"Ефектът Lidl" – безкомпромисно растящ

Поредна отлична оценка за дейността на "Лидл България" в страната

Светослав Иванов (bTV), Милена Драгийска - главен изпълнителен директор на "Лидл България", Лъчезар Богданов (вдясно) - главен икономист, Институт за пазарна икономика
Светослав Иванов (bTV), Милена Драгийска - главен изпълнителен директор на "Лидл България", Лъчезар Богданов (вдясно) - главен икономист, Институт за пазарна икономика
Светослав Иванов (bTV), Милена Драгийска - главен изпълнителен директор на "Лидл България", Лъчезар Богданов (вдясно) - главен икономист, Институт за пазарна икономика
Светослав Иванов (bTV), Милена Драгийска - главен изпълнителен директор на "Лидл България", Лъчезар Богданов (вдясно) - главен икономист, Институт за пазарна икономика
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Десет години след като стъпва на българския пазар "Лидл България" изработва първата оценка за ефекта от дейността си. Тя показва въздействието върху икономиката на България от работата на веригата в страната през 2019 г. Общият ефект за икономиката, изчислен тогава от Института за пазарна икономика, е 1.121 млрд. лв.

Две години по-късно институтът направи отново такава оценка. Тя показва, че за 2021 г. приносът към българската икономика от дейността на "Лидл България" достига 1.61 млрд. лв. и бележи ръст от 44% спрямо 2019 г.

Как се изчислява

Анализът, изготвен от Института за пазарна икономика, се базира на световно призната методология, която отчита прекия принос към вътрешното търсене от извършените разходи на компанията, както и непреките ефекти, които са предизвикани от взаимодействието по веригата на добавената стойност с останалите отрасли и бизнес сектори.

"Ефектът Lidl" представлява съвкупния принос за развитието на българската икономика, който компанията реализира с дейността си в страната. В тази сума не влизат например данъците, които дружеството плаща.

Преките ефекти идват по линия на разходите, които компанията прави за купуване на стоки и услуги от български доставчици, както и от възнагражденията, които плаща на служителите си. Те обхващат и инвестициите - в покупка на земя, строителни дейности, придобиване на машини, разходите за материали, енергия и други.

В "Ефекта Lidl" се отчитат и непреките ефекти от дейността на дружеството. При тях се калкулира как всеки разход, който фирмата прави в страната, създава след себе си допълнително търсене в икономиката. Непреките ефекти показват как преките се мултиплицират. Какво на практика означава това? За да достави поръчаната стока или услуга, всеки от партньорите на "Лидл България" разширява дейността си, при което плаща повече за труд, за суровини и материали, за необходимите за дейността си услуги. Това създава допълнително търсене на суровини, материали и услуги и така мултиплицира преките ефекти.

"Лидл България" разширява дейността си в страната, което води до все по-голям ефект, показват изчисленията на Института за пазарна икономика. През 2019 г. спрямо 2018 г. преките ефекти или плащанията, които компанията прави в страната, растат с 15%, година по-късно ръстът е 20%, а през 2021 г. спрямо предходната повишението е със следващи 15%.

За последните две години компанията значително разширява и партньорството си с българските производители - с 11% е нараснал делът на техните стоки в асортимента на веригата. Само за 2021 г. плащанията за стоки към български производители възлизат на 544 млн. лв. Към тях се добавят още около 11 млн. лв. други стоки и близо 65 млн. лв. износ, реализиран от българските производители в търговската мрежа на Lidl в Европа. Компанията е и един от най-големите данъкоплатци в страната - през 2021 г. е внесла 42.3 млн. данъци в държавния и местните бюджети.

В голяма степен дейността на компанията се превръща във фактор на пазара на труда, особено в малките населени места, показва анализът на ИПИ. Причината е, че нивото на заплащане в дружеството в повечето случаи значително надвишава средното в конкретната община, което се превръща в стимул за другите местни работодатели. През 2021 г. средната месечна заплата в "Лидл България" е с 81% над средната в сектор "Търговия на едро и дребно" и с над 53% по-висока от средната работна заплата за страната. В допълнение по-добре платените служители харчат повече за стоки и услуги в съответния регион.

Това са и т.нар. индуцирани, или третичните ефекти, възникващи, когато служителите в компанията харчат своите заплати за потребление - включително на храни, дрехи, обзавеждане за дома, комуникации, развлечения, почивки и т. н. Тяхното потребление на свой ред генерира допълнително търсене по веригата на стойността.

За какво харчи Lidl в България

Основната част от разходите на веригата в страната са за стоки за продажба. Сумарните плащания към български производители през 2021 г. са за 620 млн. лв. Непреките ефекти от това сътрудничество се изчисляват на 420 млн. лв. През 2021 г. разходите на компанията за инвестиции в имоти, строителство, сгради са 112 млн. лв., а непрекият ефект от тях се изчислява на 83 млн. лв. Дружеството по традиция инвестира не по-малко от 100 млн. лв. годишно в експанзия. През 2020-2021 г. са отворени 10 нови магазина и са открити над 600 нови работни места.

Изграждането на логистична база или търговски обект например е комплексна дейност, която включва разнообразни доставки и услуги. Самата покупка на земя е свързана с юридически, оценителски, нотариални, административни и други услуги. Строителството пък генерира допълнително търсене на материали и техника, горива, транспортни услуги, приложни специалисти, например електротехници и др. От друга страна, оборудването и инсталирането на външни съоръжения отново е свързано със специфични услуги, както и с покупка на съоръжения, мебели и офис оборудване, хладилници, камери, касови апарати, софтуерно оборудване и др.

Това обуславя и големите разходи и съответно плащания, които компанията прави към различни доставчици на услуги в страната. През 2021 те достигат 139 млн. лв., а изчисленият непряк ефект от тях възлиза на 86 млн. лв.

Над 71 млн. лв. са нетните разходи, които веригата прави за възнаграждения на своите служители през 2021 г., когато екипът наброява над 3300 души.

Изчисленията показват, че ако погледнем разходите на "Лидл България" през примерни 100 лв., всеки 100 лв., похарчени от компанията в страната, създават допълнителна стойност 71 лв. Така общият принос към българската икономика от дейността за всеки 100 лв. достига 171 лв.

Lidl навлиза на българския пазар през 2010 г. с една логистична база в с. Равно поле и с 14 търговски обекта. През 2017 г. компанията открива и втора в с. Кабиле, близо до Ямбол. Днес "Лидл България" разполага със 115 обекта в 51 града в страната, а служителите й надхвърлят 4000.

Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България"

"Лидл България" е прозрачен инвеститор и данъкоплатец, отговорен работодател и бизнес партньор

Г-жо Драгийска, как вие определяте "Ефекта Lidl"?

- Като компания, която присъства с магазините си в 51 града в страната, има вече над 4000 служители, работи с повече от 250 български производители и има хиляди клиенти всеки ден, безспорно резултатът от нашата дейност далеч надхвърля изчисления в числа икономически принос.

Нека припомним, че със стъпването си на пазара "Лидл България" внесе редица нови подходи и практики, които започнаха да се прилагат в целия бранш. Неслучайно и експертите потвърдиха, че Lidl успя да наложи демократичния модел на пазаруване, а именно че високото качество може да бъде масово достъпно. Именно затова в центъра за нас винаги са клиентите и всичко, което правим за тях - от внимателно подбрания асортимент, през удобните локации на магазините, до бързото и лесно пазаруване.

"Ефектът Lidl" обхваща и нашата роля като работодател със справедливо заплащане, европейски условия на труд, подкрепяща работна среда, възможности за кариерно развитие, честна и открита комуникация.

Сред ефектите от нашата дейност е и приносът ни за развитие и растеж на българските производители. Вече 12 години изграждаме стабилно и устойчиво партньорство с родни компании, като им даваме платформа за реализация на тяхното производство не само в страната - чрез нашите 115 магазина с нарастващ брой, но и с възможностите за експорт. С тях ние споделяме ноу-хоу, осигуряваме експертна подкрепа и консултации при разработване на рецепти, опаковки, при износ, за сертифициране и мн. други.

Като отговорен корпоративен гражданин винаги сме инвестирали много усилия и средства за подкрепа на местните общности чрез различни инициативи, дарения, спонсорства. Само един подобен пример е платформата "Ти и Lidl за по-добър живот", чрез която за 5 години с фонд от над 915 000 лв. подкрепихме десетки вдъхновяващи граждански проекти в цяла България, допринасяйки по този начин за по-пълноценния начин на живот за хората в тези общности.

Всичко това можем да обобщим като "Ефекта Lidl" - това е нашият принос като прозрачен инвеститор и данъкоплатец, отговорен работодател и бизнес партньор, компания, която подхожда с внимание и грижа към клиентите и служителите си, с устойчиви ценности и мисъл за утрешния ден.
Лъчезар Богданов, главен икономист, Институт за пазарна икономика

"Ефектът Лидл" означава означава повече инвестиции, продадени стоки и служители и по-високи заплати

Кои фактори обуславят по-високия ефект от дейността на "Лидл" през 2021 в сравнение с предишния анализ на ИПИ за "Ефекта Lidl" през 2019 г.?

- "Ефектът Лидл" илюстрира както преките разходи, извършени от компанията в страната, така и допълнителните непреки ефекти, които възникват по веригата на стойността в българската икономика. През последните две години "Лидл България" разширява присъствието си на пазара, което означава повече инвестиции, повече продадени стоки, повече служители и по-високи заплати. Инвестициите водят до повече поръчани строителни услуги, доставки на оборудване и т.н.

Отчетеният в новия анализ по-висок ефект се дължи в най-голяма степен на чувствителното увеличение на реализираните в магазините на компанията стоки от български производител. Това означава повече приходи за доставчиците заедно с разширяване на капацитета за производство, повече вложени суровини и материали и т.н. Изпреварващият ръст в доставките от българските производителите отрежда и все по-голям дял на местните стоки в продажбите, особено при храните. Заедно с това се увеличават и извършените от български изпълнители разнообразни поддържащи бизнеса услуги - поддръжка, ремонт, охрана, маркетинг, транспорт.

Всичко това води и до нарастване на непреките ефекти, като на свой ред доставчиците на стоки и услуги към "Лидл България" увеличават търсенето на суровини и материали, на машини и оборудване, на транспортни и други услуги, създават се допълнителни работни места. Не на последно място, заетостта и възнагражденията в "Лидл България" също нарастват след 2019 г., което означава повече доходи от заплати, а те се превръщат в по-високо потребление на стоки и услуги от домакинствата на наетите, като така подхранват допълнително търсене в местната икономика.

Как се отразява "Ефектът Lidl" върху доставчиците на веригата?

- Можем да посочим няколко типа благоприятни въздействия. На първо място, разширяването на дейността на "Лидл България" и свързаното увеличение на продаваните местни стоки води до значително увеличаване на приходите на доставчиците, което подобрява финансовите им резултати и оставя повече ресурс за заплащане на заетите.

Същевременно виждаме и по-дългосрочни въздействия - по-високата предвидимост улеснява планирането на инвестициите и така насърчава разширяване на производствения капацитет. Много голяма промяна в последните години също така е увеличеният износ през международната търговска мрежа на компанията. Това помага на множество български производители да излязат на външни пазари, а ползите са най-силни при по-малките български фирми, за които организирането на успешен самостоятелен износ и развитие на продажбите зад граница е трудно, рисково и скъпо.

Заедно с това работата с "Лидл България" допринася за повишаване на знанията за изискванията в модерната търговия, развива уменията в целия процес от производството, през контрола на качеството, опаковането и етикетирането до логистиката и транспорта за българските производители.