🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Nestlé отчете най-голям ръст на продажбите от 14 години заради по-високите цени

Обемите обаче растат по-бавно, което може да е сигнал за влошаване на условията

Продуктите в портфолиото на Nestlé са се продавали средно със 7.5% по-скъпо
Продуктите в портфолиото на Nestlé са се продавали средно със 7.5% по-скъпо
Продуктите в портфолиото на Nestlé са се продавали средно със 7.5% по-скъпо    ©  Reuters
Продуктите в портфолиото на Nestlé са се продавали средно със 7.5% по-скъпо    ©  Reuters

Най-големият в света производител на храни и напитки Nestlé отчете най-високия ръст на продажбите си за деветмесечието от 14 години и обяви по-добра прогноза за годишните си резултати. Съпоставимите нетни продажби, които изключват ефектите от промени във валутните курсове и от придобивания, до септември са се повишили с 8.5% на годишна база. Това се дължи основно на по-високите продажни цени, докато отчетеният реален ръст на обемите е едва 1%.

Продажбите на производителя на продуктите с марка Maggi, десертите Kit Kat, капсулите за кафе Nespresso и др. за деветте месеца достигат 69.1 млн. швейцарски франка (69.3 млрд. долара), като ръстът е воден от храната за домашни любимци Purina, която домакинствата са продължили да купуват въпреки натиска на инфлацията върху семейните бюджети. Компанията очаква да приключи годината с ръст на продажбите от 8%, като новата прогноза е по-оптимистична от предходната.

Продуктите в портфолиото на Nestlé, която има предприятие и в България, са се продавали средно със 7.5% по-скъпо, което е най-бързият ръст на цените от десетилетия, а групата отдава увеличенията на по-високите разходи. Ръстът на обема на продажбите само през третото тримесечие обаче е в застой, като реално е на минус от 0.2% според изчисления на анализатори, цитирани от Financial Times. Макар Nestlé да се представя добре, това може да са ранни знаци за влошаване на условията. Спад има в продажбата на капсули, след като потребителите са започнали да пият повече кафе навън след вдигането на ковид ограниченията.

Групата също така обяви, че ще купи марката Seattle's Best Coffee в САЩ от Starbucks, но не разкри цената на сделката. Марк Шнайдер, главен изпълнителен директор, каза, че Nestlé е "постигнала силен органичен растеж", докато продължава отговорно да коригира цените в съответствие с инфлацията. Швейцарската компания потвърди целта си за марж на оперативната печалба от около 17%.

Въпреки силните продажби анализатори предупреждават, че покачването на цените може скоро да отблъсне потребителите на фона на повишаващите се разходи за живот, които застрашават обемите на продажбите в цялата индустрия. Шнайдер определи икономическата среда като "предизвикателна" и каза, че тя вреди на покупателната способност на клиентите. През септември инфлацията в еврозоната достигна 9.9%, докато в САЩ потребителските цени са нараснали с 8.2% за година.