🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Устойчивото опаковане е бъдещето на електронната търговия

Звезделина Лачева - търговски директор на "Ди Ес Смит България"

Звезделина Лачева - търговски директор на "Ди Ес Смит България"
Звезделина Лачева - търговски директор на "Ди Ес Смит България"
Звезделина Лачева - търговски директор на "Ди Ес Смит България"
Звезделина Лачева - търговски директор на "Ди Ес Смит България"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Звезделина Лачева е търговски директор на "Ди Ес Смит България". Тя е опитен лидер в областта на опаковките от велпапе и хартиената индустрия с над 20-годишен опит.

Позната като двигател на бизнес растежа и постигането на заложените цели, Звезделина Лачева е визионер и лидер в областта на устойчивите опаковъчни решения. Нейният ангажимент към екосъобразните практики и страстта към иновациите са й спечелили заслужено признание в индустрията.

Звезделина Лачева подпомага сътрудничеството с клиенти в "Ди Ес Смит България", разширява възможностите на екипите и изгражда бъдещето на опаковъчната индустрия в България чрез своето лидерство и отдаденост към устойчивото развитие.

Тя беше участник в конференцията Ecommerce and Retail Summit 2023, организирана от "Капитал", която се проведе на 8 юни т.г.

Кои са продуктовите иновации, които "Ди Ес Смит" прилага в опаковките? Има ли такива по отношение и на материалите - като например опити за производство на биоразградими опаковки?

В динамичния и постоянно променящ се свят, в който живеем, иновациите са неразривна част от всяка сфера на бизнеса и имат съвсем естествено очаквано развитие. За да отговори на тези очаквания, "Ди Ес Смит България" инвестира в машина за поставяне на лепенка за опаковки за електронна търговия, която осигурява по-лесна употреба както за доставчика, така и за потребителя при евентуално връщане на продукта. Това несъмнено води до подобряване преживяването на потребителя и отношението му към бранда, който купува. Важно е да осъзнаем, че отпадъците и замърсяването не са неизбежни грешки, а пряк резултат от начина, по който проектираме продуктите си. Всъщност 80% от въздействието на всички продукти върху околната среда се проявява на етап проектиране. Затова ние в "Ди Ес Смит България" сме изключително фокусирани върху намаляване на отпадъка от хартия чрез по-оптимални конструкции на опаковките, които произвеждаме. Работим с набор от принципи за кръгов дизайн, създадени от DS Smith Group, и лесен за приложение инструмент за тяхното измерване за всички наши опаковъчни решения. В резултат - нашите бизнес дейности и операции вече са кръгови по дефиниция.

Като част от своя план за иновации на стойност 100 милиона паунда "Ди Ес Смит Група" изпробва различни и иновативни материали при процеса на производство на хартия и опаковки, сред които слама, коноп, какаови черупки и морски водорасли. В рамките на програмата ще бъде разгледан потенциалът на влакната, както и възможностите за заместване на пластмасата с редица алтернативни материали, за да се разнообрази гамата от източници, които се използват за производство на опаковъчни решения. Партнираме си и с други организации като Шведския изследователски институт (RISE) с цел изследване как свойствата на сламата и морските водорасли могат да бъдат използвани като опаковъчен продукт, като се прави сравнение с по-традиционни материали, сред които рециклирана твърда и иглолистна дървесина.

Бихте ли дали конкретни примери за устойчиви решения при производството на опаковки?

- Устойчивите решения при производството на опаковки могат да бъдат резултат не само от използваните материали в изработката на опаковките, но и от оптимизацията на техния размер. Прекомерно големите опаковки водят до 148 757 тона излишен картон и 68 милиона куб. м ненужни пълнители за една година в Европа. Проучвания сочат, че 30% от европейските потребители се разочароват от търговския бранд, който използва прекалено големи опаковки, а 19% от тях ще се поколебаят да пазаруват отново от съответния търговец, ако получат прекомерно опакован продукт. Притеснителната статистика тук е, че потреблението на пластмасови опаковки за електронна търговия продължава да расте. В България само през 2019 г. са генерирани 163 хиляди тона отпадъци от пластмасови опаковки, като 68% от тях са попаднали в сметищата.

Затова ние в "Ди Ес Смит България" сме фокусирани в оптимизирането на опаковките, които предлагаме. С достатъчно информация на етап проектиране можем да използваме възможно най-малко материал, като същевременно подсигуряваме, че крайната опаковка ще отговаря на условията за здравина и защита на продукта по необходимия начин. Оптимизирането на размера на опаковката неминуемо води до значителни спестявания. Например промяната на опаковката с 1 мм значи, че на 1 палет биха могли да се поставят между 15 и 20% повече опаковки. Това означава, че вместо 600 можем да доставим 720 броя устойчиви опаковки. Това на практика води до транспортиране на 3600 бр. повече опаковки в едно транспортно средство. Една такава промяна води до намаляване на неусвоеното пространство, намаляване на броя на камионите по пътищата (което от своя страна намалява емисиите на CO2 с цели 17%) и намаляване на броя ангажирани служители. При задълбочен одит на веригата на доставки и условията на опаковане установяваме области за потенциално оптимизиране на разходите и намаляване на въздействието върху околната среда чрез намаляване на вредните емисии. Освен това работим в посока елиминиране на проблемната пластмаса от опаковките и увеличаване на дела рециклирани материали във веригата на доставки.

Как ритейлърите и търговците на дребно могат ефективно да използват опаковките от велпапе, за да подобрят устойчивостта при евентуално връщане на стока, като същевременно гарантират, че продуктите ще бъдат доставени без повреди?

- Ние в "Ди Ес Смит България" смятаме , че именно опаковките от велпапе са бъдещето на устойчивото опаковане. Опаковките от велпапе гарантират сигурност при транспортирането на стоки, доставяйки ги неповредени до крайния потребител. Това е и един от най-ефикасните начини, по които търговците на дребно могат да подобрят устойчивото връщане на стоки. Факт е, че зад производството на всеки продукт стои огромно количество вложена енергия, време и средства. Ако опаковката не го предпазва по време на пътя към потребителя и при евентуално връщане на стоката, това води до огромни разходи и генериране на излишни отпадъци. Казано накратко, трябва да познаваш клиентите си, продуктите си и потребностите на веригата си за доставки, за да съумееш да подобриш устойчивия характер на опаковането и подобриш клиентското преживяване. Например, въпреки че дрехите традиционно имат висок процент на връщане, те не е необходимо да бъдат свръхопаковани, тъй като по-трудно биха били повредени. Все пак потребителското преживяване би било подобрено, ако доставчикът е осигурил опаковка, удобна за връщане.

Без значение от сегмента все повече компании търсят начини да подобрят процента на рециклиране или повторна употреба на опаковките, които използват. През годините приоритетите на потребителите, следователно и на компаниите, са се променили и продължават да се променят. През 2019 г. една от основните тенденции беше разопаковането, като потребителите дори показваха в социалните мрежи какво е било тяхното преживяване в процеса на разопаковане на даден артикул. През 2020 г. фокусът се измести към начина на доставка на стоката. Година по-късно, през 2021 г., международната конференция COP26 повиши осведомеността и вниманието, което обръщаме върху замърсяването на околната среда. В резултат - потребителите започнаха да обръщат внимание на количеството опаковки в домовете си. Това, в съчетание с високата инфлация и нарастващите разходи за енергия, доведе до преразглеждане от страна на големите търговци по света - както на устойчивостта при опаковките, така и на процеса по връщане на стоки. Тази тенденция се забеляза и при нашите клиенти.

Много компании вече търсят начини да улеснят рециклирането или повторната употреба на опаковките, особено когато става въпрос за процеса на връщане на дадена стока. Възможностите за повторно запечатване на продукта, или употребата на така наречената двойна лепенка, позволяват на клиентите да връщат стоки в оригиналната им опаковка. Това все повече засилва акцента върху подобряване на устойчивостта при връщането на стоки чрез типа използвани опаковки, но това, което изненадва най-много нашите клиенти, са числата. Седемдесет и шест процента от потребителите, които за първи път са имали "лесен" или "много лесен" процес на връщане, биха пазарували отново при съответния търговец.

Друг красноречив пример е оптимизирането на само 2 или 3 мм от вложения материал в дизайна на опаковката. Тази привидно малка оптимизация осигурява тонове спестени опаковки за година. Този кумулативен ефект е един от най-силните аргументи да променим начина, по който опаковаме стоките - той помага не само за намаляване на разходите, но и за подобряване на устойчивостта.

Какво предлага "Ди Ес Смит България" чрез своя Pack Right център в Пазарджик и каква е добавената стойност при разработването на уникални опаковъчни решения?

- За "Ди Ес Смит България" е важно да разбираме клиентите си възможно най-добре. Нашата цел е да се запознаем не само с техните продукти, бизнес цели, ценности и начин на работа, но и с техните машини, производствени линии, предизвикателства и начина, по който се справят с тях. Чрез това детайлно познание ние можем да предложим опаковъчни решения, които са напълно съобразени с техните нужди. Обменът на информация между нас и клиентите е от основно значение и ключов елемент в процеса на сътрудничество.

Ние предоставяме на клиентите си актуални тенденции и анализи, както и най-добрите практики в областта на опаковането. Споделяме какво можем да постигнем заедно, как можем да подобрим техните опаковки или да създадем напълно нови, докато в същото време им показваме и къде има ограничения при използването на определени материали или процеси на опаковане. По време на нашите работни срещи и съвместни проекти ние представяме прототипи на иновативни опаковъчни решения. За да предоставим по-реалистична представа за самата опаковка, как изглежда тя и самата й функционалност, използваме нашата симулационна стая, наречена Impact Link. Това е магазинна среда, в която клиентите могат да видят кои са ключовите елементи на опаковката, важни за различните ѝ ползватели: от оператора в магазина, който трябва лесно и бързо да зареди рафта, до потребителя, който трябва да хареса продукта, ако го ползва за пръв път или да затвърди отличното си впечатление от бранда, ако е редовен ползвател. Този подход помага на клиентите ни да си представят и оценят реалните възможности на предлаганите от нас опаковки. Нашият Pack Right Centre, разположен в Пазарджик, играе ключова роля в този процес на сътрудничество. Клиентите приемат положително възможността да провеждат срещи и работни сесии там, защото по-доброто разбиране и информираност водят до по-добри опаковъчни решения. Нашият подход създава перфектния опаковъчен продукт за нашите клиенти.

Разбират ли вече компаниите, че не само размерът на продукта, но и начинът, по който е опакован, оказва влияние върху възприемането на бранда в електронната търговия?

- Електронната търговия се превърна във важна част от ритейл пейзажа и ние от "Ди Ес Смит България" сме наясно с това. Все пак нека не забравяме, че тя все още е сравнително нов канал в сравнение с традиционния начин на покупка в магазина и има още много да изследваме и работим по темата. Всъщност опаковането не е просто процес на поставяне на даден продукт в опаковка и изпращането му по пътя с надеждата за най-добър резултат. Правилното опаковане на продуктите е до голяма степен отговорност към удовлетвореността на клиентите и създаване на положително потребителско преживяване.

Опаковките представляват ключов момент при изграждането на бранд. Тук става дума за нивото на логистика, заложено в процеса, както и за предизвикателството да доставиш даден артикул в перфектно състояние. Устойчивото опаковане е бъдещето на електронната търговия - то увеличава продажбите, води до по-добро управление на риска и същевременно оптимизира разходите. А сега повече от всякога трябва да говорим за устойчивост. От облекла, козметика и лична хигиена, през артикули за дома и офиса до потребителска електроника - опаковките, които не отговарят на изискванията за устойчивост, неминуемо ще изгубят клиенти. Нашите проучвания показват, че 38% биха похарчили повече за даден продукт, ако са използвани устойчиви опаковъчни материали.

Успешната опаковка за електронна търговия се дължи на разбирането вече не само на крайното преживяване при разопаковане, но и на всяка стъпка по веригата на доставки - от изпълнението до получаването на стоката от потребител. Забележете, че това може да включва до петдесет различни точки на контакт.

Припознават ли вече и онлайн търговците в България каузата за устойчивостта и от какво зависи да стават все по-ангажирани с нея?

- Потребителите, които са по-ангажирани с околната среда, предприемат промени, за да окажат положително въздействие върху планетата с ежедневните си действия. Сред най-популярните такива промени са намаляване употребата на пластмаса, намаляване на хранителните отпадъци, рециклиране и използване на устойчиви опаковки. Използването на устойчиви опаковки е на четвърта позиция, което доказва отговорността, която носим при избора на правилна опаковка за всеки бизнес, при конструирането и производството й.

През 2022 г. пазарът на опаковки за електронна търговия в Европа бележи 5% спад спрямо 2021 г. в резултат от връщането към нормалността след COVID нивата. Въпреки това очакванията ни за дългосрочен растеж остават високи. Необходимостта от възможности за лесно връщане на продукти увеличи търсенето на опаковки с механизъм за затваряне без необходимост от употреба на тиксо и механизъм за повторно затваряне от потребителя при евентуално връщане - отново без употреба на тиксо. Имаме все повече клиенти, които искат да намалят употребата на пластмасови пликове за доставки и да преминат към опаковки от хартия, за които има по-добре организиран процес по събиране и рециклиране. Освен това те не вредят на околната среда. Инвестирахме в машина за опаковки с лепенка за електронна търговия, за да отговорим на изискванията на нашите клиенти за по-лесен и сигурен процес на връщане на продукти, както и с цел подобрено потребителско преживяване. Следим тенденциите на пазара и винаги доставяме първи в страната иновациите, които очакват нашите потребители и клиенти.