🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Вносът на стоки под 150 евро в ЕС също ще се облага с мито

Брюксел предлага сложна митническа реформа, с която да увеличи приходите в европейския бюджет и да уеднакви декларирането на стоки

Промяната адресира, макар и непряко, платформите за търговия като Amazon и Alibaba Group, за да гарантира, че отговарят на изискванията на ЕС
Промяната адресира, макар и непряко, платформите за търговия като Amazon и Alibaba Group, за да гарантира, че отговарят на изискванията на ЕС
Промяната адресира, макар и непряко, платформите за търговия като Amazon и Alibaba Group, за да гарантира, че отговарят на изискванията на ЕС    ©  European Union
Промяната адресира, макар и непряко, платформите за търговия като Amazon и Alibaba Group, за да гарантира, че отговарят на изискванията на ЕС    ©  European Union
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Брюксел ще създаде нов единен митнически орган и централизиран център за данни, които да се обработват с изкуствен интелект.
  • Това ще унифицира изискванията към бизнеса във всички държави и ще намали времето, необходимо за завършване на процедурите по внос.
  • Ако реформата получи одобрение, вносът на пратки с ниска стойност ще се оскъпи

В сряда Европейската комисия предложи най-голямата реформа от създаването на митническия съюз. Тя предвижда да се създаде нов митнически орган и централизиран център за данни, които да се обработват с изкуствен интелект. Това ще унифицира изискванията към бизнеса във всички държави и ще намали времето, необходимо за завършване на процедурите по внос. Реформата предвижда още и премахване на прага от 150 евро, под който в момента не се дължи мито. Предложението вече среща критики в някои държави, които не са готови да делегират част от правомощията си за управление на границите. Ако все пак бъде приета, реформата ще започне да влиза в сила поетапно след 2028 г.

Като официална причина за предложената реформа се сочат лавинообразно нарасналите изисквания на ЕС, свързани с отпечатъка на внесените от трети страни продукти върху околната среда и климата, принудителния труд, както и контролът на огнестрелните оръжия, санкциите срещу Русия. Но освен това се чете и желание да се намалят загубите за европейския бюджет. В момента 75% от платеното мито в държавите членки отива директно в общия бюджет на ЕС. В същото време Брюксел отчита бум на онлайн пазаруването и по-специално на пратки с ниска стойност, влизащи в съюза всяка година.

До 2021 г. стоките до 15 евро, които влизат в ЕС от трети страни (с които нямаме търговски споразумения, като Китай), бяха освободени от ДДС и мито. Сега обаче и за тях се дължи ДДС, макар митото отново да е е освободено (до 45 евро пратки, които са подаръци, са освободени от ДДС). Над 150 евро на този етап се плаща всичко.

Проектопредложението адресира, макар и непряко, платформите за търговия като Amazon и Alibaba Group, за да гарантира, че отговарят на изискванията на ЕС.

От тук поема Брюксел

Реформата със сигурност ще намали бюрокрацията и ще улесни процедурите по освобождаване, особено за по-малките пратки. Митническите власти ще имат ясна картина в реално време за движенията на стоките и техните вериги за доставки. Държавите членки ще могат да отговарят по-бързо, последователно и ефективно на рискове, твърдят от Брюксел. С подкрепата на ЕС митническите власти ще бъдат в състояние да съсредоточат проверките си там, където са най-необходими.

Интефейсът за деклариране и отчитане, както и вътрешните системи, с които работят митниците, също ще се уеднаквят. Към момента в 27-те държави членки оперират над 111 софтуерни системи. За да се справи с това, Брюксел иска да създаде нов митнически орган и централизиран център за данни, за да хармонизира процесите на митническия контрол.

Предвижда се ново партньорство между митниците и бизнеса, базирано на управляван от данни изкуствен интелект, който да опрости или дори премахне напълно необходимостта от митнически декларации. Идеята е търговците да могат да декларират данните, които сега предоставят на митниците при внос и износ, директно чрез един-единствен интерфейс - Центъра за митнически данни на ЕС. За бизнеса определено ще стане по-лесно да си компания от една държава, а да ползваш митническо представителство другаде в ЕС. По подобен начин системата ще работи и за превозвачите и операторите на митнически складове. Изчисленията на Брюксел са, че по този начин бизнесът ще спести разходи за 2.7 млрд. евро годишно.

Платформи като Amazon, Alibaba или Zalando SE ще трябва да гарантират, че продаваните онлайн стоки отговарят на всички митнически задължения. В допълнение, те ще трябва да начислят мита и ДДС в момента на покупката, така че потребителите вече няма да се сблъскват със скрити такси или искане за нови документи, когато пратката пристигне. С премахването на прага от 150 евро обаче неминуемо вносните стоки ще се оскъпят. Това има и своите плюсове за бюджета на съюза, за който така или иначе са предизвикателство общите заеми за възстановяване от ковид, предложената помощ за нови технологии за бизнеса и помощта за Украйна. "До 65% от всички колети, влизащи в ЕС, в момента са изкуствено подценени под тази стойност (от 150 евро - бел. ред), така че могат да избегнат митата при внос", коментира комисар Джентилони при представянето на реформата. С това решение се очаква приходите в бюджета на съюза да нараснат с около 1 млрд. евро годишно.

Какво предстои

Предложението на комисията предстои да бъде съгласувано и одобрено от Европейския парламент и правителствата на държавите. Предвид техническата сложност на законодателството, големия му обем от близо 200 страници и политическата чувствителност на споделянето на още национални компетентности с Брюксел очакванията са много страни членки да имат възражения.

Вероятно законодателният процес ще се забави до следващия мандат на европейските институции, смятат експерти. Особени притеснения предизвиква идеята за нов митнически орган, който ще бъде отговорен за подобряване на митническата координация, както и управлението на кризи в ЕС и който се очаква да заработи задължително след 2028 г.