🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Northvolt - шведският стартъп, който зарежда амбициите на Европа в областта на батериите

Шведската компания помага на Стария континент да се конкурира със САЩ и Азия в сектор, който е от решаващо значение за екологичния преход

Една от сферите, в която ЕС има надежди за сериозна конкуренция и завземане на съществена част от пазара, е производството на батерии
Една от сферите, в която ЕС има надежди за сериозна конкуренция и завземане на съществена част от пазара, е производството на батерии
Една от сферите, в която ЕС има надежди за сериозна конкуренция и завземане на съществена част от пазара, е производството на батерии    ©  Reuters
Една от сферите, в която ЕС има надежди за сериозна конкуренция и завземане на съществена част от пазара, е производството на батерии    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Шведската компания трябва да доизгради първия си завод и да разшири производството си.
  • BMW, Volkswagen и Scania са сред инвеститорите.
  • Компанията си осигури финансиране 8 млрд. долара и се подготвя да излезе на борсата

Секторът на електрическите автомобили (EV) става все по-голям, като очакванията са пазарът да достигне 358 млрд. долара през 2030 г. Нуждата от изграждане на съпътстващата подобно търсене инфраструктура е повече от ясна, като САЩ, Европейският съюз и Азия се борят за привличането на все повече компании, независимо дали произвеждат батерии, части за тях или автомобили.

Една от сферите, в която ЕС има надежди за сериозна конкуренция и завземане на съществена част от пазара, е производството на батерии. Най-голямата местна подобна копания е шведската Northvolt, която има завод в Шелефтео, както и планове за изграждане на втори такъв в Гьотеборг, който е обща инвестиция с Volvo Cars. Освен това през април се очаква решение относно местоположението на трета фабрика, като е ясно, че двете опции са САЩ и Германия.

Макар и това да изглежда обещаващо, Northvolt е изправена пред куп предизвикателства, докато успее трайно да се установи на пазара. В това отношение тази година ще бъде ключова за базираната в Стокхолм компания, която все още не е завършила изграждането на първия завод в Шелефтео. Въпреки това той вече произвежда батерии, като първите доставки бяха направени през май 2022 г. Пред Financial Times председателят на борда на директорите на предприятието и изпълнителен директор на Siemens Джим Хагеман Снейб заяви, че очаква производственият център да допринесе няколко мегаватчаса през тази година.

Проектът започва през 2018 г., когато на мястото на сегашната промишлена сграда има гора. Първата копка на строежа е в края на 2019 г., като пандемията през следващата година значително забавя процеса по изграждане. Източници на английското издание от Northvolt твърдят, че изоставането от графика е над година. Въпреки това най-голямото затруднение пред пълното възползване от капацитета на фабриката е трудността на наемане на персонал.

Арктически ренесанс за Шелефтео

Причината за тези трудности е местоположението на самия град. Той се намира точно под Арктика, като в миналото в района е имало множество златни мини. В последните години районът е в упадък. "Имаше хора, които се съмняваха дали ще се получи в продължение на много дълго време", каза пред Financial Times изпълнителният директор Петер Карлсон. "Не можем да си позволим да имаме съмнения", добавя той.

Градът има население около 75 хил. души, като увеличената икономическа активност се очаква да го увеличи до 95 хил. до 2030 г. Заводът на производителя на батерии за момента наема 1600 души, като при пълна експлоатация ще са нужни още 2400 работници. "Работната сила вероятно е ограничаващ фактор номер едно. По-рано бих казал енергията", казва Карлсон, имайки предвид сделките на производителя с общинските енергийни компании.

Естествено, местните приветстват решението на Northvolt, като председателят на общината Кристина Сундин Йонсон смята, че подобен ръст не е виждан в страната до момента. От друга страна обаче, е неизбежно подобен темп да води със себе си и затруднения, като най-голямото такова е намирането на жилища за новодошлите. В Шелефтео се усеща значителен скок на цените на недвижимите имоти и наемите, като дори в момента се налага част от работниците да спят в преустроени транспортни контейнери, а тепърва броят на населението в града ще нараства допълнително.

Причината за избирането именно на този град обаче дава обяснение на въпроса защо компанията е готова да мине през толкова трудности. Местният енергиен доставчик Skellefteå Kraft има огромен излишък на водна и вятърна енергия, което дава възможността за използване на единствено зелена енергия при производството на батериите.

Нуждата от разрастване

Това дава добра база на компанията, като добрият й подход по време на ранните години на стартъпа е чудесно допълнение към това. Northvolt събра 8 млрд. долара капитал досега, което го прави най-добре финансирания стартъп в Европа. Първото ключово решение беше привличането на BMW, Volkswagen и производителя на камиони Scania като инвеститори заедно с по-традиционни финансови партньори като Goldman Sachs, Baillie Gifford, пенсионните фондове AMF и ATP и Европейската инвестиционна банка.

"Имаме ползата от това, че изградихме много добри взаимоотношения с клиентите и създадохме тези партньорства, които ни дават правилния портфейл с поръчки", казва Карлсон. Като пример за това той посочва каталог от поръчки на стойност 55 млрд. долара, а освен това индустриални групи като Siemens, ABB, Vattenfall, Epiroc и Vestas са големи клиенти или партньори на компанията.

Освен това предприятието се готви и за първично публично предлагане, като въпросът вече се обсъжда с Goldman Sachs, Morgan Stanley и JPMorgan. Спекулациите около началната цена сочат към капитализация 20 млрд. долара, но в случай, че IPO-то не стане реалност до 2024 г., може и да има промени.

Всичко това дава чудесна възможност на компанията да инвестира смело в търсенето на максимално голям пазарен дял. Очакванията са Northvolt в крайна сметка да има заводи и в Германия, и в САЩ, но изборът за това кой ще бъде първи е символичен.

Първоначалната идея беше третата фабрика да бъде в Германия, но осигуряването на достатъчно възобновяема енергия и опасенията около издаването на разрешителни повдига въпроса колко бързо може да се изгради фабрика там. Освен това Законът IRA за справяне с инфлацията набира скорост и прави САЩ много по-примамлива дестинация. Northvolt каза на служители на ЕС, че подкрепата на САЩ може да бъде по-голяма от 8 млрд. евро на фабрика през целия й живот. Най-голямата субсидия е помощ за оперативни разходи на стойност 35 долара за kWh произведени зарядни клетки. Експерти в бранша казват, че производството на средна клетка струва около 80 и 100 долара на kWh. Европейският алианс за батерии, група от политици и компании, предложи подкрепа от 14 долара за kWh за производството само на най-екологичните батерии, казват ръководители.

През миналата седмица ЕС представи отговора си на IRA, но ръководители в бранша бяха разочаровани от ранни версии на проектотекста. VW отложи плановете за завод за батерии в Източна Европа и избра Канада за първото си съоръжение извън Европа, където ще се възползва от стимулите "Произведено в Северна Америка". Northvolt може да направи същото, ако ЕС не успее да предостави достатъчно подкрепа.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар