ефектът беше дори още по-осезаем", спомня си Чавдар Михайлов. "Екипът беше изключително приветлив. Знаеше отлично всяка своя стъпка и подготвяше склада за най-голямото му предизвикателство - откриването на първите Lidl магазини в България", добавя той.

"Най-важният фактор тук са хората. Те са в основата на успеха", убеден е и Георги Чичиков. В логистичния център работят 250 души. "Всеки е различен, но едновременно с това всички се движат в една посока, така че да сме по-добри от вчера", казва той.