🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Ритейл новини: 🛒Надценка до 15% за три вида хляб, пазарът на ритейл паркове продължава да расте, кой ще оглави луксозната империя на LVMH

DALL·E
DALL·E
DALL·E    ©  DALL·E
DALL·E    ©  DALL·E
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

"Капитал" разширява своя седмичен мейл бюлетин за ритейл. В него всяка сряда ще откривате най-важните новини за сектора и работещите в него компании, както и тенденции за общата бизнес среда, които влияят върху търговията с бързооборотни стоки. Ще публикуваме съдържанието му като статия на capital.bg за лимитиран период от време. Ако искате да го получавате на мейла си, можете да се абонирате с един клик тук.

От март "Капитал" разшири своя седмичен бюлетин за ритейл. В поредното издание в новия формат водещата новина е свързана с решения на българския парламент, според които надценката за три вида хляб ще бъде до 15%. Това предизвика остра реакция на Сдружението за модерна търговия, което определи решението за непазарно и противоречащо на Конституцията.

И докато депутатите се опитват да слагат препятствия пред свободната търговия, пазарът на ритейл паркове в страната продължава да расте бурно - те вече са 58, а още осем са в процес на изграждане.

В бюлетина може да прочетете и няколко бизнес истории за производители с доказано присъствие на пазара - "АДМ Разград", производителя на раници "Ташев", сертифицираната за биодинамично земеделие ферма "Поляна", винарските изби в Плевен.

НАЙ-ВАЖНОТО ОТ СЕДМИЦАТА

Депутатите решиха надценката за три вида хляб да бъде до 15%. Търговците възразиха.

На извънредно заседание на парламента, по предложение на ГЕРБ, депутатите решиха надценката върху белия, тип "Добруджа" и типовия хляб да бъде до 15%. Тези текстове бяха отхвърлени преди това от парламента, но по стара, изпитана практика бяха приети в преходните и заключителните разпоредби на закон, който няма нищо общо с темата - в случая Закона за хазарта. Предложението за това бе на депутата от ДПС Йордан Цонев, който се аргументира с твърдение на производителите, според които себестойността на хляба формира 40% от цената му, а останалото са транспортни и търговски разходи.

Сдружението за модерна търговия (СМТ), което обединява водещите търговци на дребно в България, излезе със специално становище, според което решението за определяне на праг на търговската надценка представлява "грубо изкривяване на конкуренцията, заплашва специализираните търговци с фалит и представлява риск за ограничаване предлагането на хляб и хлебни изделия на потребителите, което в краен резултат ще доведе до увеличаване на цените". Според Сдружението то противоречи и на духа на Конституцията, взето е без сериозен анализ, оценка на въздействие и съгласуване със заинтересованите страни, а това е недопустимо в правова държава.

СМТ твърди също, че фиксирането на надценка не взема предвид разходите на търговците за труд, енергия, транспорт, помещения, както и поддръжка: "Тези разходи са различни при различните типове обекти - големи, малки и специализирани магазини. Фиксиране на надценката означава изхвърляне от пазара на специализираните магазини за хляб и хлебни изделия и ограничаване предлагането на хляб от малките търговци, които предлагат ограничен стоков асортимент", се казва в становището.

Сдружението припомня, че съществуват редица становища на КЗК и Министерството на икономиката, които са против определянето на фиксирани надценки.

От Института за пазарна икономика (ИПИ) припомнят, че годишната инфлация при хляба и зърнените храни се сви от над 30% през май-юни 2022 г. до 3.35% към март 2024 г., а месечната е отрицателна. Според анализа на ИПИ, ако президентът не наложи вето или пък не бъде сезиран Конституционният съд за процедурата на приемане на този текст, новата регулация ще влезе в сила и ще обърка пазара на хляб.

Министерствата на финансите и на икономиката трябва да изследват дали таванът от 15% надценка сваля цената на хляба. Ако това проучване установи, че надценката не е ефективна, депутатите ще внесат предложение преди 1 юли за отпадане на ограничението.

ОЩЕ НОВИНИ

Търговци

Пазарът на ритейл паркове продължава да расте бурно

През 2023 г. площта на работещите проекти в България се е увеличила с над 50% до 511 хил. кв.м. Те вече са 58 и още осем са в строеж. През последните години форматът отчетливо е по-предпочитан от инвеститорите в сравнение с моловете. При това, за разлика от търговските центрове, които са съсредоточени в по-големите градове, парковете все по-често се появяват и в по-малки населени места. А очакванията на анализатори, подплатени и с данните за предстоящите проекти, са възходящата тенденция да се запази и през 2024 г., като пазарът все повече се доближава до етап на насищане.

Аmazon беше под натиска да изплаща дивиденти, но не обяви такова решение

Технологичният гигант отчете по-добри от очакваните резултати за първото тримесечие. Amazon отчете тримесечните си резултати във вторник вечерта след приключването на търговията на борсата, в разгара на сезона на отчетите, който предизвика смесени реакции към резултатите на големите технологични компании.

Приходите на компанията надхвърлиха очакванията на анализаторите благодарение на ръста на постъпленията на Amazon Web Services (AWS) и рекламата. Акциите на Amazon поскъпнаха с над 2% след затварянето на пазара.

Производители

Историята на "АДМ Разград": От половин завод до царевични продукти за милиард

Белгийската Amylum прави първата голяма приватизационна сделка в България, като купува незавършеното предприятие, което днес е част от гиганта ADM

Взимай ташевката и да тръгваме

Семейният бизнес на Георги и Гергана Ташеви започва от Плевен, за да обиколи света. А раниците им са се превърнали в нарицателно

Ферма "Поляна" или как се прави биодинамично земеделие

Фермата на Мартин Ганев в подножието на Странджа е една от само двете в България със сертификат по Demeter за биодинамично земеделие

Плевен преоткрива винените си корени

След десетилетия застой сега няколко нови, модерни семейни изби дават тласък на винения сектор в региона.

Кой ще оглави луксозната империя на LVMH?

Бернар Арно оценява своите наследници

Логистика

Кой притежава властта в световните вериги за доставки

Според анализа на The Economist материалните запаси дават насоки за отговор на този въпрос

АНАЛИЗИ И ТЕНДЕНЦИИ

Двуцифрен ръст на фармацевтичния пазар през 2023 г.

Продажбите на лекарства достигат 2.7 млрд. евро, което е ръст с 14.7%

Сделките с търговски имоти в Европа удариха 13-годишно дъно

Седмото поредно тримесечие на спад отлага съживяване, а високите лихвите продължават да оказват влияние

РЕГУЛАЦИИ

Рециклирането: бизнес с огромен потенциал за растеж

Трудностите към момента са по линия на цените на суровината, като има неизвестни как ще се развие търсенето на регранулат

Вторият живот на пластмасата

Има смисъл да рециклираме, а България разполага с достатъчно мощности за преработка на стари пластмаси

ТЕХНОЛОГИИ

Digitalk 2024 г.: AI прави откриването на лекарства по-бързо и ефективно

Биотехнологичните компании вече използват машинно самообучение при разработването на медикаменти и лечения

Tesla сключи сделка с Baidu, за да използва навигационната й система в Китай

Това доведе до скок на цената на акциите на компанията на Илън Мъск

КРАТКИ НОВИНИ

На 13 и на 21 май "BILLA България" ще отвори за посетители вратите на своята обучителен център, намиращ се на ул. "Опълченска" 35 в столицата. Специално изградена симулативна среда, повтаряща дейностите, които се извършват в магазина, ще позволи на присъстващите да научат как се работи на каса, да добият представа за различните процеси в търговските обекти, както и да се включат в решаването на различни казуси от сферата на търговията с бързооборотни стоки.

H&M закрива своя център за иновации H&M Beyond в Берлин, който трябваше да служи като тестов център за нови концепции и идеи. Закриването е част от продължаващото преструктуриране и съкращаване на разходите в H&M Group.

Ценовите спорове между германската верига супермаркети Rewe и американската мултинационална компания Mondelez водят до празни рафтове в магазините. Различни медии съобщават, че продукти с марки като Milka, Oreo и TUC стават все по-малко в супермаркетите на Rewe. Производителят иска увеличения на цените, които търговецът отхвърля, в резултат на което Mondelez спира доставките, за да увеличи натиска при преговорите. Миналата година Mondelez води подобен спор с Colruyt в Белгия, а наскоро имаше и несъгласие с Jumbo в Холандия. Цените на какаото - главната съставка в продуктите на Mondelez - скачат поради провалена реколта, а търсенето на шоколад расте.

След рекордната 2023 г., 2024 г. също започва силно за Hugo Boss. Продажбите на германската модна група са нараснали с 5% през първото тримесечие до над 1 милиард евро. Единствено в Китай има спад поради слаби местни потребителски настроения. Оперативната печалба е нараснала с 6% до 69 милиона евро, а онлайн продажбите - с 10%.

СВОБОДНО ВРЕМЕ

Ново място | Сладкарница "Ягодовата Фея"

Веган торти, печива и сладкиши до Двореца на децата

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар