🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Късометражен туристически филм за София представя неразказани истории за символите на столицата

Документалното видео е на младите режисьори Мартин Граховски и Петър Тухчиев и е част от дългосрочните инициативи на #soSofia и Mastercard за дигитализиране и популяризиране на нематериалното наследство на града

Късометражен туристически филм за София представя неразказани истории за символите на столицата
Късометражен туристически филм за София представя неразказани истории за символите на столицата
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Любовта към нашия град, неговите вдъхновяващи лица и неразказани на света истории заслужават да бъдат научени и споделяни. Затова младите режисьори Мартин Граховски и Петър Тухчиев - автори на много туристически филми за различни места по света и у нас, създадоха своето "любовно писмо към София", споделяйки за гостите на столицата какво е тя през очите на тези, които са избрали да живеят тук. Филмът цели да събуди и засили любопитството на бъдещи туристи към града и е подкрепен от Mastercard като част от инициативата на бранда да дигитализира неразказаните по света истории на града и неговите хора.

"Често забравяме красотата на града, в който живеем. Вглъбяваме се в поредния закъснял автобус, поредната асфалтова дупка или някое събитие, което не отговаря на нашите представи", споделя режисьорът Мартин Граховски по време на премиерата на филма. "В края на краищата градът, в който живеем, е този, който ние създаваме. Една смес от надежда, любов и понякога миризмата на люляк, която изпълва пролетта. Това е нашето любовно писмо към София - град, в който нито един от нас не е израснал, но го чувстваме толкова близък. С този филм поставяме началото на един разговор. И се надяваме, че още много хора ще се влюбят в София - дали за 12 минути, или за цял живот."

12-минутният филм на младите режисьори документира много от емблематичните и отличителни градски символи на София. Той е кулминация на проекта #soWelcometoSofia на платформата #soSofia, който започна по-рано тази година с мащабна инсталация на Терминал 2 на Летище София. Проектът е осъществен с подкрепата на програмата за социализиране на културното наследство на Столична община и вече два месеца посреща с "Добре дошли" пристигащите българи и туристи в града с представяне на 30 от най-забележителните символи на София. Тридесетте обекта от софийските античност, съвремие и природа са избрани чрез проучване от студенти в специалност "Социология" към СУ "Св. Климент Охридски", които събират много информация и провеждат десетки интервюта, за да установят кои са символите, които граждани, артисти и експерти биха препоръчали на гостите в града ни. Това са и обектите, за които разказва филмът "За София с любов" на Граховски и Тухчиев.

"София е град с много лица, пълен с шарени хора, шумни гласове и много история. На пръв поглед тя изглежда хаотична, но всички тези пластове история, религия и култура са това, което прави духа на София толкова уникален", разказва Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово, за вдъхновението зад новата инициатива на бранда да подкрепя дигитализацията на градските истории и символи. Глобално компанията развива платформата за вдъхновяващи градски изживявания Priceless.com, a на местна почва от години Mastercard подкрепя различни изживявания и събития, които стават знакови и действат като визитна картичка на дестинацията София, като АtoJazz, Lunar и други.

С премиерата на туристическия филм за София Mastercard започна още една дългосрочна инициатива - за дигитализиране на нематериалното наследство на София и различните й лица, хора и истории. Компанията планира конкурс по темата, който ще бъде представен в началото на следващата година. Неслучайно и премиерата на първото видео с подобна концепция бе в рамките на изложбата "Без филтър: 10 години People of Sofia" на Вихрен Георгиев в галерия DOZA, която разкрива нефилтрираната душа на града през погледа на фотографа и куратора Милена Едвиг. Изложбата вниква в урбанистичния хаос - с неговите борби, триумфи и тихи викове, и създава малък пътеводител за човешките взаимодействия в него.

За #soSofia

#soСофия е независима платформа за най-интересното и характерното в града. Разказва историите, които правят София отличителна, и предоставя грижливо подбрани препоръки за най-характерните и интересни места, истории и неща в града на български и английски на https://sosofia.com/. #soSofia говори на езика на града и произвежда и разпространява сувенири, вдъхновени от детайлите в градската среда и многото лица на София. Зад #soСофия стоят хора, обединени от любовта към шарения облик на града, неговите жители и все по-многобройните посетители от всички точки на света. Всеки може да се включи в разговора за символите на града с хаштаг #soSofia в социалните мрежи. Проектът #soWelcometoSofia се реализира с подкрепата на Столична община, летище София, кaтедра "Социология" към Софийския университет "Св. Климент Охридски" и Mastercard.