🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Nestle и Danone забавят повишаването на цените след години на резки увеличения

Много потребители заменят скъпите маркови стоки с по-евтини алтернативи

За да оправдаят по-високите цени, производителите на пакетирани стоки се позовават на нарастването на производствените разходи, започнало с пандемията от ковид, която затрудни световните вериги за доставки, и изострено от нахлуването на Русия в Украйна преди две години.
За да оправдаят по-високите цени, производителите на пакетирани стоки се позовават на нарастването на производствените разходи, започнало с пандемията от ковид, която затрудни световните вериги за доставки, и изострено от нахлуването на Русия в Украйна преди две години.
За да оправдаят по-високите цени, производителите на пакетирани стоки се позовават на нарастването на производствените разходи, започнало с пандемията от ковид, която затрудни световните вериги за доставки, и изострено от нахлуването на Русия в Украйна преди две години.    ©  Reuters
За да оправдаят по-високите цени, производителите на пакетирани стоки се позовават на нарастването на производствените разходи, започнало с пандемията от ковид, която затрудни световните вериги за доставки, и изострено от нахлуването на Русия в Украйна преди две години.    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Две от най-големите компании за потребителски стоки в света - Danone и Nestle, заявиха, че ще забавят повишаването на цените през 2024 г. след две години на скокове, които накараха много купувачи да търсят по-евтини алтернативи за основни стоки като кисело мляко и кафе.

Но Danone, която притежава марки, сред които води Evian и Badoit и кисело мляко Activia, предупреди, че цените все пак ще се повишат, като се позова на необходимостта от компенсиране на разходите за труд и цените за доставка, съобщава Reuters.

За да оправдаят по-високите цени, производителите на пакетирани стоки се позовават на нарастването на производствените разходи, започнало с пандемията от ковид, която затрудни световните вериги за доставки, и изострено от нахлуването на Русия в Украйна преди две години.

"Не бяхме виждали подобен скок на инфлацията от 1973, 1974 г.", заяви главният изпълнителен директор на Nestle Марк Шнайдер по време на разговор с журналисти в четвъртък. Швейцарската компания, производител на бульонните кубчета Maggi, шоколадовите вафли KitKat и кафето Nescafe, е най-голямата компания за пакетирани храни в света.

С поскъпването на всичко - от слънчогледовото олио до товарните превози, се увеличиха и споровете между търговците на дребно и компаниите за потребителски стоки. Правителствата критикуват повишаването на цените и някои от отговорните за това компании, най-вече във Франция.

Притесненията, че компаниите прекаляват с повишаването на цените, особено след като кризата с издръжката на живота помага на частните марки на търговците на дребно да завладеят пазарен дял, накараха някои инвеститори и анализатори да призоват да се съсредоточат върху маркетинга и иновациите.

Тъй като много потребители заменят скъпите маркови стоки с по-евтини алтернативи, главният изпълнителен директор на Unilever Хайн Шумахер заяви по-рано този месец, че "конкурентоспособността на неговата компания остава разочароваща".

Забавяне на инфлацията

През това тримесечие обаче компаниите заявиха, че през 2024 г. цените ще се повишават с много по-бавни темпове. Темпът на инфлацията рязко спадна и се очаква много централни банки да започнат да намаляват лихвените проценти през тази година.

Нарастването на цените ще бъде много по-малко тази година, отколкото миналата, казват от Nestle. Акциите на компанията се търгуват при съотношение цена/печалба от 19 - по-високо от тези на европейските конкуренти Unilever, Danone и Reckitt Benckiser. Но това съотношение цена/печалба, широко използвано на финансовите пазари за оценка на относителната стойност на акциите, е на най-ниското си ниво от 2019 г. насам.

Главният изпълнителен директор на Danone Антоан дьо Сен-Африк заяви, че "се намираме в свят на забавяща се инфлация", но че все още ще има "волатилност".

"Очакваме да имаме ценови компонент в нашия растеж, като той ще се различава по региони", каза Сен-Африк, добавяйки: "Северна Америка е мястото, където предприехме първите увеличения на цените, и там виждаме най-бързото нормализиране."

Акциите на Danone се представиха по-добре от другите европейски акции на потребителски стоки през последната година, като нараснаха с 18%. В същото време книжата на Nestle, която не успя да постигне прогнозите за продажбите през последното тримесечие, спаднаха с 10% за периода, изоставайки от спада на сектора с 5%.

Шумахер от Unilever заяви този месец, че очаква инфлацията да се върне към "нормални нива... между 2.5 и 3%" през 2024 г.

"Смятаме, че е логично цените да бъдат умерени - ключът за компаниите ще бъде да постигнат по-балансиран микс от обем и цени", каза Ричард Салданха, портфолио мениджър в Aviva. "Смятаме, че умереното ценообразуване би могло да помогне за стимулиране на известен ръст на обема, но също така смятаме, че продължаващите инвестиции в марки и иновации ще останат ключов фактор."

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 3
    katia_1 avatar :-|
    Rational
    • + 1

    В повечето подобни "маркови" продукти не е останало нищо повече от самата марка. Ако се зачетете в етикетите, ще видите от какви некачествени съставки се правят тези хранителни стоки.

    Например, много странно как хората продължават да купуват шоколади Милка, като от етикета ясно се вижда, че в него има предимно захар и нехидрогенирани мазнини, а алпийското мляко и шоколад са останали единствено в рекламите.

    Нередност?
Нов коментар