🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Свитото търсене понижава продажбите на "Алкомет" към края на март

Шуменският производител на алуминиеви изделия очаква пазарите да започнат да се възстановяват през второто тримесечие

По-голямо е свиването при валцовите продукти, където търсенето остава слабо
По-голямо е свиването при валцовите продукти, където търсенето остава слабо
По-голямо е свиването при валцовите продукти, където търсенето остава слабо    ©  Алкомет
По-голямо е свиването при валцовите продукти, където търсенето остава слабо    ©  Алкомет
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Шуменският завод за алуминиеви изделия "Алкомет" отчита двуцифрено понижение на продажбите през първото тримесечие на годината заради свитото търсене на пазара. Компанията продава продуктите си основно в Европа, където икономиката е в застой. По-малките обеми на продукцията, както и по-ниските цени на алуминия са причините приходите на дружеството да намалеят с 38% към края на март. Печалбата също е с 59% надолу спрямо година по-рано (виж таблицата). Очакванията обаче са през второто тримесечие търсенето да започне плавно да се възстановява.

По-малки обеми, но ръст при специалните изделия

Пазарите на алуминиеви продукти са останали нестабилни през първите месеци на годината. Докато при пресовите продукти е имало постепенно възстановяване, при валцовите продукти поръчките са продължили да намаляват, става ясно от консолидирания отчет на "Алкмомет", включващ и резултатите на дъщерното "Евромет", което има малка тежест. Това е довело до спад на общите продажби като обем продукция с над 35% спрямо първото тримесечие на 2022 г.

Значително по-малко е намалението при пресовите продукти. Въпреки понижението при стандартните профили, които са и основаната група изделия, се запазва положителната тенденция при специалните профили, които растат с двуцифрени темпове. Основният двигател за добрите продажби в този сегмент е развитието на соларни проекти, както и търсенето от автомобилната и военната индустрия. В отчета се посочва още, че цехът за механична обработка на профили, където се правят продукти с висока добавена стойност, е напълно натоварен, като в ход са нови проекти за производство на компоненти за електромобили. През миналата година "Алкомет" започна серийно производство на части по договор с BMW.

При валцовите продукти обаче понижението е доста по-голямо - 47.5%, като почти всички видове изделия намаляват като обем. Това включва и продажбите на домакинско фолио, които са основният валцов продукт. От компанията очакват пазарите да започнат да се възстановяват през второто тримесечие на 2023 г.

Финансови резултати

Все още нестабилните пазари и намалените поръчки за някои видове изделия са причината приходите на дружеството да се свиват през първото тримесечие. Допълнителен фактор е и по-ниската цена на алуминия (над 23%). По данни на компанията средната борсова цена е била 2235 евро/тон спрямо 2913 евро/тон за същия период на 2022 г.

Това е довело и до по-ниски разходи за компанията. Разходите за дейността са се понижили с 38%, като най-значителен е спадът при тези за материали. В същото време леко се покачват разходите за заплати, както и тези за лихви поради увеличените стойности на EURIBOR. В резултат на това печалбата на "Алкомет" намалява с близо 60% до 2.3 млн. лв., а маржът ѝ се свива от над 2.5% на около 1.65%

Все още няма коментари
Нов коментар