Онлайн търговията ще продължи да расте, но по-умерено

До края на годината една от всеки пет покупки ще е по мрежата

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

На 8 юни (четвъртък) в "София тех парк" ще се проведе годишната конференция Ecommerce and Retail Summit 2023, която традиционно се организира от "Капитал". В рамките на събитието български и международни специалисти от сектора на онлайн търговията и ритейла ще представят тенденции в индустрията и успешни практики от региона. Ecommerce and Retail Summit ще се проведе в хибриден формат, който включва онлайн и присъствени билети. Повече за лекторите и програмата може да видите тук, а билети за събитието да купите от тук.

Пандемията осигури невиждан скок на електронната търговия, след като хората бяха затворени по домовете си и бяха ограничени да посещават магазините. Ръстът се предвиждаше да продължи през следващите пет години, но както се случва с повечето прогнози, те се променят. Краят на пандемията съвпадна с геополитическа нестабилност в резултат на войната на Русия в Украйна, която доведе до икономически проблеми и свиване на сектора през 2022 г.

Общият обем на пазара на електронна търговия през 2022 г. е 3,75 млрд. долара, което е намаление с 2% в сравнение с предходната. Причините за това, както стана ясно, са комплексни, като те водят до липсата на трайно решение на проблемите с веригата на доставки. Пандемията затрудни веригите за доставки по целия свят и много фирми все още изпитват натиск. Точно когато бизнесът смяташе, че търговските пътища ще се отворят, започна руската инвазия в Украйна, а това доведе и до налагането на санкции срещу Русия. Така веригите за доставки станаха по-претоварени от всякога.

Краят на една ера

Брандовете са изправени пред предизвикателството да осигурят надеждни доставки дори след настоящата криза във веригата. Значителните смущения в производството - като пандемии, търговско напрежение, кибератаки и свързани с климата събития, допълнително затрудняват тази задача. Глобалните марки се нуждаят от логистични практики, които могат бързо да се адаптират към непрекъснато променящия се пейзаж на електронната търговия. Проучване на Shopify показва, че 66% от компаниите очакват проблемите с веригата на доставки да се задълбочат през 2023 г. Същото допитване показва, че през 2021 г. средната търговска компания е загубила 184 млн. долара от проблеми, свързани с веригата на доставки.

2021 г. доведе до реалния край на една широко разпространена практика в сектора - Производство точно навреме (JIT). Тя беше наложена от японския автомобилен гигант Toyota като начин за намаляване на разходите за съхранение и отпадъците в икономика след Втората световна война. JIT разчита всичко във веригата за доставки да работи без никакви спънки. Пандемията разкри тази уязвимост в огромен мащаб. Но не е изненада, че веригите за доставка по модела JIT не издържат под тежестта на съвременната търговия. Този производствен модел не е разработен с оглед на взаимосвързан и сложен търговски свят и все повече компании го разбират.

Социалната търговия е бъдещето

Постпандемичният период може да бъде характеризиран с икономическата нестабилност. Комбинацията от високи лихвени проценти и висока цена на енергията покрай войната в Украйна доведе до най-високата инфлация в развитите страни от 40 години насам, като е неизбежно това да даде отражение и върху потребителското поведение.

Това се отразява и на електронната търговия - за първи път във всяка категория растежът се е забавил през 2022 г. Разбира се, инерцията не се е изпарила въпреки икономическите трудности. Очакванията на специалистите са ръстът на електронната търговия през 2023 г. да бъде с 5% по-висок, отколкото преди пандемията, и да се стабилизира през следващите години.

Ключов сектор за постигането на този ръст ще бъде социалната търговия, която използва социалните мрежи за достигане до потребители. Общата стойност на този сегмент от пазара през 2022 г. е била 992 млрд. долара, като се очаква повишение до 1.29 трлн. през тази година и 1.69 трлн. през 2024 г. Причината за това е огромният дял интернет потребители, които използват социалните мрежи - данни на Statista показват, че 4,74 млрд. души ги използват при общо интернет потрербление от 5,07 млрд.

Почти една трета от фирмите очакват да увеличат маркетинга си в социалните мрежи, за да стимулират растежа на компанията през следващите няколко години. Това отчасти е така, защото доброто преживяване с дадена марка в социалните мрежи прави 78% от потребителите по-склонни да купуват от тях, 77% по-вероятно да ги изберат пред конкурент и 72% да харчат повече.

Естествено, достигането на по-голям дял от потребителите изисква повече инвестиции в реклама. Тези разходи в социалните мрежи в световен мащаб се увеличиха с повече от 38% между 2020 и 2021 г., като достигнаха почти 230 млрд. долара през 2022 г., показват данни на Statista. Цената на хиляда рекламни импресии (CPM) се е повишила с 15% на годишна база през второто тримесечие на 2022 г., разкрива проучване на DataReportal. През втората половина на миналата година CPM започнаха да спадат, а разходите за реклама продължават да растат.