🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Northvolt набра 5 млрд. долара дългово финансиране за завода си за батерии

Средствата ще бъдат използвани за разширяване на завода на компанията и изграждане на съоръжение за рециклиране

Възходът на производството на електрически автомобили в Европа минава през осигуряването на батерии и зарядни станции
Възходът на производството на електрически автомобили в Европа минава през осигуряването на батерии и зарядни станции
Възходът на производството на електрически автомобили в Европа минава през осигуряването на батерии и зарядни станции    ©  Reuters
Възходът на производството на електрически автомобили в Европа минава през осигуряването на батерии и зарядни станции    ©  Reuters

Шведският стартъп за производство на батерии Northvolt обяви, че е набрал 5 млрд. долара под формата на дългово финансиране. Средствата ще бъдат използвани за разширяване на гигазавода на компанията в Шелефтео, който носи името Northvolt Ett.

Освен това част от парите ще бъдат използвани за изграждането на съоръжение за рециклиране, което ще се намира в непосредствена близост до фабриката. То ще носи името Revolt Ett, като важното в случая е, че Northvolt е първата компания в бранша извън Азия, която решава да изгради център за рециклиране точно до завода си. Рециклираните материали за батерии имат въглероден отпечатък, който е със 70% по-нисък от добитите минерали, твърди Northvolt.

Финансовият пакет включва рефинансиране на дълг 1.6 млрд. долара, набран през 2020 г., и се предоставя от консорциум от 23 търговски банки. В него участие вземат и Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) и Северната инвестиционна банка (NIB), които се подкрепят от програмата InvestEU на Европейската комисия (ЕК).

Според анализатори решението за набиране на подобна сума е сигурен знак, че компанията се подготвя за листване на фондовия пазар. Ръководители в бранша казват, че шведската индустриална стартираща компания е готова да излезе на борсата, но това би се случило единствено ако пазарните условия се подобрят. В същия момент инвеститорите смятат, че подобно действие ще бъде трудно, докато компанията продължава да отчита значителни загуби.

Northvolt вече е набрала повече от 13 млрд. долара в дълг и собствен капитал. Компанията се нуждае от капитала, тъй като планира да построи четири големи фабрики в Швеция, Германия и Канада до края на десетилетието, съобщава Financial Times.

Питър Карлсон, главен изпълнителен директор и съосновател на Northvolt, заяви, че финансирането потвърждава амбициите на компанията. "Това финансиране е крайъгълен камък за европейския енергиен преход", казва той в изявление за медиите. Като добавя, че това ще позволи на компанията да реализира пълния потенциал на Northvolt Ett, и "демонстрира, че кръговите, устойчиви бизнес практики са фундаментални за успеха в днешната индустрия".

Все още има проблеми

Макар Northvolt Ett да започна работа през 2021 г., заводът все още е изпитва затруднения. Производственият процес е засегнат от поредица от закъснения и аварии, което води до забавяния в работата. Клиентите на компанията, които са направили поръчки на стойност поне 55 млрд. долара, за момента очакват батерии от завода. Най-силно засегнат е шведският производител на камиони Scania. Той обяви партньорството си още през 2018 г., като заедно разработиха батерия, която при тестовете за валидиране демонстрира капацитет за захранване на камиони за 1.5 млн. км - еквивалентно на целия експлоатационен живот на камиона.

Загубите за първите три тримесечия на 2023 г. се увеличиха осем пъти спрямо предходната година до почти 11 млрд. шведски крони (1.1 млрд. долара). Експерти и анализатори предупредиха, че изграждането на бъдещи гигафабрики ще изисква и собствено многомилиардно финансиране.