🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Следващата цел на "Алкомет": 300 млн. лв. инвестиция и части за самолети

Шуменският алуминиев завод подготвя проект, с който ще може да произвежда продукти за всякакви индустрии, включително авиационната

Първата фаза от проекта приключи като част от предишната инвестиция за 40 млн. евро, когато беше монтиран нов студеновалцов стан SMS, сега следва втората
Първата фаза от проекта приключи като част от предишната инвестиция за 40 млн. евро, когато беше монтиран нов студеновалцов стан SMS, сега следва втората
Първата фаза от проекта приключи като част от предишната инвестиция за 40 млн. евро, когато беше монтиран нов студеновалцов стан SMS, сега следва втората    ©  Алкомет
Първата фаза от проекта приключи като част от предишната инвестиция за 40 млн. евро, когато беше монтиран нов студеновалцов стан SMS, сега следва втората    ©  Алкомет
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Компанията планира да изгради линия за горещо валцуване през следващите няколко години.
  • Проектът ще позволи на предприятието да прави продукти от различни сплави и значително да разшири портфейла си.
  • След договора с BMW дружеството преговаря и с други потенциални клиенти от автомобилния сектор.

Амбициозен. Така може да бъде определен следващият проект, който "Алкомет" подготвя в завода си за алуминиеви изделия в Шумен. Той предвижда инсталирането на нова линия за горещо валцуване - технология, каквато в момента предприятието няма. Изпълнението ще отнеме няколко години, а инвестицията ще е значителна - от порядъка на 300 млн. лв., или близо толкова, колкото са вложени в завода от приватизацията му преди 24 години досега. На финала обаче това ще отвори вратите на компанията към практически всички индустрии, като й позволи да произвежда изделия от различни сплави, включително самолетни части. А интерес към такива продукти има.

Отключване на нови възможности

Плановете на компанията включват два етапа, които са свързани с валцовия цех, уточни изпълнителният директор Хюсеин Йорюджю за "Капитал". Първата фаза вече приключи и е част от предишната инвестиция за 40 млн. евро, когато беше монтиран нов студеновалцов стан SMS и допълнителни съоръжения, което даде възможност на завода да произвежда по-широки валцови продукти - до 2200 мм. "Увеличихме капацитета си за специални фолиа, което ни позволи да навлезем в специфична част на пазара, където премията е по-висока, а търсене има", каза Йорюджю. Компанията вече произвежда различни продукти за пакетиращата индустрия, включително опаковки за шоколад.

Следващият етап от плана на практика е свързан с обявената мащабна инвестиция. А решението за нея е провокирано от липсата на достатъчно капацитет за леене в завода. "Рулоните, които сами си произвеждаме, не са достатъчно и се налага да купуваме. Замислихме се дали да не увеличим леярния капацитет със сегашната технология за непрекъснато леене. Тя е по-евтина като производство, но с нея не може да се правят всички сплави, от които има нужда на пазара", обясни Йорюджю.

Това е причината компанията да се насочи към алтернативата - въвеждане на технология за горещо валцуване. "Голямото предимство е, че с нея може да се произвеждат всички видове сплави, включително за автомобилния сектор, за авиационния сектор, за всякакви индустрии", каза Йорюджю. Това ще бъде следващата и основна част от инвестицията, която ще достигне около 300 млн. лв. Проектът ще отнеме няколко години - за доставка на оборудване, промяна на разрешителните и подготовката на производството. "Това е доста амбициозна стъпка и най-голямата инвестиция, която сме предприемали. Но трябва да вървим напред и да се развиваме. Смятаме, че това е правилната стъпка", коментира той. Предвижда се средствата да бъдат осигурени като комбинация от заемно и собствено финансиране.

Това е доста амбициозна стъпка и най-голямата инвестиция, която сме предприемали. Но трябва да вървим напред и да се развиваме.

Хюсеин Йорюджю
Хюсеин Йорюджю

Изпълнителен директор на "Алкомет"

Йорюджю е убеден, че това ще открие огромни възможности пред компанията. Вече има запитвания от потенциални клиенти, макар че на този етап те са предварителни. "След като инсталираме новата технология, ще можем да отговорим на тези запитвания", добави Йорюджю.

Разширяване в автомобилната индустрия

За намеренията на компанията да предприеме мащабната инвестиция съобщи мажоритарният собственик Фикрет Индже (който през FAF Metal държи 63.3%, а 26.7% са собственост на Фикрет Кузуджу) при получаване на наградата "Инвеститор на годината" за 2022 г. в края на март. Отличието беше дадено за друг проект на "Алкомет" - изграждането на цех за механична обработка на профили на стойност малко над 27 млн. лв. След приключването му през миналата година компанията започна серийно производство на автомобилни компоненти по 12-годишен договор с BMW, като междувременно беше сертифицирана по стандарта IATF 16949:2016 за автоиндустрията.

Двигателят за този проект отново беше пазарното търсене. Механичната обработка като дейност съществува в "Алкомет" от 6-7 години. "Обикновено продаваме екструдирани профили с дължина 6 метра, но някои клиенти - най-често производители на архитектурни конструкции и фотоволтаични системи, имат нужда от допълнителна обработка - фрезоване, щанцоване, пренарязване и т.н., и предпочитат по възможност да получат продуктите готови от "Алкомет", обясни Йорюджю.

Интересът от производители на коли става причина компанията да развие тази дейност в посока, която да й позволи да стане доставчик на автомобилни компоненти. По думите на Йорюджю този тип обработка е по-точна и самите продукти са по-прецизни, тъй като цялата култура на автомобилния сектор е различна. "Трябва да се съхраняват много подробни данни за производството на компонентите, има доста строг контрол и стриктни срокове на доставка. Това изисква самата дейност да стане по различен начин", обясни той. За тази цел компанията изгради нов цех, който оборудва с машини за автоматична обработка, включи и допълнителни операции като вибрационно шлайфане и пасивация.

Резултатът от инвестицията е, че увеличава стойността на продуктите, а от там и рентабилността на "Алкомет". "Алуминият е много скъп метал - един тон в момента е 2300 долара. Можете да направите един продукт, който да продадете със стандартна премия, или да направите друг продукт, който да продадете с пъти по-висока премия. Така че благодарение на механичната обработка премията е много по-висока", каза Йорюджю.

Тази инвестиция позволи на компанията да влезе в автомобилния сектор, като в момента работи като доставчик първо ниво за BMW. "Водим разговори и с някои други автомобилни производители, така че броят им ще се увеличава с времето", каза Йорюджю.

Сигналите на пазара

През 2022 г. "Алкомет" отбеляза рекордна печалба в историята си, като нетният резултат достигна 56.4 млн. лв. според одитирания отчет. Приходите скочиха с една трета до 711.4 млн. лв. заради поскъпването на алуминия. Като обем продукция обаче продажбите намаляха средно с 18% до 71.5 хил. тона. Спад има при почти всички пресови продукти освен специалните профили. Застоят в редица ключови сектори като строителство, машиностроене и автомобилостроене понижи обемите и на валцовата продукция, а намалената покупателна способност се отрази на продажбите на домакинско фолио, където "Алкомет" държи около 1/5 от европейския пазар.

От кризите през миналата година най-осезаем ефект е оказало поскъпването на електроенергията и природния газ, което значително е повишило разходите на компанията. "Трябваше да абсорбираме разликата и да намалим останалите разходи", каза Йорюджю. В същото време обаче премиите при продажбата на продукция са се увеличили, което донякъде е компенсирало енергийния скок. "Затова не усетихме сериозен търговски ефект", уточни той.

Традиционно около 95% от продажбите на "Алкомет" са в чужбина, като основен пазар е Европа (Германия, Италия, Полша и т.н.). Увеличаващ се дял в износа обаче вече имат САЩ, където отива близо 10% от продукцията. "През миналата година там сме продали близо 8000 тона продукти, включително домакинско фолио за Reynolds, както и листа и ленти за индустриални цели на други компании. Навлизаме в много сектори и се надяваме да увеличим дела на продажбите си в САЩ, защото производството ни ще се увеличи, капацитетът ни ще нарасне и този допълнителен капацитет трябва да бъде насочен и към нови пазари, не само към Европа", каза Йорюджю.

10%

близо от продукцията на завода за алуминиеви изделия в Шумен вече се изнася в САЩ, останалото е за Европа.

Забавянето на пазарите, което се е усетило в края на миналата и началото на тази година, все още не е преодоляно, макар че има някои положителни сигнали. "Има известно покачване, но то е по-слабо, отколкото през същия период на миналата година", посочи Йорюджю. Предпазлив оптимизъм в момента носят данните за повишаване на промишлените индекси в Германия и Франция, макар че засега това не е трайна тенденция. "Ако този ръст се запази и следващия месец, ще се чувстваме много по-спокойни за това как ще се развива пазарът напред", добави той.

За 2023 г. "Алкомет" очаква леко да понижи обемите на продажбите си, като прогнозата е те да бъдат между 60 хил. и 70 хил. тона в зависимост от ситуацията до края на годината. Това ще доведе и до известно свиване на приходите. "Трудно е да се направи точна оценка, защото приходите зависят от цената на алуминия. Надяваме се да останем рентабилни с правилния подбор на продукти", каза Йорюджю. В същото време според него сегашното положение дава възможност на компаниите да подобрят дейността си. Затова и разширяването на портфейла и насочването на производството към сфери със силно търсене и потенциал е сред приоритетите на "Алкомет".