Колко здрав е американският бизнес отвъд технологичната шумотевица

Повечето сектори на икономиката, които не са свързани с AI, се представят изненадващо добре

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Преди десет месeца призракът на рецесията надвисна над корпоративна Америка. Инфлацията беше необуздана, печалбите - свити, а Федералният резерв затягаше гайките. Вместо това инфлацията се успокои, пазарът на труда остана свит и рецесията вече не е сигурна. Перспективата за неуловимото "меко приземяване" се съчета с шума около обещанието на изкуствения интелект (AI) за повишаване на продуктивността, което даде нов тласък на инвеститорите. Тази година индексът на големите компании S&P 500 се е повишил с близо една пета.

Пазарите са особено бичи относно няколко големи технологични компании и производители на автомобили. Те са сред най-обсебените от AI членове на S&P 500, показва нашият индекс на ранните внедрители (който отчита фактори като свързани с AI патенти, инвестиции и наемане на служители). Те също се представят добре и в настоящето: всички те отчитат добри резултати за второто тримесечие в последния сезон на отчетите, който приключва скоро.

Но какво става със състоянието на по-широките сфери на американската икономика, които са по-малко засегнати от технологичния бум? Тук картината е по-сложна, но в крайна сметка успокояваща.

Лошите новини

Да започнем с лошите новини. Някои от бизнесите, които са най-малко подготвени за AI бъдеще, сега страдат. Компаниите в сферата на здравеопазването изглеждат болни: швейцарската банка UBS изчислява, че печалбите им са се понижили с близо 30% в сравнение с миналата година. Веригата аптеки CVS Health (на 218-о място в нашия AI индекс), съкращава 5 хил. работни места, след като печалбата ѝ се понижи с 37%. Енергийните компании изкараха наполовина по-малко пари през второто тримесечие на 2023 г., отколкото година по-рано, когато Русия нахлу в Украйна, повишавайки цените на петрола и газа. С понижаването на цените и на другите суровини, отчасти поради слабото търсене от страна на бавно развиващия се Китай, печалбите на компаниите за материали намаляха с 30%.

Ако покачващите се лихвени проценти в крайна сметка ограничат търсенето, за фирмите ще бъде по-трудно да продължат да покачват цените, което ще направи маржовете по-уязвими.

В резултат на това се оценява, че общите печалби на компаниите от S&P 500 са спаднали с 5% през второто тримесечие на годишна база, смята доставчикът на данни FactSet. Това е най-големият спад от началото на пандемията.

Добрите новини

И все пак проблемите са концентрирани в няколко сектора. Ако се задълбочим, ще видим, че голяма част от икономиката, която не е свързана с изкуствения интелект, изглежда изненадващо стабилна. Производителите на капиталови стоки, като Caterpillar и Raytheon (които заемат 204-то и 340-о място в нашата класация), се смята, че общо са увеличили приходите си с повече от 8% през второто тримесечие и печалбите два пъти ръста на приходите - може би отчасти благодарение на вкуса на президента Джо Байдън към индустриалната политика. Дори петролно-газовите гиганти се справят по-добре, отколкото предполагат основните стойности. Най-големият от тях - ExxonMobil (на 236-о място), реализира нетна печалба в размер на близо 8 млрд. долара - спад от 56% на годишна база, но без да се отчита този рекорден резултат през 2022 г., това все още е най-високата стойност за второто тримесечие от близо десетилетие.

Устойчивостта е може би най-очевидна при бизнесите, чието благосъстояние е свързано със състоянието на американския потребител, чието здраве продължава да е добро. Според UBS печалбите на търговците на основни стоки като храни и стоки за бита са се увеличили с 5% на годишна база. При доставчиците на неосновни стоки печалбите са скочили с 40%. На 1 август кафе-веригата Starbucks (на 116-о място в нашия AI индекс), отчете тримесечна оперативна печалба от 1.6 млрд. долара - ръст от 22%. На следващия ден Kraft Heinz, продавач на кетчуп и печен боб (на 263-то място), обяви, че е реализирал оперативна печалба от 1.4 млрд. долара - два и половина пъти повече, отколкото преди година.

Компаниите за потребителски стоки запазиха възможността си за ценообразуване. Според Бюрото по трудова статистика (Bureau ot Labour Statistics) производителите на захарни изделия например искат с 11% повече за шоколад, отколкото през миналата година. Hershey (331-во място) е компенсирала повишаващите се цени за какао - и е добавила още малко. Оперативните ѝ приходи са се повишили с 23% до 561 млн. долара. PepsiCo (245-о място) покачи цените на безалкохолните си напитки и закуски с 15% само през второто тримесечие. Оперативната печалба е нараснала с три четвърти до 3.7 млрд. долара. Компанията в момента очаква да увеличи продажбите си с 10% и нетната печалба с 12% през тази година в сравнение с по-ранната прогноза от съответно 8% и 9%.

Американците не харчат само за захарни изделия и безалкохолни. Пътуванията със самолет се възстановяват бързо, особено при международните. American Airlines (266-ти в нашия AI индекс), Delta Air Lines (193-ти) и United Airlines (183-ти) заедно отчитат нетна печалба от 4.2 млрд. долара през последното тримесечие - най-високата от 2015 г. насам. Хотелите са наводнени от туристи и бизнес пътници. Веригата Hilton (класирана на ниското 420-то място) съобщи, че приходите й от налична стая - предпочитан браншови показател - са се увеличили с 12% на годишна база.

Колко ще продължи печелившият период

Колко дълго ще трае печалбата? Купувачите постепенно изчерпват спестяванията си, натрупани по времето на пандемията, когато получиха финансови стимули от правителството, но нямаше как да ги похарчат. Според Банката на Федералния резерв в Сан Франциско между август 2021 г. и май тази година домакинствата са похарчили над 1.5 трлн. долара от тези спестявания.

С тези темпове ще изхарчат около 500-те млрд. долара, които все още имат, до края на годината. Въпреки че безработицата остава близо до исторически ниски нива - 3.5% през юли - ръстът на заплатите се забави. Според консултантската фирма Oxford Economics възобновяването на изплашането на студентските заеми през октомври, след като Върховният съд отхвърли плана на Джо Байдън за пълно опрощаване на някои студентски дългове, може да доведе до спад на потребителските разходи с до 9 млрд. долара месечно.

Ако покачващите се лихвени проценти в крайна сметка ограничат търсенето, за фирмите ще бъде по-трудно да продължат да покачват цените, което ще направи маржовете по-уязвими. По-високите лихвени проценти ще засегнат и бизнесите със слаби счетоводни баланси. През първата половина на тази година 340 компании, обхванати от агенцията за кредитен рейтинг S&P Global, обявиха фалит - най-големият брой от 2010 г. насам. Подобна съдба може да сполети още повече, особено ако настъпи рецесия.

Тази възможност не е напълно изключена. Goldman Sachs смята, че вероятността за рецесия в Америка през следващите 12 месеца е 20%. Citigroup очаква спад в началото на 2024 г., ако това се случи, дори и най-дружелюбните към AI компании няма да излязат напълно невредими.

2023, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved