🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Човекът е в центъра на дейността ни не само като клиент и партньор, а и като колега

Андрей Петров, председател на борда на управителите на "dm България"

Андрей Петров, председател на борда на управителите на "dm България"
Андрей Петров, председател на борда на управителите на "dm България"
Андрей Петров, председател на борда на управителите на "dm България"
Андрей Петров, председател на борда на управителите на "dm България"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Андрей Петров e председател на борда на управителите на "dm България" и е част от ръководния екип на компанията още от нейното основаване през 2008 година. Преминал е през различни позиции като регионален мениджър "Експанзия" и ръководител на сектор "Логистика". В момента отговаря за ресор "Експанзия" и "Регион Продажби".

Андрей Петров е бакалавър по "Стопанско управление" от Русенския университет, а след това завършва MBA и Engineering в FHTW - Berlin. Преди dm е работил в сферата на недвижимите имоти, както и за веригите за хранителни стоки Lidl и Plus в България.

Тази година dm празнува 15 години на българския пазар. Какво успяхте да постигнете по пътя си дотук?

Ако говорим в числа, тези 15 години имат съвсем конкретно измерение. Започнахме с екип от 7 души, днес компанията наброява близо 1500 колеги. Отворихме първия фирмен магазин във Видин на 29.01.2009 година. Към днешна дата магазинната ни мрежа включва 113 обекта, разположени в 42 града. От септември 2022 г. със старта на нашия онлайн магазин сме още по-близо до нашите клиенти във всяко кътче на България.

Зад тези "сухи" данни се крие дълъг път, който извървяхме до сърцето на българския потребител. Той ни повярва и се убеди, че човекът е в центъра на нашата дейност. "Тук съм човек, тук пазарувам!" е обещание за грижа и подкрепа на всеки човек в целия му жизнен път.

Как се промени за това време пазарът и какво донесе dm на българския клиент?

dm донесе на българския пазар удобството да пазаруваш дрогерийни стоки на едно място. Преди идването ни, за да си купиш парфюм, прах за пране, декоративна козметика, четка за зъби, аксесоари, бебешки пелени и пюрета, трябваше да обиколиш няколко магазина. При нас клиентите намериха под един покрив изключително богат асортимент на достъпни цени.

Стъпването на dm на българския пазар промени и представата за собствена марка. Ако дотогава тя беше за евтини стоки с не дотам добро качество, при нас Balea, dmBio, babylove, alverde NATURKOSMETIK, Denkmit и още много други се превърнаха в любими марки. Нашите клиенти се убедиха, че високото качество може да бъде достъпно, и затова собствените марки са категорията, която генерира постоянен ръст на продажбите. Нека дам пример още веднъж с dmBio - една от най-бързо растящите собствени марки, която доказа на българина, че биохраната може да бъде много разнообразна и изгодна като цена.

Този наш стремеж да предлагаме качествени стоки на достъпни цени не се ограничава само до собствените ни марки. Той е част от стратегията ни за ценова стабилност на целия асортимент и предлагане на трайно изгодни продукти. Затова от август 2020 г. въведохме ценова стратегия "Трайно изгодно", която дава гаранция за дълготрайност на цените на всеки отделен продукт. Чрез нея осигуряваме пазаруване без стрес и даваме възможност на клиентите да пестят време и пари.

Наред с всичко изброено дотук dm донесе на българския клиент любезно и приветливо обслужване, съчетано с компетентна консултация при пазаруване. Това заедно с удобството, разнообразието, отличното съотношение цена - качество се превърна в отличителна черта на dm.

Как бихте описали българския клиент към днешна дата и променил ли се е начинът, по който достигате до него?

През годините постоянно сме черпили вдъхновение и знания от нашите клиенти. Ако ние ги научихме какво значи практично пазаруване, то те ни доказаха колко взискателен е българският потребител. Той не просто иска да си купи стоки от първа необходимост, а да го направи в приятна атмосфера, с качествена консултация и на добри цени. В последните години забелязваме, че за хората е все по-важно с покупката си да допринасят за подобряването на средата, в която живеем.

На многобройните очаквания и непрекъснато нарастващите клиентски изисквания отговаряме с 360-градусова комуникация - от общуването на място в магазините до многобройните възможности за взаимодействие в дигитална среда. С онлайн магазина ни вече сме на един клик разстояние от нашите клиенти. След неговия старт като естествено продължение дойде и нашето мобилно приложение - "Моят dm-App", което активно развиваме. От март 2023 г. dm допълнително разшири обхвата на своите канали с онлайн списанието ACTIVE BEAUTY, което събира на едно място интересна информация за лайфстайл, красота и здраве.

Като цяло надграждането на физическата мрежа от магазини с онлайн канали и платформи за комуникация е ключово за нас. Затова не спираме да търсим иновативни подходи за общуване с клиента, които да отговарят на променящото се потребителско поведение, повлияно от бурното развитие на технологиите. Пример за последно наше нововъведение в тази посока е dmLIVE - формат за пазаруване на живо, който се излъчва ексклузивно в Моят dm-App. dmLIVE е съчетание на live shopping и съвети от вълнуващи гости и експерти. Този канал доказва желанието ни да задълбочаваме връзката с клиентите, като в същото време им даваме възможност за персонализирани услуги и пазаруване във всеки удобен за тях момент.

Какво още ново предстои за компанията през оставащото време до края на година?

През тази година ще продължим с активната си експанзия, като плановете са да отворим още 10 магазина до края й. Ще навлезем и в нови градове, в които досега не сме присъствали. Примери за това са наскоро откритите ни магазини в Елин Пелин и Асеновград. Ще продължим да реновираме и модернизираме вече съществуващите ни обекти, за да може още повече да наградим клиентското преживяване. Стремим се да правим магазините ни още по-удобни за пазаруване, инвестираме в нов дизайн и устойчивост. Целта ни е да продължаваме да осигуряваме приятна атмосфера за пазаруване. Тези усилия се оценяват и забелязват от клиентите, за което говорят и числата. За изминалата финансова година отчитаме почти 30% ръст на клиентите.

Неразделна част от развитието на магазинната мрежа са "зелените" инвестиции. До края на 2024 г. всички наши магазини ще бъдат с LED осветление. Към момента 50% от всички наши магазини заедно с логистичния ни център работят с енергия, произведена 100% от възобновяеми енергийни източници. През 2023 г. в два от нашите магазини - в София и в Кърджали, електричеството беше добито от фотоволтаични системи. Планът за тази година е броят на магазините, които работят с енергия от собствени фотоволтаици, да се повиши. Мярката ще обхване и логистичния ни център. Друга наша цел е до 2040 г. 100% от оборудването на магазините ни да е от рециклирани материали.

Какви са плановете в посока устойчиво развитие и социална ангажираност по отношение на асортимента?

Не спираме да обогатяваме гамата от устойчиви продукти, които предлагаме. Освен по отношение на асортимента надграждаме и с инициативите, които реализираме. Кампанията "Ще остана опаковка и в следващия си живот" вече може да се похвали със събрани над 15 тона празни пластмасови опаковки, които ще бъдат транспортирани и рециклирани в Германия. С тази инициатива целим да осигурим качествен рециклат като ресурс в производството на опаковките на продуктите от dm марките и да затворим жизнения цикъл.

За намаляването на пластмасовите отпадъци работим и като разширяваме мрежата от станции за повторно пълнене на биопрепарати на марката Planet Pure. В България вече има четири такива в София и Пловдив и предстои да бъдат изградени още три.

Активно продължаваме да подкрепяме и нашите дългогодишни партньори от фондация "Живот със синдром на Даун" и от "SOS Детски селища". За седма поредна година реализирахме нашата лятна дарителска акция, обвързана със собствената ни марка за слънцезащита SUNDANCE. Четиринадесет хиляди лева бяха дарени на фондация "Живот със синдром на Даун" за проекти по адаптирано плуване, физиотерапия, арт терапия и музикотерапия за деца със синдром на Даун от 5 града в България. За пета година превърнахме традиционния Black Friday в Giving Friday и дарихме 3% от дневния оборот на 24.11.2023 г. на "SOS Детски селища", звено "Майка и бебе". Заедно успяхме да съберем сумата 30 000 лв. в полза на дейностите на сдружението.

Каква е равносметката на компанията за развитието на екипа от старта до днес?

Екипът ни към днешна дата е с над 200 пъти по-голям от този преди 15 години. Голяма част от колегите, с които започнахме в самото начало, още работят в компанията. Радостни сме, че хората остават при нас. Смятам, че това е заради духа на екипност и подкрепа, която всеки колега получава. На това се дължи и успехът на компанията ни. dm функционира като единен организъм, като най-успешните ни проекти са тези, в които са вложени синергията и усилията на колегите от всички отдели. За нас човекът е в центъра на дейността ни не само като клиент и партньор, а и като колега.