🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Българските кина се пълнят отново - 4 млн. зрители и 42 млн. лв. приходи

През 2022 г. зрителите се завърнаха в киносалоните, които гонят резултатите си от преди пандемията

За цялата 2022 г. киносалоните в цялата страна са привлекли почти четири милиона зрители
За цялата 2022 г. киносалоните в цялата страна са привлекли почти четири милиона зрители
За цялата 2022 г. киносалоните в цялата страна са привлекли почти четири милиона зрители    ©  Надежда Чипева
За цялата 2022 г. киносалоните в цялата страна са привлекли почти четири милиона зрители    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Общо зрителите през миналата година са близо четири милиона, а приходите от реализираните 363 хил. прожекции в цялата страна са почти 42 млн. лв.
  • Българските заглавия в киноафиша са подобрили най-добрия си резултат по брой продадени билети, постигнат през 2017 г., и достигат над 640 хил. зрители.
  • Cinema City и "Арена" са лидерите по брой на зрителите в страната, а свързаните им дружества "Форум филм" и "Александра филмс" са първенци по киноразпространение с общ пазарен дял 77%.

С началото на пандемията от ковид-19 кината в България преживяха рязък спад в сравнение с най-силните си 2018 и 2019 г. Но лошата 2020 г. бързо бе забравена, след като през 2021 г. зрителите (2.55 млн.) и приходите от продажба на билети (24.68 млн. лв.) се удвоиха, а през 2022 г. достигат съответно до 3.96 млн. и 41.89 млн. лв. Това е увеличение с 55% и 70% спрямо предходната година и e все по-близо до резултатите за 2019 г. - 5.01 млн. зрители и 49 млн. лв. приходи.

И докато общата картина все още отстъпва на времената от преди пандемията, то българското кино е в същински подем, като дори задминава резултатите си от преди нея. Според данните, предоставени на "Капитал" от "Националния филмов център" (НФЦ), за последните осем години 2022 г. е рекордна за българските филми по броя на зрителите в киносалоните из страната, както и по размера на приходите от продадените билети. Най-гледани за годината по брой продадени билета са "В сърцето на машината" (121 хил.) на режисьора Мартин Макариев и "Петя на моята Петя" (96 хил.) на Александър Косев.

Сред киносалоните и първенците по брой на зрителите и приходите от билети няма особена промяна. Големите вериги със салоните си в столицата и областните Пловдив, Варна, Бургас и Стара Загора окупират челната десетка и възпроизвеждат почти на 100% подреждането от 2021 г. Лидер е обектът на Cinema City в Paradise Center в София, а най-гледаният в България филм за 2022 г. е "Аватар: Природата на водата" на Джеймс Камерън.

Сред киноразпространителите изненади също няма и първенци са "Форум филм" и "Александра филмс" със 77% общ пазарен дял.

Топ 10 = тримата големи

НФЦ предостави на "Капитал" информация за 71 места за кинопрожекции из страната, но е необходимо да се отбележи, че сред тях фигурират такива, които осъществяват дейност сезонно (летни кина предимно по Черноморието) или са пътуващи "кина". От списъка обаче липсва информация за "редовни" киносалони като двата независими от Пловдив "Фейсис" и "Еккоплекс", което означава, че броят на салоните в страната се различава от този по данни на НФЦ.

В топ 10 на най-посещаваните кина в страната има само една разлика с подреждането през 2021 г. и тя е в размяната на осмата позиция, която тази година се държи от обекта на Cinema City във Варна с общо почти 166 хил. зрители. Той е и киносалонът от първите десет, при който се наблюдава най-голям скок в броя на продадените билети (91%) и реализираните от тях приходи (95%) спрямо предходната година. Сред лидерите са още пет от общо седемте в страната киносалона на израелската верига. Всъщност седмият, този в Mall Rousse в крайдунавския град, се нарежда на 11 позиция.

На най-предна позиция от обектите на веригата и първи в цялата страна е киносалонът на Cinema City в Paradise Center в София. Той е привлякъл почти 410 хил. души, от което е реализирал 4.92 млн. лв. приходи. Спрямо 2021 г. отбелязва ръст 57% по броя на продадените билети и 59% по постъпления.

Следва го Cinema City в Mall Sofia с 331 хил. продадени билета за 3.87 млн. лв. Киносалонът на веригата в Пловдив е четвърти в цялата страна по брой зрители, като те са над 260 хил., а приходите съответно 3.15 млн. лв. Останалите два киносалона на Cinema City сред първите 10 са тези в Бургас (5) и Стара Загора (10). Те са съответно с 240 и 136 хил. продадени билета, а приходите 2.63 и 1.53 млн. лв.

Десетицата се допълва от по два обекта на другите големи играча в сектора - "Арена" на Стефан Минчев и индийската Cine Grand (те са и единствените ѝ засега в страната). Киносалоните в The Мall в София и този във Варна на българската верига се нареждат на шеста и седма позиция съответно с 229 и 196 хил. зрители. Реализираните приходи са 2.58 и 2.15 млн. лв. Обектите на Cine Grand в Ring Мall (3) и в Park Сеnter (9) са привлекли 284 и 147 хил. души, а приходите от продадените билети са съответно 3.71 и 1.70 млн. лв.

Да живее българското

Българското кино е в подем. Това ясно се вижда от данните на НФЦ за 2022 г. Зрителите, гледали новите български филми, са над 644 хил. души, с 57% повече в сравнение с предходната година. Приходите, реализирани от тях, са малко над 5.9 млн. лв., или 70% повече в сравнение с 2021 г.

И ако по-добрите резултати през 2022 г. спрямо предходната 2021 г. са очаквани по ред причини, то изненадващото е, че те са значително по-високи и от тези през една от най-силните за киното в България година - 2019 г. Тогава зрителите, гледали български филми в киносалоните, са били почти 449 хил., а приходите - над 3.7 млн. лв.

Силната за българското кино 2022 г. може да бъде обяснена с няколко причини. Разхлабването на ковид мерките през първата половина на годината, а впоследствие и тяхното пълно отпадане е може би най-важната. После идва важащото и в световен мащаб насищане на нови заглавия, премиерата на някои от които беше забавена поради пандемията.

При българското кино има и една важна "подробност" - по-рядко в торент сайтовете се качват актуални заглавия. Така ако българските киномани желаят да гледат родна продукция, трябва да посетят киносалоните.

Двама са достатъчно

По данни на НФЦ през 2022 г. общо 33 разпространители на киносъдържание са реализирали прожекции, които от своя страна са общо малко под 363 хил. Първенец по брой зрители и приходи от продадените им билети е "Форум филм България", което дружество е свързано със собствениците на Cinema City. Общо над 2.18 млн. зрители в цялата страна отчитат от компанията разпространител, като приходите от продадените билети са 24.3 млн. лв., или 58% от общите почти 42 млн.

Единствено по брой прожекции "Форум филм" (119 373) отстъпва на другия голям играч "Александра филмс" (132 009). За 2022 г. основаната и управлявана от Стефан Минчев разпространителска компания държи 22% от пазара по брой продадени билети и по приходите от тях.

Трета по зрители (179 хил.) и приходи (1.69 млн. лв.) е разпространителското подразделение на BTV. То държи около 4% пазарен дял, което подчертава хегемонията на двамата лидери в киноразпространението.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    eco50526549 avatar :-?
    Манчо
    • + 1

    43 млн приходи след около 360 000 прожекции? По около 120 лв приход от 1 прожекция? Десетина души средно на прожекция?
    Впечатлен съм!

    Нередност?
Нов коментар