🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Все повече инвеститори гледат към България за центрове за споделени услуги

Проучване на Deloitte показва, че страната отчита най-голям ръст от 2021 г., а най-предпочитана остава Индия

Центровете за споделени услуги залагат на хибридна работа, за да привличат и задържат кадри
Центровете за споделени услуги залагат на хибридна работа, за да привличат и задържат кадри
Центровете за споделени услуги залагат на хибридна работа, за да привличат и задържат кадри    ©  Цветелина Белутова
Центровете за споделени услуги залагат на хибридна работа, за да привличат и задържат кадри    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

България е сред страните, които най-бързо набират популярност като локация за центрове за споделени услуги. Макар че не попада сред 10-те най-предпочитани държави, където класацията твърдо се оглавява от Индия, за последните две години България все по-често попада в полезрението на международните компании. Това показва проучване на Deloitte, проведено сред около 500 мениджъри в 40 държави. В анкетата са участвали представители на различни сектори - потребителски стоки, енергетика и ресурси, технологии и медии, науки за живота и здравеопазване, финанси и публични услуги, а отговорите са събрани в края на миналата и началото на тази година.

Кой е по-по-най

Най-предпочитаните локации за споделени услуги са Индия, Полша и Мексико. Списъкът на топ 10 се допълва от САЩ, Малайзия, Коста Рика, Китай, Филипините, Испания и Португалия. Най-силен ръст за последните две години след предишното изследване през 2021 г. обаче отбелязва България. След нея се нареждат Ирландия, Мексико, Малайзия и Полша.

Организациите, които предлагат глобални бизнес услуги, продължават най-често да се фокусират върху финанси, човешки ресурси и информационни технологии, но голяма част от тях предлагат също управление на доставките и данъчни услуги.

Фактори за растеж

Основната цел, която ще продължи да определя разширението на компаниите за глобални бизнес услуги, е намаляването на разходите. Нивото на разходите и инфлацията ще бъдат ключови критерии при избора на локация, но най-важният остава наличието на кадри.

За да привличат и задържат хора, организациите залагат най-вече на възможностите за повишаване на квалификацията. Популярни инициативи също са осигуряването възможности за по-добро благосъстояние на служителите и предлагането на компенсации в зависимост от пазара. Макар че остава важен фактор, развитието на силна корпоративна култура, което доскоро беше предпочитан инструмент, вече има по-малка тежест за компаниите. Губят популярност и мерки като изграждането на работодателска марка и образователна подкрепа. Голяма част от компаниите вече предвиждат възможности за работа от вкъщи или гъвкаво работно време.

Все още няма коментари
Нов коментар