🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Полезните емисии на равния "достъп до инструменти"*

Mastercard работи за равна финансова и технологична свобода за жените и малките бизнеси

Полезните емисии на равния "достъп до инструменти"*
Полезните емисии на равния "достъп до инструменти"*
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Идеята, че в една игра "всеки може да спечели", често се противопоставя на манталитета "игра с нулев резултат" от теорията на игрите и икономиката, където печалбата на един задължително идва за сметка на друг. След дигиталната революция, климатичните промени, увеличаващото се население и на прага на новото "електричество" AI мисленето, насочено към взаимна полза и сътрудничество, е единственото, което ще доведе до по-устойчиво бъдеще. В такива екосистемни модели оперира Mastercard от самото си създаване - като гарант за хармонична, узаконена и дългосрочна връзка между потребител, търговец и финансови институции.

Днес моделите за колаборация на Mastercard® ползват дигитализацията за сигурно и защитено приобщаване на все повече хора, общности и бизнеси, които досега са били слабо представени в световната икономика.

Жените

По данни на Mastercard** 3/4 анкетирани жени се чувстват по-независими от жените в предишните поколения - България води класацията със 75% жени, които се чувстват финансово по-независими, подобно на Испания (74%) и Румъния (74%), докато за контраст най-ниският процент чувстващи се независими е в Полша (59%). Тридесет и девет процента от българките имат наследствен пример в семейството си за жена, която е поемала основни разходи сама, докато средно 24% европейки имат подобен пример. Седемдесет и седем процента от българките (както и сръбкините и хърватките) посочват, че разбират от финанси, в т.ч. банкиране, ипотеки и данъци, докато 70% от запитаните жени в Италия и Испания твърдят, че не разбират изобщо.

Шестдесет и пет процента от българките вярват, че жените биха били финансово по-независими, ако имаха по-добър достъп до технологични инструменти.

Малкият семеен бизнес

Според изследване*** на Mastercard на малкия бизнес oт всички запитани държави българските семейни бизнеси очакват най-голям ръст през следващата година и цели 82% от малките бизнеси намират, че са подготвени за дигиталната икономика. Четиридесет процента от семейните фирми в България заявяват, че използването на дигитални инструменти от времето на пандемията насам става задължително, но 19% отбелязват, че цифровата трансформация е най-голямото предизвикателство, пред което е изправен техният бизнес. Половината от семейните фирми желаят повече обучение или образование за служителите си (48%). Факторите, които са бариера пред семейните бизнеси да внедряват дигитални решения, включват загриженост около киберсигурността (63%) и поверителността (26%).

Mastercard е екосистема, в която всеки може да печели

  • Mastercard приобщава 1 млрд. хора към дигиталната икономика до 2025 г. С нашите партньори - финансовите институции, и с помощта на дигиталните решения като виртуални карти, биометрична верификация, дистанционно отваряне на сметка, дигитални ваучери за храна и мн. др. само през 2022 г. свързахме 100 млн. нови потребители;
  • Подпомага 50 млн. микро-, малки и средни предприятия от 2020 до 2025, като увеличава конкурентоспособността им с технологии за приемане на картови плащания, системи за киберсигурност, обучения, програми за лоялност;
  • Приобщава към образование 5 млн. момичета между 8 и 16 години по STEM науки с програмата Girls4Tech® от 2014 до 2025;
  • Подкрепя 27 млн. жени предприемачки през 2022 г. с решения за растеж на техния бизнес - при първоначално поставена цел 25 млн. женски бизнеса до 2025 г.

Mastercard работи за равна финансова и технологична свобода за жените и малките бизнеси, за да могат да разгърнат и допринесат с пълния си потенциал и да не пострадат непропорционално от кризите и климатичните промени през следващите години.

Mastercard 2022 ESG доклада можете да намерите тук

* Access to tools e мотото на Whole Earth Catalog, списание на Стюард Бранд от 1968, в зората на електрониката и технологичните иновации, както и първите съвети за устойчив и по-екологичен начин на живот

** Проучване Mastercard Womeneconomics 2022

*** Маstercard Ketchum European SME survey 2023