Innovation Norway съфинансира за втори път зелен проект на "Фикосота"

Общата му стойност е 620 хил. евро, от които 49% са безвъзмездни по линия на Норвежкия финансов механизъм

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Innovation Norway ще съфинансира проект на "Фикосота" за внедряване на нов тип опаковки, които използват до 75% по-малко пластмаса. Общата му стойност е 620 хил. евро, от които 49% са безвъзмездни по линия на Норвежкия финансов механизъм. Това е максималният грант, който може да бъде получен, съобщи за "Капитал" Илина Лилова, главен оперативен директор на "Фикосота".

Проектът

Инвестицията е за линия за опаковане на течни продукти в гъвкави полипропиленови опаковки. Това е сравнително нова технология за Европа и България. Тя предлага възможност за работа с мономатериали, при което рециклирането на цялата опаковка става много лесно, без да е необходимо да се отделят различните й елементи. С нея на пазара ще могат да се предложат продукти, които служат за допълване на вече използвани препарати.

Например няма да има нужда да се купува многократно течен сапун в бутилка с помпа. Това може да бъде еднократна покупка, а след това да се допълва тази бутилка (или домашен диспенсър) с продукт в мека опаковка, която е със специален дизайн - лесна за дозиране, подходяща за затваряне и съхранение, коментира за "Капитал" Илина Лилова. Тя уточни, че оборудването ще бъде внедрено през второто тримесечие на 2024 година.

Ефектът

Инвестицията ще позволи на "Фикосота" да предложи на пазара ново, допълващо портфолио от продукти с различни формати, които ще са по-удобни за потребителите и по-щадящи за природата, обясняват от компанията.

Екологичният ефект е на всички етапи от жизнения цикъл на изделията - по-малко вложена енергия при производството им, по-малък въглероден отпечатък при складиране и транспорт, значително по-малко отпадна пластмаса в природата.

В числа това означава спестяване на 70 хил. кг пластмаса годишно, намаляване на въглеродните емисии, генерирани от тези продукти, наполовина, намаляване на горивата, базирани на петрол, с 54%, каза Илина Лилова. Допълнителен ефект от инвестицията е откриването на нови работни места.

За втори път

Това е втори проект на "Фикосота", селектиран за съфинансиране по Норвежкия финансов механизъм от Innovation Norway. Първият е за внедряване на оборудване за производство на капсули за пране. Той е с 1.08 млн. евро бюджет, като финансирането от Innovation Norway е 450 хил. евро.

"Това, което проектът донесе през 2022 (отчетено спрямо референтната 2018), са спестявания на над 1500 т въглеродни емисии, над 800 т прахови емисии, близо 500 MWh енергия и над 5500 т по-малко отпадни химически вещества в природата", прави равносметка Илина Лилова. По думите й допълнителни спестявания, макар и в по-малък размер, има по отношение на потребената вода за производство, както и на по-малкото използвани суровини и материали, неподлежащи на рециклиране.

Продължаващи зелени инвестиции

По данни на компанията инвестициите на "Фикосота" в зелени производства за периода 2022 - 2024 надхвърлят 10 милиона лева. Най-общо те са в няколко направления: в технологии и оборудване, които водят до спестяване на суровини и материали в продуктите, както и до намаляване на опаковки, до по-малко употреба на енергия от невъзобновяеми източници или заместването й с енергия от възобновяеми източници, до разработване на собствени водоизточници.

"Вероятно дори на първо място са инвестиции в разработване на нови продукти с по-висок процент вещества с натурален произход, по-висок процент на рециклираните материали в опаковките, по-висок процент рециклируеми опаковки, по-нисък въглероден отпечатък в целия жизнен цикъл - от материалите, които се влагат, през производствения процес, опаковането, транспортирането, употребата и изхвърлянето или рециклирането до повторната употреба на използваната опаковка", обобщи за "Капитал" Илина Лилова.

Донорът и компанията

Innovation Norway е норвежка държавна агенция, която насърчава иновациите и конкурентното предимство на компаниите. Тя управлява Норвежкия финансов механизъм в България в частта му за средствата, насочени към програмата за бизнес развитие. Критериите, на база на които се извършва класирането на проектите, са много стриктни. Експертите оценяват както иновативността, така и положителния ефект върху природата и обществото. Добрата икономическата обосновка е също част от изискванията.

"Фикосота" произвежда детергенти, продукти за хигиена и хранителни продукти под марките Savex, Maretti, Semana, Milde, Pufies и др. Приходите на "Фикосота" за 2022 година са за над 368 млн. лв. Данните са предоставени от холдинга на "Капитал" за предстоящото издание на класацията "Капитал 100", която медиата изготвя за 17-а поредна година и ще представи в края на юли.