🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Българско-британската компания за диаманти Taylor&Hart привлече 3.5 млн. паунда

Съоснованият от Николай Пирянков стартъп планира експанзия в Европа чрез България

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Преди 10 години българинът Николай Пирянков основава сайта за годежни пръстени Taylor&Hart.
  • Компанията продава основно на пазара във Великобритания, като за миналата година приходите на Taylor&Hart достигат 11.7 млн. евро.
  • С нова инвестиция на фокус е експанзията на бранда в Европа.

В България Taylor&Hart е позната по-скоро като работодател за софтуерни девелопъри. Във Великобритания обаче е седмият по разпознаваемост търговец на годежни пръстени. Съоснованата от българина Николай Пирянков компания вече 10 години работи по дигитализация на процеса за поръчка и изработка на годежни пръстени - в момента оперира основно на английския пазар, но има и продажби в САЩ.

"С нова инвестиция в размер на 3.5 млн. паунда това предстои да се промени", казва оперативният директор на компанията Димитър Панталеев. С парите от финансирането, повечето от което е дългово и идва от Virgin Money, компанията планира географска експанзия на пазара в Европа. А процесът ще бъде движен основно от българския екип и офис на компанията.

Пръстен по поръчка

Как оцеляваш в бранш с конкуренция от мащаба на Тiffany & Co? Предлагаш изцяло нов модел на пазаруване и високо качество на добри цени, твърди Панталеев. В сайта на Taylor&Hart се предлагат пръстени за годеж и халки, а отскоро и дамски бижута, които се изработват по индивидуална поръчка спрямо визията на клиента. Според Пантелеев те са "на адекватна цена" и са готови в "значително по-кратък срок" от конкурентите.

"Обикновено най-сложен е процесът по дизайн, когато клиент дойде и разкаже своята идея. Понякога тя не е възможна физически, затова се налага да се мине през няколко прототипа, за да се получи пръстен", разказва Панталеев. "Друг път идват клиенти, които нямат идея какво точно искат, затова се отделя повече време за консултация с дизайнерите ни. Понякога отнема една среща и по-малко от 24 часа, а понякога 3 месеца."

С готов вече дизайн процесът по производство на пръстен отнема близо две седмици. "Моделът пътува за фабрика, която прави отливките. Отливката пристига при нас в Лондон, където я събираме с диаманта", казва още той. Taylor&Hart работи с фабрики партньори в Китай и САЩ, а диамантите си набавя от различни точки по света, включително и от Шри Ланка, където четирима души от екипа на компанията комуникират директно с местните мини за скъпоценни камъни. "Всеки диамант идва със сертификат за етичен произход. Не купуваме диаманти от много места, включително Русия, откакто започна войната. Нуждата от етичен произход значително намалява броя диаманти, които можем да закупим", твърди Панталеев.

Речник на диамантите

Диамант с етичен произход

Диамант, добит без експлоатация на работници и нанесени вреди на околната среда. Сертификатът за етичен диамант гарантира, че работниците са получили справедливо заплащане за своя труд при етични и екологично съобразни условия.

Синтетичен диамант

Отглежда се в строго контролирана лабораторна среда в условия, които дублират условията, при които диамантите естествено се развиват под земната кора. Притежава същите физически, химични и оптични характеристики. Невъзможно е да се разграничи от естествен диамант с просто око. Значително по-евтин.

Ценоопределящи характеристики

  • Цвят (Color): Определя се по скала от D (безцветен) до Z (жълт). Колкото по-близо до D (безцветен) е той, толкова по-висока е стойността му.
  • Прозрачност (Clarity): Степента на прозрачност на диаманта оценява колко чист е той от петна и песъчинки.
  • Шлифовка (Cut): Отнася се конкретно до качеството на ъглите, пропорциите и блясъка на диаманта. Влияе пряко върху способността на диаманта да блести.
  • Карат (Carat): Теглото на диаманта. Диамант от 1 карат тежи около 0.2 грама.


Лондон, Ню Йорк и София

Taylor&Hart предлагат основно онлайн продажби, но има и шоурумове в Лондон и Ню Йорк, където са и основните пазари на компанията. "В Лондон е и нашето ателие, където създаваме пръстените. Там са дизайнерите ни, бижутерите, финансовият екип и правният ни екип, защото там е регистрирана фирмата", казва Панталеев. "В Ню Йорк имаме екип по продажби и действително реализираме между 15 и 20 процента от продажбите си в САЩ, но конкуренцията там е огромна и добре установена. Нямаме мускул да се състезаваме с подобни брандове на този етап", добавя той, като не изключва следващ инвестиционен рунд да таргетира именно агресивна експанзия там.

В София, където Taylor&Hart не се продава официално, марката е популярна сред приятели и познати на местния екип, който наброява около 40 души. "В тукашния офис е базиран целият екип от софтуерни девелопъри и маркетинг отделът ни. Тук сме и аз, и финансовият ни директор", казва Панталеев.

Инвестиция в заледен пазар

Текущата инвестиция от 3.5 млн. паунда идва под формата най-вече на дългово финансиране, казва Панталеев. В рунда участват финансовата Virgin Money, която влиза с дълг 3 млн. паунда. С 400 хил. паунда участват досегашният инвеститор в компанията Active Partners и частната инвестиционна платформа Seedrs, както и няколко ангел инвеститори. А финансиране от 200 хил. евро планира и българският фонд за дялови инвестиции Vitosha Venture Partners.

"Защо дълг? Защото пазарът просто блокира, отговаря Панталеев. Парите ни трябваха, а от миналата година насам няма много инвеститори, готови да участват с достатъчно капитал." Последната външна инвестиция в компанията идва през 2019 г., когато българският фонд LAUNCHub, британският Active Partners и няколко ангели влагат 3.6 млн. паунда в бизнеса. "Тогава обаче дойде ковид, хората спряха да се женят, а и да се сгодяват. Бяхме в хибернация, особено когато Борис Джонсън затвори държавата за близо 6 месеца. Продажбите бяха слаби, но работехме по нови функционалности, включително опцията за виртуални консултации", казва Панталеев.

"Бизнес моделът ни изисква капитал, не сме само софтуерен продукт, имаме огромни разходи по маркетинг, имаме физическо присъствие, а в този заледен пазар да имаш екстра кеш е необходимост", добавя той.

Финансирането ще се разпредели между инвестиция в технологични разработки (включително функционалности за дизайн и ценообразуване чрез изкуствен интелект) и експанзия в Европа. "До Брекзит около 8-9% от продажбите ни идваха от Европа. Оттогава обаче това число падна на около 2-3", коментира Панталеев. В следващите 9 - 18 месеца компанията планира да използва София като основен канал за работа в ЕС, което ще изисква и наемането на повече хора. "Започваме онлайн, а ако пазарът тръгне добре, ще отворим и физически обекти", казва той.

Основна задача обаче е стабилизирането на компанията. През 2022 приходите на Taylor&Hart достигат 11.7 млн. евро от 4481 реализирани продажби на пръстени. Публикуваният отчет за предходната година показва оборот 8.7 млн. паунда и загуба 1.9 млн.

"Средата е трудна, още повече ако имаш и физически, и софтуерни компоненти. Имаме годишен ръст около 18-20%, поддържаме го и искаме да го подсилим с установяването на марката като познато име, което изисква много голяма инвестиция в реклама", завършва Панталеев. "Целта ни е името ни да започне да работи за нас. Жените да искат пръстен на Taylor&Hart заради възможността за уникален, създаден специално за тях дизайн, а мъжете да го виждат като рационалния избор - лесен процес, помощ в избора и добро съотношение качество - цена."

Планове за следващ рунд все още няма, но когато такъв наближи, казва Панталеев, той със сигурност ще е с конкретна цел като агресивна кампания в Щатите.

Q&A

Димитър Панталеев, COO на Taylor&Hart

Колко струва средно един пръстен от Taylor&Hart?

Цените ни започват от около 1800 паунда и стигат до 70 хил. паунда. Но средната поръчка е около 3000 - 3200.

Кой е основният клиент на Taylor&Hart?

Човек, който все още не е богат, но е в началото на кариера, която очевидно в някакъв момент ще го направи такъв. На около 30. Сравнително млади хора, които не са натрупали много пари, пазаруват онлайн и ние им даваме опция да намерят по същия начин пръстен - лесно, бързо и на адекватна за качеството цена.

Сезонно ли е предлагането на брак?

Определено сезонни са сватбите. Халки се купуват най-много сега, защото сватбите са през лятото. Годежни пръстени мъжете търсят най-много през октомври и ноември, за да предложат на Коледа. Затова и коледните празници са единствения момент, в който държим на инвентар най-продаваните си пръстени.
Все още няма коментари
Нов коментар