🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Minimart: новата българска верига малки магазини

Серийните инвеститори Петър Дудоленски, Ангел Ангелов и Елвин Гури финансират проекта за 500 обекта в страната

Драгия Драгиев, изпълнителен директор на веригата магазини Minimart: Пазаруването ще отнема под 10 минути, защото времето е новата валута
Драгия Драгиев, изпълнителен директор на веригата магазини Minimart: Пазаруването ще отнема под 10 минути, защото времето е новата валута
Драгия Драгиев, изпълнителен директор на веригата магазини Minimart: Пазаруването ще отнема под 10 минути, защото времето е новата валута    ©  Цветелина Белутова
Драгия Драгиев, изпълнителен директор на веригата магазини Minimart: Пазаруването ще отнема под 10 минути, защото времето е новата валута    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Фирма "БГК" ще наема, инвестира в оборудване и зареждане на обектите, а партньор ще отговаря за всеки обект
  • Магазините ще са в градовете, като първите четри са вече отворени в София
  • Очакваният годишен оборот на 500-те обекта е 300 - 400 млн. лв.

Най-голямата верига с най-малките магазини. Това е амбицията зад проекта за удобни квартални супермаркети Minimart. Първите четири магазина бяха открити в София през последните четири седмици, а целта е да пораснат до 500 с годишен оборот от порядъка на 300 - 400 млн. лв.

Инвестицията е на учредената през лятото на миналата година софийска компания БГК. В нея акционери са серийни инвеститори като Петър Дудоленски, Ангел Ангелов и Елвин Гури (виж карето). А начело на проекта е Драгия Драгиев, отговарял за експанзията в България на Billa, Pepco, молове.

Дебютът идва след дълга серия от вериги, които напуснаха страната, като Carrefour, Roda и Penny например, и след фалита на "Пикадили" и "Фамилия". И обстоятелството, че в България през последното десетилетие новите вериги с фокус храни са по-скоро изключения. Сред тях са македонската КАМ, Mix Markt (за етно храни), варненската Parkmart (която се цели във високия ценови сегмент). И след като германски гиганти като "Кауфланд", "Лидл", "Билла" и "Метро" заеха лидерските позиции при хипермаркетите.

Сега новото съдружие има за цел да създаде за 3 - 5 години национална верига за храни от 500 магазина, с нетестваната тук концепция на партньори - управители за всеки обект, който ще е уникален и с малката си търговска площ от 40 до 100 квадрата.

Едрият план

Инвеститорите в компанията от години са обсъждали, че България е единствената страна в ЕС без подобна верига. И от лятото на 2022 г. започват подготовка за навлизане в нишата.

Осигурен е ресурс от акционерите и се преговаря за банков заем, които да финансират първата фаза от 150 магазина.

След този първи етап, който вероятно ще настъпи в края на 2024 г., веригата трябва да може да самофинансира разрастването си. Дотогава трябва да има между 80 и 150 магазина, изграден екип, системи за работа с доставчици и партньори и достатъчна критична маса от обекти, които да носят икономии от мащаба. Засега план за търсене на съинвеститори или продажба няма.

Концепция: малък и близо

"Целта е да изградим верига магазини, които съчетават удобство и бързина. По света концепцията за convenience store (удобния магазин) е позната добре, в България ние сме първи", коментира за "Капитал" Драгия Драгиев, изпълнителен директор на Minimart. И дава за пример 7-Eleven, Profi в Румъния, Żabka в Полша, OXXO в Латинска Америка.

Магазините Minimart ще заемат от 40 до 100 квадратни метра търговска площ. Ще са разположени възможно най-близо до клиентите - до спирки на градския транспорт, на оживени пешеходни улици, до училища, университети, офисни, жилищни и обществени сгради.

Обектите ще са в масовия клас, с еднакви продукти на едни и същи цени, поне засега, обясни Драгиев.

Магазините ще предложат над 2000 продукта, като 95% от тях са предварително опаковани хранителни стоки, сред които и най-популярни плодове и зеленчуци. Ще се предлагат кафе и хотдог, както и тост сандвичи, а също цигари и алкохол.

"Начинът на подредба, размерът на опаковките - всичко е съобразено с целта пазаруването да е бързо и удобно и на добри цени. Неслучайно сме избрали за символ на магазините зайче, аналогията е с това да отскочиш до магазина, за да си купиш лесно нещо потребно, особено когато ти трябва спешно. Основните ни клиенти ще са хората, които живеят или работят наблизо. Пазаруването ще отнема под 10 минути, защото времето е новата валута. С Minimart ние пестим време", коментира за "Капитал" Драгиев.

"Става въпрос за допълващ пазар. Няма да променяме навиците за пазаруване на хората. Това не е семейният голям пазар, който се прави веднъж в седмицата. Магазините са улеснение за тези, които са на работа и искат да си купят кафе например, нещо сладко или продукти, за да си направят салата в офиса. Клиенти ще са и за тези, които живеят наблизо и отскачат за един хляб", коментира за "Капитал" Савина Новакова, директор "Маркетинг".

Изборът на доставчици се прави централно, договорите са за "нето-нето цени", т.е. без маркетингови такси, участие в брошури и т.н. Засега изборът на доставчици е направен от екипа, но интерес има и от нови, защото на откриването на първите магазини идват фирми, които желаят да работят с Minimart. Логистичен партньор е "Транскапитал" с нает централен склад на "Ботевградско шосе". Зареждането на магазините става всеки ден. А с разрастването на мрежата из страната ще се търсят и други логистични опции.

Магазин с партньор

Мениджърите на новата верига избират за всеки обект партньор, който да управлява магазина като свой собствен. Всеки партньор получава напълно изграден, оборудван и зареден обект, възможност да избере локация близо до мястото, където живее, обучение и подкрепа. Той сам решава дали ще работи в екип - със семейството си например, и кого да назначи като персонал. Партньорът не е на трудов договор, той сключва безсрочен договор за управление и получава фиксирано възнаграждение плюс процент от оборота.

"Ние инвестираме в наем, ремонт, мебели, интериор по наш дизайн, асортимент, ценообразуване, зареждане със стока. Задължение на партньора е да управлява магазина добре", казва Драгия Драгиев.

Средната инвестиция в един обект е между 100 хил. и 200 хил. лева, уточни изпълнителният директор.

Партньорите трябва да имат регистрирана фирма. Има изискване и за самоучастие под формата на 2000 лв. еднократен депозит.

"Няма ограничения за възраст, не се изисква предварителен опит в търговията, макар че това е плюс. За нас е важна мотивацията. Оказваме текуща подкрепа за продажбите, има екипи в БГК, които комуникират ежедневно с партньорите. Търсим паралелно локации и партньори в столицата и в големите градове в страната. Имаме много кандидати. От подбора до отварянето на магазин обикновено минават около два месеца", уточни изпълнителният директор на Minimart.

Засега магазините са четири и само в София - на ул. "Ярослав Вешин" 41, на бул. "Цар Борис III" 7, на ул. "Вишнева" 12, на бул. "Витоша" 99. Един обект трябва да покрива 3000 - 5000 души в ареала, а очакваните клиенти на ден са между 250 и 500, коментира за "Капитал" Драгия Драгиев.

Цел: 500 магазина

Плановете на инвеститора са да открива по един магазин на седмица, като за 2023 броят им ще достигне около 40. През есента на тази година освен в столицата обект ще бъде открит и в Пловдив.

"През 2024 предстои отваряне на още над 100 магазина, като част от тях ще са в 10-те най-големи града в страната. Ще продължим с ускоряващо темпо и в близките 3 - 5 години обектите Minimart трябва да надхвърлят 500. Форматът е подходящ и за по-малки селища, а също и за курортни комплекси", обобщава Драгия Драгиев.

Приемат ли българските купувачи концепцията ще стане ясно най-рано след няколко години. Добрата новина за клиентите ще е, че има повече опции. А нов голям играч ще е добра алтернатива и за конкуренцията, и за производители и вносители.

Акционерите и мениджърът

В БГК 60% от акциите се държат от "АП Капитал" на Петър Дудоленски и Ангел Ангелов, 22.5% от Росен Хаджиев и 17.5% от "Ривър стикс кепитъл" на Елвин Гури и Ралица Агайн-Гури.

Петър Дудоленски е сериен предприемач, собственик и съдружник в няколко фирми, сред които "АП Капитал" заедно с Ангел Ангелов, която инвестира в недвижими имоти. Дудоленски е съдружник и в "АП Инвестмънтс" - дружество, което притежава 50% от Delta Planet Mall във Варна. Освен това заедно с Ангел Ангелов е миноритарен съсобственик в една от двете най-големи вериги лечебни заведения в България - "Аджибадем Сити клиник". Има дълъг опит в развитието и управлението на търговски центрове. През годините е обвързан с Mall of Sofia, Mall Plodiv, Mall Ruse.

Ангел Ангелов и Петър Дудоленски имат и друго общо начинание - заедно купиха недовършения мол във Варна "Галерия" през 2015 г., а после продадоха половината капитал на сръбския милионер Мирослав Мишкович. Той пък преди години притежаваше веригата магазини "Пикадили", които за кратко после придобиха и Ангелов и Дудоленски. Двамата заедно с дружество за имоти на собствениците на софтуерната SiteGround Тенко Николов и Иво Ценов са инвеститори в жилищен комплекс в "Красно село", който се строи от този април.

Ангел Ангелов управлява холдинг "Градус" - един от големите два производителя на пилешко месо в страната, който се листва на фондовата борса. Председател е на борда на директорите на "Аджибадем Сити клиник". Наскоро фамилията продаде основния пакет от винарската си изба Angel's Estate на молдовско-румънската Purcari.

Росен Хаджиев e познат като представител на фонд на AIG, който беше собственик на БТК (днес "Виваком") до 2013 г. От профила му в linkedin се вижда, че от 2012 до 2016 е бил съветник в Acibadem City Clinic и е консултирал и надзиравал различни бизнеси в Полша.

Елвин Гури е инвеститор и предприемач с успешен опит в банковия сектор и инвестиции в дялов капитал. Съосновател на компанията за бързи заеми JetFinance International, продадена на BNP Paribas Personal Finance през юли 2007 г. Гури е управляващ партньор във финансираните от ЕИФ фондове за дялови инвестиции Empower и Invenio, с които е инвестирал в десетки дружества, сред които и "Сити клиник". Със семейната инвестиционна компания "Ривър стикс кепитъл" придоби дял в албанския телеком ONE, който през 2021 г. продаде на унгарската 4iG.

Собствеността в "Ривър стикс кепитъл" е поделена между Елвин Гури и съпругата му Ралица Агайн-Гури. Тя беше зам.-председател на Комисията за финансов надзор, отговаряща за застраховането, както и депутат от НДСВ и "Новото време".

През пocлeднитe 20 гoдини избраният от акционерите за мениджър Драгия Драгиев е paбoтил в paзлични мyлтинaциoнaлни компании в сектора нa тъpгoвиятa нa дpeбнo, бъpзooбopoтнитe стоки и търговските нeдвижими имoти. Бил е управител и оперативен директор на "Пепко Бългapия" от откриването на бизнеса в страната през стремглавото развитие на веригата, както и директор "Експанзия" на "Билла България", зaeмaл е и мениджърски пoзиции в cфepaтa нa финaнcитe и логистиката в Гepмaния.
9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • - 2
    • + 12

    Собствениците на квартални магазини в България постоянно реват срещу германските вериги, въпреки че аз не знам нито един квартален магазин, който да е затворил заради тях. Това, разбира се, са част от кремълските опорки за "лошите западни инвеститори". Подобни нови милиционерски вериги като гореспоменатата MiniMart са много по-голяма заплаха за кварталните магазини отколкото германските супермаркети, но никога няма да чуете и дума срещу тях. По същата причина, поради която не се чува и дума срещу Фантастико, където иначе цените са двойни в сравнение с Kaufland. Правилото е просто - за фирмите на комунистическата номенклатура и агентура, само добро или нищо!

    Нередност?
  • 2
    gogich avatar :-?
    Гогич
    • + 11

    Влезнах от любопитство в един новоокритите им магазини. Цените ми се видяха над обичайните, щандът за плод/зеленчук беше малък и със скъпи продукти. Повече ми приличаше на тип Лафка или сродните им магазинчета за цигари, напитки и вестници.

    Пикадили впрочем беше доста приличен магазин преди да го купят български инвеститори и да го затрият. Май с гръцките мошенците, които държаха правата на Карфур, се бяха хванали.

    Нередност?
  • 3
    ekp351157130 avatar :-|
    ekp351157130
    • + 6

    Малък магазин от какво да печели освен от по-високи цени заради по-голямата близост до хората и мързелът да отидат до Лидл. И като гледам снимката, да обират малко от пазара тип лафка - кафе, сандвич. Но то този пазар е пренаситен.

    Нередност?
  • 4
    plamenss avatar :-|
    plamenss
    • + 6

    Инвестиции трябват на тази държава! Всеки иска с алъш-вериш да се занимава.

    Нередност?
  • 5
    mr.ligier avatar :-|
    Lee Gier
    • + 7

    Хрупкав хот-дог ... хрупкав чипс, да. Хрупкав хот-дог няма да си купя.Ангелов, Хаджиев и Гурито не са яли хот-дог...или са ги излъгали,че той трябва да е хрупкав.

    Нередност?
  • 6
    3381rudarski avatar :-P
    Петър Рударски
    • + 2

    До коментар [#5] от "Lee Gier":

    Излъгала ги е тая госпожа, която цитират по горе и на която
    плащат за Маркетинг мениджър...

    Нередност?
  • 7
    cccd avatar :-|
    cccd
    • + 4

    Този албанеца е сериен перач, а не сериен инвеститор. Пере и препира парите на ДС.

    Нередност?
  • 8
    svetlozar_savov avatar :-P
    SS
    • + 4

    Лафка на стероиди ! След няколко бляскави години - чао ...

    Нередност?
  • 9
    opensociety avatar :-@
    opensociety
    • + 1

    До кога тази "латиница", до кога?
    Нямаме ли си красива кирилица, та пак пишем на "латиница"?
    До кога общината в София ще "затрива" българския език и ще разрешава табели, фирми на магазини и какво ли не да се изписва на латиница?
    До кога госпожо Фандъкова щеу позволявате това безобразие, а сте била учителка?

    Нередност?
Нов коментар